Spiraal viert vandaag zijn vijftigste verjaardag. Dat wil zeggen… als het nog altijd bestaat. Ik heb mij uiteraard al lang uit het journalistieke wereldje teruggetrokken, dus zelf heb ik er niet meer mee te maken. Dat was helemaal anders in 1986 toen het “kleinkunstbureau” van Kamiel Pauwels zijn vijftiende verjaardag vierde. Toen belde ik hem op in het kader van de rubriek “Aan het lijntje” van De Rode Vaan…

Op maandag 10 maart 1986 heeft te Antwerpen het « kleinkunstgala van het jaar » plaats. Spiraal-theaterproducties viert dit seizoen immers zijn derde jubileum. Vijftien jaar lang al organiseren Kamiel Pauwels en zijn ploeg vooral one-man-shows en cabaret uit Nederland. Om die vijftien jaar activiteit te vieren organiseert Spiraal een grootse feestavond in de Koningin Elisabethzaal te Antwerpen, waar een groot aantal van de bekendste artiesten uit Noord en Zuid zullen optreden. Zo staat het in de persmededeling. Maar wie zijn dat dan, Kamiel ?
Kamiel Pauwels : In alfabetische volgorde zijn dat : Jean Blaute, Hans De Booy, Della Bosiers (Della is één van de allereerste artiesten voor wie we hebben gewerkt, zelfs nog vóór het ontstaan van Spiraal), de Frivole Framboos, Ed Kooyman (die niet specifiek bij onze stal hoort, maar die óók zijn vijftienjarig jubileum viert als optredend artiest en die de mensen zal opvangen in de hall), Galileo’s Left Wing (dat is de nieuwe naam voor de groep Belçikal van Luk Mishalle), Ramses Shaffy, Wannes van de Velde (met groep maar ook apart met Jean Blaute, want dat is wel het originele van de avond, dat de artiesten geregeld iets met elkaar zullen doen), Laurens Van Rooyen, Paul Van Vliet en Johan Verminnen, die eigenlijk ook niet meer bij onze stal hoort, maar die op ons eerste jubileumfeest tien jaar geleden zowat de sensatie van de avond was. De presentatie gebeurt door Kurt Van Eeghem en door Jan Lenferink van RUR. En de opbrengst van de avond gaat naar twee instituten, één in Brussel en één in Nederland, die zich bezighouden met de opvoeding van blinde en gezichtszwakke kinderen.
— Typisch is wel dat de opbrengst zowel naar Noord als Zuid gaat, net zoals ook de artiesten uit deze twee regio’s komen. Spiraal heeft immers steeds als doorgangssluis gefunctioneerd tussen de beide Nederlanden, vroeger meestal van Noord naar Zuid, maar nu stilaan ook omgekeerd, nee ?
K.P. :
Gelukkig meer en meer, ja. Onlangs b.v. met de Islandsuite, maar vroeger ook al met Kurt Van Eeghem, Johan Verminnen, Della Bosiers en met de groep van Wannes zelfs al sedert mensenheugenis.
— Kan de co-productie over kleinkunst tussen BRT en KRO hier ook niet toe bijdragen?
K.P. :
Neenee. Het televisiepubliek is over het algemeen niet het theaterpubliek. Het is wel een uitstekend programma vind ik overigens, maar te documentaristisch opgezet opdat het voor een soort « revival » zou kunnen zorgen. Ik denk ook niet dat dit in de bedoeling lag.
— Ja, ik moet toegeven dat als men meer recente namen in het genre bezig ziet, dat die dan eerder de rocktoer opgaan — ik denk aan Raymond en aan Doe Maar b.v. — om de boot niet te missen. Rockmuziek is nu niet precies jullie hoofdbezigheid, wat hebben jullie dan gedaan om niet uit de wielen te worden gereden ?
K.P. :
De evolutie zit niet zozeer bij ons, maar in de programma’s zelf. Wij hebben b.v. altijd cabaret gebracht, maar vroeger was dat dan Don Quishocking of Ivo De Wijs en nu is dat Frisse Jongens of Youp van ’t Hek, wat men dan eerder totaaltheater is gaan noemen, maar wat gewoon een andere veruiterlijking is. Het is wel onze taak om die mensen te ontdekken en ze hier te komen voorstellen. Wat echter veel te weinig gekend is, dat is dat wij reeds sedert jaar en dag b.v. met moderne dans bezig zijn. Spijtig genoeg met weinig gevolg, maar dat is dus een trend die wij geanticipeerd hebben. De poptoer zijn we echter nooit opgegaan, tenzij men Hans De Booy daar zou onderbrengen, want zijn programma verschilt niet veel van dat van Doe Maar.
— Maar met enige fierheid herinner je er in de persmededeling toch nog eens aan dat jullie voor het eerst Roxy Music naar hier hebben gehaald…
K.P. :
Ja, dat was gewoon occasioneel omdat een bepaalde cliënt van ons daarin erg geïnteresseerd was. We hebben op dat vlak echter geen ambities, net zoals we ook maar zelden ingaan op aanvragen om bals te leveren of openlucht toestanden in tenten en zo.
— Dus tóch een bewuste keuze ?
K.P. :
Natuurlijk ! We hebben misschien meer mensen uit Nederland tegengehouden dan omgekeerd, ondanks het feit dat we de naam hebben van Hollandofiel te zijn, maar dat is natuurlijk niet bekend !
Vanaf nu dan wel. Dat we dit feest iets vroeger aankondigen dan onze gewoonte is, is gewoon omdat onze lezers anders de kans lopen voor een uitverkochte zaal te staan. Dus fluks de hoorn gegrepen en de Koningin Elisabethzaal opgebeld !

Referentie
Jan Draad, Kamiel Pauwels aan het lijntje, De Rode Vaan nr.8 van 1986

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.