Inspraak 78: de alternatieve concertpromotie of het einde van het koloniale tijdperk

27 Herman SchueremansDat er bij de organisatie van popconcerten heel wat misloopt, hoef ik je niet meer te vertellen. Dat het geld hierbij een grote rol speelt, evenmin. Ik geloof trouwens dat Tienerklanken daaraan reeds aandacht had besteed. Onlangs heeft overigens een reeks over de zogenaamde concertpromotoren heel wat stof doen opwaaien in Humo. Tot hiertoe is alles dus o.k., alleen kun je je misschien afvragen waarom de BRT nu op dit onderwerp terugkwam (en daar weten wij het antwoord ook niet op natuurlijk).

Nu heeft een zekere jongeling, Herman Schuermans dus, het plan opgevat hier tegenin te gaan. Vooral tegen de prijzenpolitiek, beweert hij. Op grond van wat ik in het programma zelf hoorde, haak ik hier toch even af. 140 ballen voor een groep als Gruppo Sportivo lijkt me nu toch niet zó goedkoop. Bovendien werkt Schuermans doorgaans niet met grote, gevestigde namen. Dit reken ik hem enerzijds ten goede, maar anderzijds zal het voor iedereen we duidelijk zijn dat Kevin Coyne zeker niet zoveel vraagt als Rod Stewart zodat het uiteraard gemakkelijk is de prijzen te drukken. Nogmaals, ik duid dit zeker niet ter kwade, want Schueremans komt met knappe initatieven op de proppen nog voor de “bonzen„ kunnen ingrijpen (blijkbaar gaat hij niet zo bureaucratisch te werk): ik denk aan het feit dat op dit moment b.v. Dire Straits dankzij hem in het land zijn. En bracht hij voor zijn Woodland-festival niet de ongelooflijke goede Talking Heads inderdaad voor zeer weinig geld naar ons land?
En de derde reden die Schueremans aanhaalt voor zijn werk, delen we zelfs helemaal: werken via lokale organisatoren (meestal jeugdclubs) betekent decentralisatie van de cultuur (niet alle pop is cultuur maar die van Schueremans doorgaans wel), dus democratizering; betekent ook kleinere zalen, dus minder volk, dus minder agressiviteit; betekent tenslotte ook gezonde creativiteit voor de organiserende jongeren (je zou verbaasd staan kijken, als je wist wat er allemaal om het hoekje komt kijken bij het organiseren van zo’n popspektakel).
Waar ligt het kalf nu gebonden? Wel, Herman Schueremans geeft zelfs ridderlijk toe, dat hij uiteraard niet gratis werkt, dat hij er zelfs aan denkt in de toekomst ofwel méér te vragen ofwel ermee te stoppen omdat het anders niet meer houdbaar is. Want ervan leven kun je niet, dus in het dagelijkse leven oefent hij ook nog een beroep uit, dat van… promotie-agent voor een platenfirma (WEA). Eigenaardig toch dat dit niet in de uitzending mocht. Hier had men namelijk enige kritiek kunnen uitbrengen (H.S brengt niet uitsluitend artiesten die hij moet « promoten », maar het is toch een vraag die men in het programma had moeten stellen vind ik; hiermee wil ik de zeer onkritische aanpak aanklagen, het foefje van de « observerende camera » dat men uit sommige filmische stromingen blijkbaar heeft over genomen wijs ik van de hand en de enige « negatieve observatie » — H.S. die uitvliegt tegen een fotograaf die zonder te betalen binnen wil: “Pak die hier eens vast, mannen!” — woog niet op tegen het wierookvat dat in de andere 49 minuten werd gehanteerd).
Kortom: dit rook aangebrand. Het werk dat H.S. doet is zeker de moeite waard om in een uitzending te behandelen, maar waarom op deze persoonsverheerlijkende manier (die historie met die eksters b.v. dat is toch je reinste waanzin)? Kritische televisie, that’s what we want.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.