Het Blommenkinders-dagboek eindigt met enkele citaten, waaronder – bescheiden als ik ben, zeker zo bescheiden als Gerd De Ley – ook enkele van mezelf. Later heb ik er nog veel meer citaten aan toegevoegd. En, nee, dan zijn er geen meer bij van mezelf.
“Aimer, c’est le plaisir sur terre,
Ne pas aimer, c’est la misère,
Ne plus aimer, c’est le malheur,
Aimer toujours, c’est le bonheur.”
(Paul Verlaine)
“Waar de schoonheid intens aanwezig is, zijn geen slechte invloeden. Als we de schoonheid in ons bewaren, heeft het kwaad geen toegang.” (Donovan)
“Vrouwenlist is menigvoud,
zijn ze jong of zijn ze oud.”
(Karel ende Elegast)
“Geef mij een korst brood, laat me in het hooi slapen en mijn liedje zingen en ik ben gelukkig.” (Donovan)
“Straf is slechts de moeite waard
als ze eerst wat vreugde heeft gebaard.”
(Ron Dovan)
“Wijs slechts dan met de vinger, wanneer men er zeker van is dat de andere terugwijst.” (Ron Dovan)
“Het gezang van vogels mag dan reeds vele componisten geïnspireerd hebben, het gevogel van zangers is eerder een kluif voor tekstschrijvers.” (Ron Dovan)
Genghis Kahn (Omar Shariff) tot zijn geestelijke raadgever (James Mason) in verband met zijn geliefde (Françoise Dorléac): “De gedachten die mij kwellen zijn een heilig man onwaardig.”

“Het beeld tast in zeer grote mate ons denkvermogen aan. Wanneer ik vroeger naar een voetbalwedstrijd ging kijken, kon ik bij het thuiskomen van naaldje tot draadje alle doelpunten beschrijven, van bij de eerste pas in de verdediging, tot de afwerking, hoe de keeper de bal uit de netten haalde, hoe hij daarbij keek. Op televisie weet ik door al die herhalingen met al die verschillende camerastanden niet meer wat ik gezien heb. En als ik nu naar een live match ga, mis ik die herhalingen en die verschillende gezichtspunten. Voor mij is de intensiteit van het aanvoelen door de televisie verminderd.” (Fred Brouwers in “De Standaard”)
Besparen doe je best met een loopjongen af te danken en nog een directeur méér te benoemen.” (Rosa Michaut in “L.P.Boon”, Temse, 1981, p.34)
“De biografie is er, zij staat dik en gezapig op haar plank, vol eigendunk en onverstoorbaarheid; voor een leven van een shilling krijg je alle feiten, voor een van tien pond krijg je alle hypothesen er ook nog bij. Maar denk eens aan wat er allemaal is ontkomen, wat er ontsnapt is toen het onderwerp van de biografie zijn laatste adem uitblies.” (Julian Barnes, Flauberts papegaai, p.43)
“Net als de revolutionair aanvaardde de humorist de meedogenloosheid van de wereld en antwoordde daarop met nog meer meedogenloosheid. Het doel van zijn actie was echter niet de wereld te veranderen, maar die acceptabel te maken door het geweld dat iedere revolutionaire actie nodig heeft om te vormen tot een lach – en als bijkomstigheid een behoorlijke smak geld te verdienen. Kortom, zoals alle clowns sinds mensenheugenis was ik een soort collaborateur.” (Michel Houellebecq, Mogelijkheid van een eiland, p.137)
“Les hommes sont si souvent séduits par les comédiennes, sans doute parce que les comédiennes jouent mieux que les autres leur rôle de femme.” (André Maurois)
“Het is een variante op those who can’t, teach: critici zijn als ornitologen; zij schrijven dingen over vogels die de vogels zelf niet eens weten, maar… ze kunnen zelf niet vliegen.” (auteur?)
