Het is vandaag al vijf jaar geleden dat de Franse filmregisseur Claude Chabrol is overleden. Chabrol wordt beschouwd als een van de grondleggers van de nouvelle vague, al zal hij uiteindelijk voornamelijk bekend blijven voor zijn op Alfred Hitchcock geïnspireerde mysteries, die zich voornamelijk afspelen in (en kritiek geven op) de middenklasse, het milieu waarin hij opgroeide.

Bij “Les biches” (1968) gaat het dan weer eerder om biseksualiteit, aangezien de plot draait om de spanningen tussen het trio Frédérique (Stéphane Audran), Why (Jacqueline Sassard) en Paul (Jean-Louis Trintignant).
55 marlène jobert in la décade...In 1971 Anthony Perkins is a young sculptor Charles Van Horn with a weird penchant for waking up in strange hotels with his memory wiped clean and bloodied hands in “La décade prodigieuse”. Therefore Charles invites a former professor (Michel Piccoli) to the Gatsby-like provincial manor presided over by his powerful tycoon father (Orson Welles). Welcomed by Welles’ young wife (Marlène Jobert, foto), Piccoli soon finds a nest of rats beneath the bourgeoisie voluptuousness – a clan bound in a circle of illicit romance, blackmail, faked burglaries and, of course, murder. (Joey C. op de Internet Movie Database)
In 1977 speelt Sylvia Kristel de titelrol in “Alice ou la dernière fugue”, een fantastische film over het niemandsland tussen leven en dood met Jean Carmet en André Dussolier.
In 1983 speelt Jodie Foster de hoofdrol in “Le sang des autres” naar Simone de Beauvoir.
In 1985, “Poulet Au Vinaigre” boosted his career again and so the temptation to give it a sequel was inevitable. “Inspecteur Lavardin” was the heir of the 1985 film and features again the same main character plunged in the same bourgeois universe, in a different provincial town this time in Dinan in Brittany. He’s still acted by Jean Poiret who seemed irreplaceable in this role.
The writer Raoul Mons (Jacques Dacqmine) was found murdered on the beach and Lavardin has to find the culprit. His investigation is the opportunity for Chabrol to break the respectable appearance of the upper-class milieu but also to include unexpected twists about the plot, notably when Lavardin found who the murderer is.
Like in “Poulet Au Vinaigre”, humor is the main motor of the film, notably with the way Lavardin employs to make his suspects talk. More than in the 1985 film, the witty personality of this maverick cop is more precise and deepened for the audience.
“Inspecteur Lavardin” isn’t as intense as “La Femme Infidèle” (1969) or “Le Boucher” (1970) but with a palatable story and good acting in the bargain (most notably by Jean-Claude Brialy and Jean-Luc Bideau, but unfortunately not by a disappointing Bernadette Lafont), it would be a shame to skip it. In 1988, a TV series entitled “les dossiers secrets de l’inspector Lavardin” will be launched and four installments will be shot. (D.B.Dumonteil op de Internet Movie Database)
Het einde van de film is wel in strijd met elk rechtvaardigheidsgevoel, ook al omdat zo’n ingewikkelde constructie om de echte moordenaar buiten schot te houden helemaal niet nodig was, aangezien het toch overduidelijk om een geval van wettige zelfverdediging ging. Waarom men er dan iemand voor laat opdraaien, die er maar zijdelings iets mee te maken heeft, is werkelijk stuitend, ook al zullen sommige toeschouwers dit personage wel als “laakbaar” definiëren, maar dan nog verdient hij dergelijke straf niet.
In 1988 draagt Isabelle Huppert de film “Une affaire de femmes”. She is Marie Latour, a woman of limited schooling, who raises two children in a ratty flat during World War II in occupied France (based upon the true story of Marie-Louise Giraud). In 1941, her husband Paul (François Cluzet) returns from German captivity, too weak to hold a job. Marie discovers she can make money performing abortions, using a soapy water douche. Many of her clients are knocked up by occupying Germans. She buys better food and clothes, looks for a new flat, and, through an acquaintance, who is a prostitute, rents out her bedrooms to hookers during the day. She’s indifferent to Paul; his humiliations grow as does her income. She hopes to be a singer. Male Vichy umbrage and moral hypocrisy may upend her. What is she thinking? (J.Hailey op de Internet Movie Database)
In 1989 is er “Madame Bovary” met Isabelle Huppert als de rusteloze Emma Bovary, Christophe Malavoy als de vrouwenverleider Rodolphe Boulanger, Jean-François Balmer als haar liefdevolle maar saaie echtgenoot Charles Bovary, Jean Yanne als de vrijdenker-apotheker Homais (die met zijn sensatiezucht wel mede de ondergang van Bovary bewerkt door hem in een chirurgisch avontuur te storten) en Lucas Belvaux als de jonge Léon Dupuis, de tweede minnaar van Emma. Voor zover ik kon oordelen, bleef Chabrol Flaubert erg getrouw (de dialogen werden soms letterlijk weergegeven), maar hij werpt toch een heel negatieve kijk op Emma.
