“Habba”: Jean, Mich, Stoy, kom terug, alles is vergeven

07 habbaDe nieuwe Van het Groenewoud ligt in de winkel. De eerste, zo zegt men, sedert vier jaar, net alsof « Brussels by night » nooit heeft bestaan. En nochtans, wat schreven wij naar aanleiding van deze soundtrack ? (r.v. nr 44 van 1983) : « Raymond kan het nog steeds, maar het uitkijken is naar een échte elpee van hem ». En nu is er dus « Habba » (en niet « Abba » zoals de Oost-Vlamingen zeggen), die althans door de platenfirma « zijn eerste officiële LP sinds “Ethisch Reveil » wordt genoemd. U voelt al nattigheid, wij zijn het hiermee pertinent oneens. Lezen wij daar immers niet in een onopvallend hoekje : producer Henny Vrienten ? En, jawel beste vrienden, vooral wie Raymond ondertussen reeds live aan het werk heeft gezien, weet dat dit géén doorsnee is van zijn huidige repertoire, maar dat er bewust (ja, mijnheer Vrienten, bewust !) alle nummers-met-ballen uit werden geweerd ten voordele van « koele » producten zoals nonsens en reggae- en juju-muziek die in onze lage landen altijd zo triest en regenachtig klinkt.

Waar zijn b.v. het Jacques Brel- en het Chuck Berry-achtig nummer die Raymond in ons gesprek aan het lijntje (r.v. nr 38 van 1984) in het vooruitzicht stelde ?
Slechts tweemaal horen we de échte Van het Groenewoud (enfin, de echte van zoveel jaren geleden), namelijk op het haat-nummer « Ik heb genoeg van jou » en op « Wanneer zal ik bevrijd zijn », die ons desondanks ook niet honderd procent bevallen, het eerste vanwege te veel Lou Reed en het tweede vanwege die « break » waarover Stoy Stoffelen het ook heeft in zijn reactie een beetje verderop.
« Nu is het reggae, dan is het weer cold-wave, Jezus Christus wat zit er in zijn kop ? »
Natuurlijk, indien Raymond nummers als « Fietsbel » of « Habba Habba Hoek Hoek » aan de ene kant en « Stapelgek op jou », « Haile Selassie » en « Maakt me niet meer uit » aan de andere kant niet had geschreven, dan kon Vrienten ze ook niet selecteren. We moeten dus wel vaststellen dat Raymond in een bepaalde richting verder is geëvolueerd. Een nieuwe richting is dit echter niet, want « Trek het je niet aan » of « Kamiel » zijn we nog niet vergeten, al is het wel typisch dat dit nooit favorietjes van ons zijn geweest, om van « Leidse plein » nog te zwijgen.
Trouwens, er is absurd en absurd. Zo zingt hij b.v. « toen ik gisteren ontdekte dat Stalin een lepeltje was ». Zulke nonsens (in de meest letterlijke zin van het woord), daar kunnen wij niet mee lachen. Als het nu nog een « orgeltje » was ! (Een doordenkertje als het ware).
Anderzijds volgen wij hem wél als hij b.v. in « Liefde voor muziek » (jammer genoeg niet op plaat) de draak steekt met de verlichte geesten in de Falstaff (« je moest ze ’s nachts naar hun WC-pot zien kruipen ») of op de Gentse feesten (in « Geen schoenen aan »), al is het precies dáár dat Raymond destijds onze eeuwige bewondering heeft afgedwongen met een haast a capella gezongen optreden (enkel discreet bijgestaan door Mich Verbelen).
« Is dan nie heestig ? »
Hoe zou dat nu kunnen, zo vroegen wij aan onze psychiater en ziehier wat hij antwoordde : « Raymond is huiselijker geworden, denken we maar aan de intieme dagboeken over de drollen van zijn zoontje die hij in een bekend weekblad liet afdrukken. Hij is nu wellicht gelukkiger dan hij ooit is geweest, maar daar staat tegenover dat het lijden, financieel — zoals toen het afsluiten van de elektriciteit (in die tijd was er nog geen actie van de KP om die weer aan te koppelen) aanleiding was tot een schitterend nummers als “Gelukkig zijn” — maar vooral emotioneel, vaak de aanzet vormt tot grote kunst. Denken we maar aan Multatuli, nietwaar. Of nog dichter bij huis de elpees “Ook voor jou” van Kris De Bruyne of “Het beste in mij is niet goed genoeg voor jou” van Peter Koelewijn. Zo ook bij Raymond wiens liefdeleven we vroeger via zijn teksten op de voet konden volgen. En met welk resultaat ! Jongens, “Danielle” dat snijdt me nog steeds de adem af ».
Inderdaad, maar typisch is dan misschien ook dat Raymond live deze oude nummers ofwel niet meer brengt ofwel ze zodanig parodieert (« Je veux de l’amour ») dat hij ze beter achterwege zou laten.