“Aangenomen dat de eenheid van de dichter haar uitdrukking vindt in het getal tien, dan zou een scheikundige die haar chemisch ontleedde en onderzocht, zoals Rabelais zegt, tot de ontdekking komen dat ze bestond uit één deel baatzucht tegen negen delen eigenliefde.” (Victor Hugo, De klokkenluider van de Notre-Dame, De Morgen, De Verboden Boeken, 2003, p.41)
Dood zijn is niet zo erg, ik deed het, voor ik geboren werd, al een paar miljoen jaar.” (Herman De Coninck)
“Dat men aan de universiteiten met de gedachte begint te spelen om in het Engels te doceren zal alleen maar eerste- en tweederangsburgers creëren, iets wat we in Vlaanderen al lang kennen. De voertaal van dié Europeanen die tot de elite willen behoren, zal dus Engels zijn, misschien Frans. De rest bestaat dan uit boeren die onder hun toren mogen voortbrabbelen. Ik vrees voor Europese culturele eenheidsworst, zodra de eigen taal verdwijnt. Dat betekent dat culturele instellingen met een eigen identiteit óók zullen verdwijnen.” (Fred Brouwers in Humo)
“Onlangs moest ik voor een bijeenkomst van lesbiennes ‘De schaamte voorbij’ herlezen, de feministische klassieker van Anja Meulenbelt uit 1976. Niet te lezen! Ongenietbaar! Ik voelde me bijna beschaamd dat ik dat ooit zo goed had gevonden.” (Vera Dua in Humo van 8/7/2008)
“A man of talent does what he can, a man of genius does what he must.” (William Blake)
“Nothing is so difficult to put on the stag as a Great Man; and of all great men the most difficult to project across the footlights is the literary genius. For it is obvious that a character in a play can never be wiser or wittier than the author of the play.” (Alan Alexander Milne, It’s too late now, p.249)
“Je kiest al niet wanneer je ter wereld komt; mag je dan asjeblieft zelf bepalen wanneer je het genoeg vindt?” (Drs.P)
“Haar eigen ervaring met God was geweest dat Hij gewoon maar een naam was, die je aanriep wanneer je dringend iets nodig had, bijvoorbeeld een supermarkt die vierentwintig uur per dag open was.”(Philip Kerr, Esau, p.68)
Heimwee is het verlangen naar wat niet geweest is.” (Renate Rubinstein)
Herinneringen heb je om minder eenzaam te zijn als de dood daar is” (Michel Houellebecq, Platform, p.107)
“Ik probeer al lang een film over de beroemde danser Nijinski te maken. Ik heb er drie miljoen dollar voor nodig. Als ik er een Hollywood-product van maak, kan ik wel 25 miljoen dollar krijgen, misschien 100 miljoen als ik Michael Douglas kies voor de rol van Nijinski en wie weet zelfs 200 miljoen als Demi Moore zijn vrouw mag spelen. Dat is de genadeloze realiteit waarmee ik te maken heb.” (Paul Cox in De Standaard)
“Ik moet wel tot de conclusie komen dat de toekomst er heel somber uit zou zien voor artiesten zonder talent, zangers zonder keel, dansers zonder sterke knieën en koorddansers zonder koord als Columbus Amerika nooit ontdekt had!” (Jules Verne, De humbug, 1910, p.143)
“Regels maken humor mogelijk. Niet toevallig is de meest geritualiseerde samenleving, die van Groot-Brittannië, ook die waar de beste humor ontstaat. Als je de regels niet meer kent, zijn overtredingen ook niet langer grappig.” (Koen Raes in De Morgen 18/10/1997)
“When there’s this many bad apples, there’s something wrong with the orchard” (Talkshow host Bill Maher on Islam, January 10, 2015)
“- An’ what’s wrong with jazz? Jimmy asked.
– Intellectual music, said Joey The Lips. – It’s anti-people music. It’s abstract.
– It’s cold an’ emotionless, amn’t I righ’? said Mickah.
– You are. – It’s got no soul. It is sound for the sake of sound. It has no meaning. – It’s musical wanking, Brother.
– Musical wankin’, said Mickah. – That’s good.
(…)
– That’s jazz, Brother. That’s what jazz does. It makes the man selfish. He doesn’t give a fuck about his Brothers.”
