Ik heb nog niets geschreven over de eerste Elisabethwedstrijd voor cello. Dat is niet toevallig. Ik dacht er immers eerst een grappig stukje over te schrijven met als thema de erotische fantasieën die gepaard gaan met vrouwelijke cellistes (de stof ligt voor het grijpen). Maar dan bedacht ik dat dit in deze politiek correcte tijden niet goed zou worden ontvangen. En kijk, ik heb me dan enkel maar beperkt tot een fotootje in die zin dat ik naar een paar intieme vrienden heb gestuurd en zelfs dat viel al op een koude steen! Daarna was de eerste halve finale die ik zag één van het avondconcert met het solo-recital. Dat daar een uittreksel uit de Bach-suites zou zitten, dat had ik wel verwacht, maar al de rest was overwegend hedendaags werk en, eerlijk gezegd, ik vond het vreselijk. Gelukkig heb ik dan gisteren de namiddagsessie gezien en kon ik toch een beetje wegdromen op de concerti van Haydn (weliswaar helaas zonder commentaar). Mede ook door het feit dat het orkest werd geleid door Frank Braley, de winnaar van de Elisabethwedstrijd voor piano in 1991.

Frank Braley werd geboren in Corbeil-Essonnes op 4/10/1968. Hij begon op vierjarige leeftijd piano te spelen (omdat mama piano speelde, jawel), maar tot op het einde van zijn humaniora niet zeer intensief (bij leraars als Jean Alain en Hubert en Brigitte Giard). Tijdens de Elisabethwedstrijd achtte hij zichzelf dan ook technisch b.v. de mindere van iemand als Roudenko.
Het was trouwens zijn allereerste wedstrijd en hij kwam eigenlijk gewoon om kennis te maken. Zelfs zijn uitverkiezing voor de finale was al een verrassing voor hem. Op dat moment was hij in het Conservatorium van Parijs aan zijn laatste jaar bezig bij Jacques Rouvier en Pascal Devoyon (kamermuziek bij Christian Ivaldi). Daarnaast vervolmaakte hij zich ook nog bij Nessedkin en Maria Joao Pires. Tegelijkertijd gaf hij ook les, hij was zelfs nog teruggekeerd naar Parijs na zijn optreden maar zijn vier leerlingen kwamen, ‘gelukkig’ zegt hij, niet opdagen.
Over de wedstrijd zei hij nog: “Ce n’est pas plaisant, mais c’est une expérience unique. Le résultat n’a pas beaucoup d’importance.” Beethoven was een eigen keuze, maar aangezien hij niet verwachtte in de finale te geraken, wist hij ook niet of dit wel een geschikt concerto is (als er geen Mozart-sonate verplicht was, die hij naar het schijnt het mooiste zou hebben gespeeld, dan had hij misschien zelfs een Mozart-concerto gespeeld). Volgens hem zijn de Russen geschikter als wedstrijdcomponisten, maar misschien is juist zijn uitzonderlijke keuze hem nu gunstig gezind geweest. Voor de uitslag bekend was, vond ook Robert Groslot het een verkeerde keuze en hij verwees daarbij naar Eliane Rodrigues die een gedoodverfde winnares was, maar met dit concerto haar kansen verknalde. Groslot wees trouwens ook op een paar leesfouten “die de jury zeker niet zullen ontgaan.” Marc Eyskens vond het alvast schitterend, vooral de trage beweging. Kritiek: nog wat jong, nog niet helemaal rijp, toch speelt hij niet enkel voor de galerie en houdt hij wel veel contact met het orkest of althans toch de dirigent.
Ook in de omgang lijkt Braley een vrij ‘normale’ jongen. Fred Brouwers (die hem was gaan opzoeken) achtte hem alleszins voldoende nuchter en zakelijk. De commentaar van Jos Van Immerseel: “Nog zo jong en onervaren, ik hoop bijna dat hij het niet wordt, tenzij dat hij ermee weet om te gaan. Ik hoop dat hij verstandig genoeg is om af en toe iets te weigeren. Anderzijds ben ik blij dat de jury, althans wat de eerste betreft, dan toch voor ‘prima la musica’ heeft geopteerd.”
Men fundeerde dat dan vooral omdat Braley dus als concerto het vierde van Beethoven had gekozen. De waarheid is veel minder poëtisch: dat is het enige concerto dat hij ooit met een orkest had gespeeld (dat van Toulouse) en dan nog puur toevallig als invaller voor… Brian Ganz (*), die wegens de Golfcrisis de VS niet mocht of durfde te verlaten.

Ronny De Schepper

(*) Ganz werd tweede in diezelfde Elisabethwedstrijd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s