Debbie Harry wordt zeventig…

71 blondieVandaag viert één van de vrouwelijke rock-iconen, Debbie Harry van Blondie, haar zeventigste verjaardag…

DE MAN IN BROECK…
“Het is een van de grootste desillusies in mijn leven geweest, dat vrouwen er niet in zijn geslaagd iets belangrijks tot de rock’n’roll bij te dragen. Ze hebben veel interessante dingen gedaan in de popmuziek, maar niet in de rock. Er is niet één grote vrouwelijke solo-gitarist. Feministen zeggen graag dat mannen vrouwen onder de duim houden; wel, ik zeg: bullshit. Want niets weerhoudt vrouwen ervan gitaar te spelen. Ik denk dat het met hormonen te maken heeft.” (Camille Paglia, “Sexual personae”)
Rock’n’roll is inderdaad altijd al een mannenzaak geweest. Mannen die vanop een podium stoer deden en zongen over neukmachines, terwijl in de zaal die machines voor hen flauwvielen. En als vrouwen zongen, ging het over hoe deugd het deed eens goed gepakt te worden door zo een stoere bonk of ze maakten wat reclame voor huisvrouw/thuisvrouw. De grootste oorzaak hiervoor is terug te vinden in het feit dat het gros van de platen door… vrouwen worden gekocht. En, jawel feministische kameraden, die willen dat blijkbaar horen. Alleszins geven ze de voorkeur aan mannen boven vrouwen. Het zal tot Madonna duren vooraleer een vrouw in ruime mate ook andere vrouwen aanspreekt. Ook Deborah Harry deed haar duit in het zakje, maar het is onduidelijk in hoeverre Blondie als synoniem voor Debbie werd gezien ofwel toch als groepsnaam voor een bandje met toch een meerderheid aan mannen…
De foto hiernaast verdient een woordje uitleg. Dat is namelijk mijn oudste zoon Roddy die te keer gaat op “Denis”, één van zijn lievelingsliedjes op vierjarige leeftijd – en wellicht nu nog. Van hem komt ook de uitdrukking “Bonke Blondie met haar Frans mondje”. Dat had te maken met het feit dat ik – vooraleer ikzelf de elpee had – het nummertje had opgenomen van de radio en de d.j. had gewoontegetrouw natuurlijk door de intro gebabbeld en iets gebrabbeld over “bonkende drums” en over Debbie Harry die “een mondje Frans” sprak. En dat werd dan in het idiolect van de familie De Schepper “Bonke Blondie met haar Frans mondje”…
EN DE VROUW IN ROCK
Oerwouddrums zoals op “Sheila” van Tommy Roe, gitaren die soms aan de Shadows herinneren en een orgeltje dat aan de Tornadoes doet denken. In de vocals hoor je dan weer de Ronettes e.a. meisjesgroepen. En even zoeterig als die befaamde Engelse custard daaroverheen: kitscherige effecten die mij de “Teenage opera” van Keith West weer in herinnering brengt.
Bijna had ik deze recensie naar The Fabulous Sounds of the Sixties gestuurd. Toch is ook de “sound of the seventies” vertegenwoordigd op de nieuwe, eigenlijk niet meer te prijzen elpee van Blondie, “Plastic Letters”. Met name vooral in “No Imagination” maar ook in “Presence, Dear” (gaat ook een hele grote hit worden, dit!) hoor ik The Sparks weer. En, alhoewel het me ten strengste verboden is, het moet me even van het hart: dit is geen alleenstaand geval. Akkoord, The Sparks waren – zoals hun naam zelf aanduidt – een (artistiek) kort leven beschoren, maar de meeste new wave groepen hebben dan blijkbaar toch goed naar “Kimono my house” en “Propaganda” geluisterd. (Of was het dan toch een sound die “in the air” was?)
Dat de twee beste nummers (het reeds genoemde “Presence” en de uitschieter “Denis”) geen groepscomposities zijn, mag dan wel enigszins een tegenvaller blijken, maar “Love at the Pier”, “Bermuda Triangle blues”, “I’m on E” e.a. staan er borg voor dat de bron niet na een derde elpee uitgedroogd zal zijn. Op dertien nummers is er slechts één dat me tegenvalt en dat is dan “Cautious Lip”. Ook “Detroit 442” (alhoewel niet slecht) wordt er volgens mij een beetje te veel uitgelicht wanner men in de media aandacht besteedt aan deze groep.
Tot slot nog zeggen dat ook technisch alles zeer snor zit aan deze plaat: een dikke negen!
De Nederlandse tegenhanger van Blondie is Gruppo Sportivo. Daar de eerste elpee ook in Frankrijk zeer goed is ontvangen (cfr. “le monde de la musique”) wordt “P.S. 78″ op “Back to 78” gedeeltelijk in een zeer lollig Frans gezongen. Dit lollige Frans is niet de enige overeenkomst met Blondie (“Denis”) ook “Hey girl” van G.S. bijvoorbeeld klinkt nogal zoals deze Amerikaanse groep. Overigens zou ik “Parallel lines”, zoals de derde elpee van Blondie heet, normaal de voorkeur hebben gegeven op Gruppo, ware het niet dat deze plaat ietwat laattijdig in mijn bezit is gekomen.
Deze elpee bevalt mij immers nog meer dan de voorgaande (“Plastic Letters”) en God en de lezers van Tliedboek weten dat ik die reeds uitstekend vond. Iedereen kent wel (en apprecieert wellicht ook) “I’m gonna love you too” (in het kader van het Buddy Holly-jaar 1979?), maar dit is niet eens het beste nummer op de elpee. Ik ben gewoon wég van “One way or another”. Zonder “Sunday girl”, “Pretty baby” en “11.59” te vergeten. En wie zich eraan stoort dat dit een productie van Mike Chapman is (van Chinn & Chapman), is een kniesoor!
Deborah Harry, dikwijls geassocieerd met Blondie zelf, mag dan live niet zo denderend zijn (haar stem welteverstaan), op plaat klinkt zij steeds uitstekend. Twee duidelijke aanraders dus.
Daarna volgde “Eat to the beat” (Chrysalis 511 225), de vierde uitstekende elpee in successie voor deze groep die de verworvenheden van de new wave weet te paren aan het inspelen op bepaalde commerciële trends. Als ons haar maar goed ligt! (*)
“The Tourists” (Logo 4 B 064-62899) is dan weer een weinig ophefmakende maar toch niet teleurstellende elpee van een Engelse groep die in het Blondie-idioom werkt. Later zouden Annie Lennox en Dave Stewart veel meer naam maken als The Eurythmics en met hun afzonderlijke carrières.

Referentie
Ronny De Schepper, De man in broeck en de vrouw in rock, De Rode Vaan s.d.

(*) Een toespeling op de hitsingle “Atomic” die hieruit werd getrokken, waarin het refreintje voortdurend verkondigt: “Your hair is beautiful”. Het is alleszins beter dan “Your hair is in the war” en bovendien een allusie op de geliefkoosde uitspraak van Miel Dullaert.

Een gedachte over “Debbie Harry wordt zeventig…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.