(Roddy Doyle, The Commitments, p.108 & 115)
“Een kind is als een jonge hond. Het moet weten wat mag en wat niet mag. Anders kan er van respect geen sprake zijn. Onze hond Woody heeft hier een zee van kranten ter beschikking waarop hij mag plassen, maar hij weet perfect dat er iets zwaait als hij ernaast plast. Anti-autoritair, dat is aan mij niet besteed. Ik zie veel van die kinderen rond mij die bijvoorbeeld ergens binnenkomen en direct alles meesleuren. Wel, tien kansen van de tien zijn het etters van ouders die etters van kinderen voortbrengen.” (Herman Brusselmans in Weekend-Knack van 19/3/1997)
“Men vraagt mij soms of het niet vervelend is dat iedereen altijd verwacht dat ik grappig ben. Dat zal af en toe wel zo zijn, maar als je beslist om van humor je vak te maken ligt dat toch een beetje voor de hand. Ik vind dus dat het publiek het recht heeft om dat te verwachten, al betekent dat niet dat ik mij in privé-situaties gedwongen voel om telkens weer de grappigste te zijn. Ik bén dat natuurlijk wel. Eigenlijk ben ik privé nog veel leuker dan in het openbaar. Het grappigst van al ben ik in bed, dus mijn vrouw is de enige die dat weet. Dat is trouwens de reden waarom komieken zo populair zijn als bedgenoten. At least you get a good laugh.” (Eric Idle in De Morgen van 25/6/1993)
Kritiek is net als vliegreizen maken: wanneer alles goed gaat, besteed je er weinig aandacht aan, maar wanneer je neerstort moet moet je het wel serieus nemen.” (Philip Kerr, Esau, p.60)
Kunst zou je het denken van het hart kunnen noemen.” (Nikolaus Harnoncourt tijdens zijn openingstoespraak van de Salzburger Festspiele 1995)
Kunstkritiek is immers geen wetenschappelijke discipline maar de weergave van een subjectieve ervaring.” (Miel Swillens in Tliedboek nr.40)
“Misschien is het daarom dat de mens de enige is die lacht: hij alleen lijdt zoveel dat hij het lachen wel moest uitvinden.” (Friedrich Nietzsche)
“Het leven is een komedie voor hen die denken en een tragedie voor hen die voelen.” (Horace Walpole)
“Als kleinkunst misschien het best kan omschreven worden als verkleinkunst, het kleiner maken, onschuldiger, belangelozer maken van de dingen, dan is het levenslied ver-grootkunst, het leed des mensen wordt vergroot zoals je dat met foto’s doet : om ze gezellig aan de muur te hangen. Want dat is het curieuze : huilen is lekker, leed is gezellig.” (Piet Piryns in Humo van 31 juli 1977)
“Het gemiddeld peil der lezers staat beneden het gehalte van de gebrekkigste schrijver” (Multatuli, “Ideeën”)
“Als ik twee sollicitanten krijg met dezelfde kwaliteiten, zal ik kiezen voor het middenstanderskind.” (Patrick Janssens in Humo van 10/2/2009)
“Only in mirrors should one look, for mirrors do but show us masks.” (Oscar Wilde, Salome)
“Niet zozeer de uitzendingen die openlijk proberen ons van iets te overtuigen, zijn gevaarlijk, wel die programma’s die, zonder dat wij er erg in hebben, een soort modedenken in de hand werken, een mentaliteit verspreiden die normgevend wordt, en die ons onkritisch attitudes laat aannemen omdat het blijkbaar zo hoort.” (administrateur-generaal van de BRTN, Cas Goossens, waarschuwt in De Standaard van 4/2/1999)
“Writing a novel is like swimming; you plunge in. Making a movie is like ice skating; everything’s on the surface.” (Stephen King in Time van 27/4/1992)
“Alle muziek is romantisch. Er is immers geen kunst zonder emotie. Door muziek in vakjes te stoppen (‘Dit is vroege barok’, ‘Dit is Sturm und Drang’), castreer je ze. Vandaar dat muziek ook alleen maar muziek is, als ze wordt uitgevoerd. Als muziek totaal géén entertainment is, dan kàn het geen goede muziek zijn. Dat geldt zelfs voor een requiem. Het mag alleen niet bij oppervlakkig entertainment blijven. Het is zoals Händel over zijn ‘Messiah’ zei: het is entertainment, maar ik hoop wel dat de toehoorders er betere mensen door worden.” (Nikolaus Harnoncourt)
“Schrijven over muziek is als praten over seks. Wie wil er in hemelsnaam praten over iets je veel beter kunt dóen?” (John Lennon)
Objectiviteit bestaat erin dat je eerst je vooroordelen bekend maakt.” (Nobelprijswinnaar Gunnar Myrdal)
Onafhankelijkheid in de 19e eeuwse betekenis van het woord bestaat niet meer. Een moderne staat is deel van een groter geheel, in ons geval de Europese Unie.” (Geert Bourgeois in “De Zondag” van 29 maart 2015)
“Voor een passionele moord kan men nog begrip opbrengen, maar men mag nooit begrip opbrengen voor het koelbloedig moorden in tijden van oorlog.” (Gerard Mortier)
Pornography is simply art for the masses” (Camille Paglia)
“Indien u geconfronteerd wordt met een al te ijverige eisende partij die zonder enige rechtsgrond u met procedures verontrust en u op kosten jaagt, kan u aanspraak maken voor deze procesvoering op grond van een vordering wegens tergend en roekeloos geding.”