In 1993 was er “La cérémonie”, vaag gebaseerd op de roman “A judgement in stone” (1977) van Ruth Rendell. Men kan zich wel afvragen waarom Chabrol voor deze titel heeft gekozen, want de manier waarop Isabelle Huppert en Sandrine Bonnaire met het gezin van Jean-Pierre Cassel en Jacqueline Bisset afrekenen is allerminst “ceremonieel”. Bovendien is het weer een typische Chabrol-film, in die zin dat via een misdaadverhaal kritiek wordt gegeven op de hypocrisie van de bourgeoisie, maar dit gezin valt toch weinig te verwijten, vind ik. Zij behandelen hun meid (gespeeld door Sandrine Bonnaire) eigenlijk zeer goed, maar deze laat zich door een psychopathische (alweer!) Huppert opjutten om – een beetje zoals “Les bonnes” van Jean Genet uit 1947 – uiteindelijk toch wraak te nemen op haar werkgevers. “Chabrol presents an ambiguous view of culture and class conflict in this film, which he jokingly called ‘the last Marxist film’,” aldus Wikipedia.
De volgende film, “Rien ne va plus”, werd bijlange zo goed niet ontvangen als “La Céremonie”. In het beste geval spraken critici nog van de Lubitsch-kwaliteit van de dialogen, die het zwakke scenario moesten opvangen. Deze keer geen Cesarnominatie voor Isabelle Huppert, die voor “La Cérémonie” voor de achtste keer was genomineerd, wat een record was, en die keer zette ze de nominatie ook daadwerkelijk om in een Cesar.
Die was in 1999 zeker niet weggelegd voor Sandrine Bonnaire in “Au coeur du mensonge”, maar nog veel minder voor Valeria Bruni-Tedeschi, die met haar piepstemmetje quasi onverstaanbaar is als de politie-inspecteur die in St.Malo achter een moordende pedofiel aan gaat, terwijl er nog een ander (volwassen) lijk uit de kast valt. Jacques Gamblin doet het met zijn Jacques Dutronc-imitatie wel goed als voornaamste verdachte.
In 2000 deed Chabrol opnieuw een beroep op Isabelle Huppert voor de hoofdrol in “Merci pour le chocolat”, naar de roman van Charlotte Armstrong. Frédéric Bonnaud vroeg aan Chabrol in het magazine Les Inrockuptibles waarom deze keuze voor een redelijk onbekende schrijfster: “Charlotte Armstrong est une Américaine du Wisconsin qui a renouvelé le polar sophistiqué en s’intéressant surtout aux positions morales de ses personnages. […] Ses livres sont construits sur une lutte entre le Bien et le Mal, mais avec un Bien qui n’est pas sûr et un Mal qui n’est pas prouvé. The Chocolate Cobweb, je l’avais lu il y a très longtemps, en 1950. Il y a une trentaine d’années, j’ai un peu regardé ce qu’il était possible de faire avec ça, et je n’ai pas trouvé la solution. Puis le livre est revenu par la bande. Quand j’ai eu l’idée de faire un film avec Isabelle Huppert en perverse, j’ai repensé au personnage de ce livre, qui n’est d’ailleurs pas le personnage principal. Et je me suis souvenu qu’il y avait cette histoire de possibilité d’un échange d’enfants que je trouvais épatante. À partir de là, Caroline Eliacheff a fait un premier jet du scénario à partir du livre. J’ai travaillé sur le premier jet de Caroline à partir de mes souvenirs. En gros, il doit y avoir 50 % du bouquin et 50 % d’inventé. Il y a trente ans, je pensais adapter vraiment le livre, alors qu’il fallait simplement en utiliser des éléments. Mais ça, on ne le sait qu’après. Partir des éléments pour trouver le sujet, c’est plus compliqué.”
De film werd gedraaid in Lausanne in het appartement van David Bowie (het stond wel te koop) en dat kwam goed van pas, want er stonden twee Steinways, wat noodzakelijk was wanneer André Polonski (gespeeld door Jacques Dutronc) les gaat geven aan zijn mogelijke dochter (zie hoger: de mogelijke verwisseling van twee baby’s) Jeanne Pollet (Anna Mouglalis). Beide acteurs spelen uiteraard niet zelf, dat wordt gedaan door resp. Ricardo Castro en Aline Jaussi.
La Fleur du mal, son cinquantième long-métrage est sans doute un film moins brillant que le précédent, Merci pour le chocolat, bien que Nathalie Baye est le charactère principale. Le titre choisi s’inspire du recueil de Baudelaire, Les Fleurs du mal, mais, mis au singulier, désigne explicitement le sexe féminin comme l’origine des problèmes humains – au double sens du terme que donne Courbet à son tableau, L’Origine du monde, représentant précisément le sexe féminin. Aldus Wikipedia, al ga ik daar helemaal niet mee akkoord. De vrouwelijke personages zijn juist veel positiever belicht dan de mannelijke en dan vooral het personage van Bernard Le Coq. Een verfrissende toets is vooral Mélaney Doutey als de dochter uit Baye’s eerste huwelijk.
In 2004 stapt Laura Smet in het voetsporen van haar ouders (Nathalie Baye en Johnny Hallyday) met een zeer eervolle vertolking in “La demoiselle d’honneur”.
In 2009 draaide Claude Chabrol de TV-film “Le petit vieux des Batignolles”, gebaseerd op de postuum gepubliceerde roman van Emile Gaboriau uit 1876. Het zal zijn laatste film worden…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.