Wat ons overigens bij een ander aspect brengt : Raymonds nieuwe groep, die het trouwens erg moeilijk heeft om de grote leider te volgen wanneer die ludiek aan het improviseren slaat. Zoals u weet bestaat dit nieuwe triumviraat voornamelijk uit leden van Perro, een groep die nóg vroeger « De Prutsers » heette en dat is b.v. in de live-uitvoering van « Vlaanderen boven » nog heel goed te horen…
« Ze zullen wel zeggen dat het vroeger zoveel beter was », was Raymonds smalende opmerking aan het adres van de critici nog vóór hij één voet op de planken had gezet, maar misschien was dit wel omdat hij zelf wel besefte, als hij bij het slapengaan diep in zijn hart blikte, dat het eigenlijk ook zo wás.
Terugdenkend aan die heerlijke tijd met de Centimeters (voor onze jongere lezertjes : bassist Mich Verbenen, drummer Stoy Stoffelen en duiveltje-doet-al Jean Blaute), zouden wij dan ook durven besluiten : « Jean, Mich, Stoy, kom terug, alles is vergeven ». Helaas, zoals Stoy Stoffelen ook zei : « Dat zeg jij, maar hij zal dat wel niet zeggen ». We zijn geneigd om hem bij te treden, vooral als we vernemen dat « Ik heb genoeg van jou » nog in de tijd van de Centimeters is geschreven en Raymond daarvan zegt : « ’t Is ook plezierig af en toe iemand tegen te komen die in dit lied staat en ‘m dan goeiedag te wensen ».
Daarom troosten we ons alvast met het feit dat « Ludo Coeck » nu eindelijk op vinyl is getrokken en hopen natuurlijk dat ook « Kopje koffie », « Tache de beauté », « Toffe kadee » en zovele andere uiteindelijk ook onder de naald zullen kunnen worden geschoven, terwijl de Centimeters naar verluidt met Roland de baan opgaan, zodat er ook op die manier nog iets te rapen valt. In afwachting vroegen wij wat zij van “Habba” vinden?
07 habbaStoy Stoffelen
« Wat mij het eerste opviel dat was dat er een aantal nummers bij zijn die zogezegd nieuw zijn, maar die wij al gerepeteerd hebben, zoals “Ik heb genoeg van jou” en “Fietsbel”. En natuurlijk ook “Ludo Coeck”, maar daarvan ben ik blij dat hij dit nu eindelijk eens op plaat heeft gezet. Maar je begrijpt, dan denk ik toch wel eens : gotver als hij zich dáárvoor drie jaren heeft moeten afzonderen, dan is ’t maar spijtig. Ik heb dan ook de indruk dat hij er maar met zijn klak heeft naar gesmeten en in de gauwte nog wat nieuwe nummertjes heeft bijgepend. En ik vind dat hij geen goede groep heeft. Dat kan nu misschien overkomen als jaloezie, maar dat is het helemaal niet. Ze spelen gewoon niet goed samen en ze hebben geen persoonlijkheid, allé ik vind het maar een flauwe bedoening. Wat mij ook stoort, b.v. in “Ik heb genoeg van jou”, dat is dat hij dit opeens afbreekt om daar dan een somber gedoe aan de piano te laten op volgen. Wat hij in “Markies de Sade” deed, dat doet hij nu bijna in elk nummer, dat werkt op den duur vervelend. Kortom, ik zou hem niet kopen die elpee, maar ja, wie zegt er dat ik andere elpees van Raymond zou hebben gekocht ? Tenzij misschien de allereerste, “Je moest eens weten hoe gelukkig ik was”, dat vond ik een heel toffe. »
07 habbaJean Blaute
« Eigenlijk ligt dat nogal delicaat, hé ? Wij hebben zo lang met Raymond gewerkt dat je daar nog moeilijk objectief kunt over oordelen. Dat is in het geval van een platenbespreking ook niet nodig, maar bij ons ligt het toch wel extra-subjectief. En ’t is niet omdat ik met Raymond nu nog nauwelijks contact heb dat mijn appreciatie van hem nu een deuk heeft gekregen. Integendeel ik heb vorig jaar nog met hem een nummertje opgenomen voor een kinderprogramma en ik was al onmiddellijk opnieuw in alle staten van vervoering. Wat ik eigenlijk niet ben van deze plaat… Hoewel ik moet toegeven dat ik nog maar één kant heb beluisterd. Wat trouwens niet belet dat ik al onmiddellijk op mijn gat viel. “Fietsbel” is een nummer dat we vroeger nog hebben uitgeprobeerd, maar dat ik hier toch zeer knap en smaakvol uitgewerkt vind. “Habba habba hoek hoek” is mijn favoriete nummer, daarin vind ik Raymond op zijn uniekst. Het