“The proof-reading is better than one often finds nowadays, but there is one choice error. We are told that in an essay, ‘Cheap Knowledge’, Grahame ‘expresses his doubts about pubic libraries’. Whatever such things may be, he can hardly be blamed for his scepticism.” (Allan Massie over de eindredactie van een biografie over de Engelse auteur Kenneth Grahame)
Prostaatkanker wordt mede veroorzaakt door een gebrek aan orgasmes. Dat heeft men geruime tijd geleden ontdekt, dus waarom verspreidt men die boodschap niet? Waarom wordt masturberen niet méér gepromoot als preventie tegeen prostaatkanker? Kids, je moeder heeft dit nooit verteld, maar geloof me: an orgasm a day keeps the doctor away!” (Timothy Leary, professor psychologie en de drugsgoeroe uit de sixties; maar ofwel heeft hij zijn eigen raad in de wind geslagen, ofwel staat de theorie nog niet helemaal op punt, want Leary is gestorven aan… prostaatkanker)
“Zeg nu zelf, er is geen enkel kind dat naar zijn ouders loopt en hen enthousiast vertelt: Mama, papa, ik word later recensent. Dat zegt genoeg over die stiel, hé” (Filip Peeters in Het Nieuwsblad van 12/2/2014)
“With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.” (fysicus Steven Weinberg)
“Vaste rituelen zijn heel troostrijk; vaste rituelen verdrijven de eenzaamheid.” (John Irving, Owen Meany, p.291)
Rock’n’roll is een muziek geworden van in vinyl geketende schimmen voor steeds moeizamer overlevende zombies.” (Jan Mestdagh) 
“Een schrijver is een masochist, een schrijver is nooit sadist.” (Hugo Claus in De Standaard der Letteren van 3/12/1998 )
“Het zijn meestal de mensen die het hardst en het snelst roepen dat er over smaak niet valt te twisten, die de minste smaak ten toon spreiden.” (Hans Blokland)
“Il ne faut pas pleurer parce que cela n’est plus, il faut sourire parce que cela a été.” (Marguerite Yourcenar, Souvenir pieux, me bezorgd door MDW)
“A story is a letter the author writes to himself, to tell himself things that he would be unable to discover otherwise.” (Carlos Ruiz Zafon, The shadow of the wind, p.363)
“The telephone is a monstrous intrusion on privacy.” (A.A.Milne, geciteerd door Ann Thwaite, p.464)
“Naar toneel gaan is soms tenminste even vreselijk als naar VTM kijken” (Johan Thielemans)
Teon een jongeman aan George Bernard Shaw eens vroeg of het waar was dat trouwen op een vrijdag ongeluk met zich meebracht, antwoordde de Ierse toneelschrijver: “Waarom zou de vrijdag een uitzondering zijn?”
“Naar de universiteit kom je niet om te leren wanneer Napoleon gestorven is, maar om te leren waar je die informatie in een paar seconden kan vinden als je ze nodig hebt, en vooral: om te leren wannéér je ze nodig hebt.” (Umberto Eco)
“Het verleden heeft slechts zin in perspectief van het heden en van de toekomst.” (auteur?)
Vertalen heeft iets van een Vlaams wandtapijt dat je aan de verkeerde kant bekijkt, want al zie je de figuren, ze zitten vol draden die ze verdoezelen, en daardoor zie je ze niet met de gladheid en glans van de voorkant.” (Cervantes)
Voetnoten zijn de pispotten onder het bed van een boek.” (Quevedo)
“Ne dites pas trop de mal de vous-même: on vous croirait.” (André Maurois)
Vrouwen zijn hoe dan ook veel perverser en vicieuzer dan mannen.” (Barbara Sarafian in de Knackweekend-Special gewijd aan het Gentse Filmfestival van 1999)
“Als kind droomde ik af en toe dat alle mensen dood waren, en mij met de euforische vrijheid van keuze hadden achtergelaten in een uitgestorven grote-mensenwereld. Ik heb het altijd als een wensdroom beschouwd. Nu, op dit plein, zie ik dat het altijd een nachtmerrie is geweest.” (Peter Hoeg, Smilla’s gevoel voor sneeuw, p.342)
“All writers write to please themselves. No sensible author wants anything but praise.” (A.A.Milne, geciteerd door Ann Thwaite, p.465)
“Jammer toch, dat we hier op een zakdoek wonen, waar iedereen mekaars neus kan snuiten en iedereen iedereen kent. Dat schouderklopjes-sfeertje maakt het zo moeilijk de mens van de artiest, de toogbroeder van zijn werk te scheiden. Akelig vind ik zangers die je de rug toekeren omdat je hun plaat niet fijn vond. En even akelig zangers die je plots tot gezworen kameraad promoveren omdat je hun plaat wél fijn vond.” (Miel Appelmans in de Beurskrant van mei 1977)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s