is ook zijn mooiste zijde, behalve dan de heel tedere kant die hij ook heeft. “Stapelgek op jou” vind ik het slappere Doe Maar-werk en ook van “Haile Selassie” herinner ik mij enkel wat plezante bon mots. En in “Raffiné” stoort mij de wat geforceerde manier van zingen en ook die zogenaamde gesofisticeerde Amerikaanse westcoast-stijl, daarvan hebben we al zoveel vakwerk gehoord, dat dit daarbij toch een beetje in het niets verzinkt. Van kant twee heb ik op de radio “Ludo Coeck” al eens gehoord, wat wij zowat een miljoen keer moeten hebben gespeeld, maar ik vind het wel zeer goed geslaagd. Over het algemeen moet ik trouwens zeggen dat de plaat prachtig klinkt, vele bloempjes dus voor studio Wisseloord en Henny Vrienten. Toch is het zeker z’n beste elpee niet, dat blijft nog steeds zonder enige twijfel “Nooit meer drinken”. »
07 habbaMich Verbelen
« Ik heb ze nog niet gehoord, zelfs niet op de radio, want ik luister alleen maar naar BRT 3. En een live-optreden heb ik ook nog niet gezien, want we hebben afgesproken dat we — en daarmee bedoel ik dan de Centimeters – daar samen naartoe zullen gaan. Dat zou toch mooi zijn, hé ? Maar anderzijds, vooraleer we daartoe de tijd vinden is Raymond misschien al opnieuw gestopt. Van horen zeggen weet ik wel dat “Ludo Coeck” nu eindelijk op plaat staat en daar ben ik zeer gelukkig mee. Ook voor Coeck zelf nu dat die jongen toch niet meer kan shotten. Iemand zou Raymond eens moeten aansporen om al die goei nummers van uit de tijd die nooit op plaat verschenen zijn, toch eens op te nemen. Maar zoals ge ziet, ben ik om zo te zeggen een beetje wereldvreemd geworden. Raymond en ik hebben ons allebei nog wel aangesloten bij een zaalvoetbalclub in Lebbeke, opdat we op die manier mekaar nog eens zouden zien, maar na een aantal matchen ging dat contact al verloren. »
ONTEVREDEN
Daarna wordt Raymond Van het Groenewoud vader van Jasper en viert dit met twee bijdragen op de kinderplaat “Er komt geluid uit het behang”, nl. “In de gracht” en vooral “Een slechte film” (beter gekend als “Mama en papa zijn dood”). Uit deze tijd dateert ook “Liefde voor Muziek” (“Gisteren ging ik naar de cinema. U weet wel, met zo’n doek en een camera. En wat ik daar zag heeft me blij gemaakt. Wat ik daar zag heeft me diep geraakt.”), maar dat zal pas veel later op CD verschijnen. Dus nog niet in 1986 op “Ontevreden”. En wat staat er dan wel zoal op deze elpee? “Sire, rock’n’roll” (dat net als de titelsong ook op single verschijnt), “Het spek is aangebrand”, “Niet te vertrouwen”, “Wachten op de wagen in de nacht”, “Mane chou”, “Puppet chou”, “Dommer kan het niet”, “Ik ben alleen” en “Wat een fijne dag”. Dat jaar wordt hij ook vader van Leander en op 23 december is hij op de Nederlandse televisie samen met Bart Peeters te zien in het programma “Het Allerhoogste”.
In 1987 schrijft hij de muziek voor “Crazy love” van Dominique Deruddere, brengt hij een benefietsingle uit voor het Rode Kruis en ook de “gewone” singles “Genieten” en “Calypso ce soir.”
In 1988 volgt een single voor het Rode Kruis, waarvoor ik hem (uiteraard) nog eens “aan het lijntje” haal…
IMG_0004« In ’t verre Brugge is iets niet pluis, van het Groenewoud zingt voor het Rode Kruis. » Aldus de meester zelf op een singeltje dat verkocht wordt ten voordele van het Rode Kruis en tevens de aandacht wil vestigen op de actie « Drie minuten voor een leven ». Die drie minuten slaan op de eerste ogenblikken nadat iemand een hartaanval heeft gehad en waarbij zijn leven nog kan worden gered door omstaanders indien die de passende opleiding daarvoor hebben gehad. Deze opleiding beslaat een cursus van amper drie uren. Heeft Raymond van het Groenewoud deze cursus dan reeds gevolgd?
Raymond van het Groenewoud: Ach, Ronny, je kent me toch, daarvoor ben ik veel te lui…
— Raymond, Raymond, ’t is ernstig, je neemt het veel te licht! Gelukkig ben ik geen welzijnswerker met een pijp in mijn gezicht. Vertel me liever eens hoe die single tot stand is gekomen.
R.V.H.G.:
Het Rode Kruis was gewoon een van de vele instellingen die mij af en toe vragen iets voor hen te doen. Via de selectie van mijn manager is dat dan tot bij mij gekomen en ik zag dat eigenlijk wel zitten. Vooral omdat het zo duidelijk was wat er mij te doen stond. Bovendien heb ik weinig sceptische vragen ten opzichte van het Rode Kruis.
— Het is dus niet zo dat je zelf iets bent tegengekomen of iemand uit je naaste omgeving, waardoor je op een of andere manier je dank wilde betuigen aan het Rode Kruis?
R.V.H.G.:
Nee, maar wat wel heeft meegespeeld is een vroege jeugdherinnering toen ik met mijn nonkel naar een filiaal ging waar hij een halve liter bloed ging geven. Dat maakte veel indruk op mij.
— De A-zijde « Mijn goeie oude Rode Kruis » ligt wel erg in de lijn van je eigen humor…
R.V.H.G.:
Daar heb ik inderdaad veel plezier aan gehad, ja. En content dat ik was dat ze dat accepteerden! Want het zou me niet verwonderd hebben, mochten ze me gezegd hebben : ja, we hebben daarover gesproken en het is niet precies wat we willen…
– Misschien hebben ze het niet begrepen, net zoals je eigen nieuwe single, « Intimiteit », die voor de nodige verwarring zorgt. Ik moet toegeven dat ik het een leuk nummer vind, maar ik kan het moeilijk « plaatsen ». Volgens mij ligt het in de lijn van het werk dat je destijds voor « Radiool » hebt gemaakt, maar dat verwacht je dan weer niet direct op single…
R.V.H.G.:
Dat zijn ingevingen die ik niet bestudeer op voorhand. Ik rij in de auto en dat begint te marcheren. Natuurlijk zou ik via een lijvig boekwerk kunnen uitleggen waarom elk woord waar staat, maar dat is uiteraard niet de bedoeling. Ik besef wel dat het voor iemand anders soms Chinees is, maar ik vind dat geen probleem. Aangezien zogenaamd begrijpelijke teksten al zoveel misverstanden opleveren, zie ik geen reden waarom ik dit begrijpelijk zou proberen maken. Zelf situeer ik het — achteraf dan wel — in de Toon Hermans-traditie. Maar het is inderdaad een soort van « kinderhit », ja, dat merk ik als we het nummer live brengen. (*)
— Is het een track van een elpee die op komst is ?
R.V.H.G.:
Nee. Er zal wel een elpee komen, maar die is niet op die manier opgevat. De single is een weergave van wat ik met mijn groep aan het doen ben en de elpee zou moeten weergeven wat ik alleen speel.
— Ja, want dat ga je ook doen, verneem ik. Een tournee in het najaar doorheen de culturele centra, jezelf begeleidend op piano en gitaar (maar niet tegelijkertijd). Hoe zal het repertoire er dan uitzien, de verhouding nieuw werk/oud werk?
R.V.H.G.:
Oh, zelfs het oude werk zal nieuw lijken, want het zijn nummers uit de tijd van mijn eerste en tweede elpee en die ken jij wel maar de meeste mensen niet.
— Tot daar de muziek. Maar kun je je voorstellen dat ik voor het eerst een gesprekje met jou aan politieke verantwoordelijken heb moeten voorleggen ?
R.V.H.G.:
Ah ja, ik begrijp al waar je naartoe wil (Raymond had zich in een eerste opwelling kandidaat gesteld voor de Brugse gemeenteraadsverkiezingen op een ludieke Vierde Wereldlijst, R.D.S.), maar dat is alweer achter de rug, hoor, juist omdat ik de gevolgen een beetje had onderschat. Anderzijds, precies omdat het nu van de baan is, heb ik geen zin meer om erop in te gaan. Dan zit ik me weer voor een half uur uit te putten dat ik het enkel deed om iemand een plezier te doen en dat ik achteraf pas snapte wat de consequenties waren.
Laten we het dan daarop houden, want al die moeilijke woorden als consequenties of intimidaties, dat snappen wij toch allemaal niet. Geef ons maar chocola in onze pyjama! Of beter nog : een rood kruis. Wie zich de single wil aanschaffen, kan enkel en alleen terecht op het Rode Kruis zelf, Vleurgatsesteenweg 98, 1050 Brussel, tel. 02/647.10.10.

ReferentieS
Ronny De Schepper, Jean, Mich, Stoy, kom terug, alles is vergeven, De Rode Vaan nr.9 van 1985
Jan Draad, Raymond Van het Groenewoud aan het lijntje, De Rode Vaan nr.33 van 1988

(*) Volgens Bart Peeters in een interview op de VRT gaat het nummer over anale seks.

92 RVHG

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s