Voor de zangwedstrijd in 1996 waren er een aantal veranderingen. Zo was er nog wel een opgelegd werk (in 1996 “Season’s dream” van Philippe Boesmans), maar de verplichting om enkele liederen van Belgische componisten aan te bieden werd vervangen door een lied uit het vaderland of het land van afkomst. De oratoriumfragmenten mochten nu ook met partituur worden gezongen. Bij opera was de verplichting om een fragment uit de twintigste eeuw te kiezen weggevallen (alhoewel men blijkbaar vergeet dat ook Puccini uit deze eeuw is en dit dus geen garantie was voor “hedendaags” werk). Anderzijds wordt (allicht omwille voor de instudering door het orkest) het vrije initiatief wat aan banden gelegd en moesten de kandidaten tien van de twaalf opera-aria’s uit een voorafbepaalde lijst kiezen. Voor het oratorium gold een vergelijkbare verplichting.

Achttien Belgen schreven in: de sopranen Hélène Bernardy, Anne Cambier, Marielle Creemers, Laure Delcampe, opnieuw France Emond, Madiha Feguigui, Michaela Karadjian, Liliana Marcu, Annelies Meskens, Eva Nyakas en Machteld Willems; de mezzo’s Eunice Arias en Griet Leyers; de contratenor Michel Puissant; de bariton Jan Van der Crabben en de basbaritons Wolfgang Biebuyck, Eric Dujardin en Etienne Ligot. Het verpletterende overwicht van de sopranen en de totale afwezigheid van tenoren was allicht symptomatisch voor de héle wedstrijd.
Vijf van deze achttien geraakten niet door de schiftingen achter gesloten deur (Hélène Bernardy, Madiha Feguigui, Liliana Marcu, Annelies Meskens en Griet Leyers), wat positief is, want in totaal mochten 68 van de 151 kandidaten doorgaan naar de openbare schiftingen. Met 13 kandidaten is ons land echter wel oververtegenwoordigd als men ziet dat het tweede land (de VS) slechts zes vertegenwoordigers heeft. In een later stadium werd dit trouwens gecorrigeerd: terwijl er geen enkele Belg in de finale zat, vormden de Amerikanen daarbij de meerderheid met vier finalisten. Daarbij ook twee “Afro-Amerikanen”, zoals dat nu politiek correct heet, die overigens voor de verrassing zorgden. Bariton Stephen Salters (°1970) won immers het pleit en tenor Ray Wade (°1964) eindigde vijfde. Deze plaats was misschien wat gevleid, maar Wade was nu eenmaal de enige tenor (tegenover toch weer vier sopranen) die niet enkel de finale, maar zelfs de halve finale bereikte, en dat wil men dan wel eens koesteren. Was het onevenwicht er nog in stemtypes, dan waren de geslachten wel gelijk verdeeld: precies zes mannen en zes vrouwen. Toch waren deze laatsten duidelijk de besten en dat werd geïllustreerd door de rest van de uitslag waarbij Ana Camelia Stefanescu, Eleni Matos, Mariana Svetkova en Anja Vincken, resp. de 2de, 3de, 4de en 6de plaats wegkaapten. Het was wellicht omdat Stefanescu de publiekslieveling was dat er zoveel boegeroep was bij Salters, want slecht was hij zeker niet, zoals o.m. Bernard Cruysse en Erna Metdepenninghen bevestigden.
Ana Camelia Stefanescu (°1974) was ook mijn lievelingetje, al was ik nu veel minder geïnteresseerd dan in de twee vorige edities. Ik kan het dus absoluut niet eens zijn met Marc Clémeur die Eleni Matos, Anja Vincken en Mariana Svetkova beter vond dan Thierry Félix of Aga Winska en daarmee een verhoging van het peil zag.
Volgens Clémeur zou het belang van de wedstrijd nóg toenemen als men zich meer op opera zou toespitsen en de jury dan ook openstellen voor opera-directeurs (“Ik zeg dit niet voor mezelf”) en zelfs regisseurs, die de dramatische expressie zouden moeten beoordelen. Daarmee ging dan uiteraard weer Guy Joosten akkoord, die op zijn beurt dan tegen Stephan Moens zei: “En waarom ook geen critici?”
Clémeur werd ook bijgevallen door Werner Van Mechelen, maar dan gewoon op een pragmatische basis: op die manier zouden de zangers gemakkelijker aan contracten geraken. Voor de rest was Van Mechelen vooral onder de indruk van Stefanescu, waarvan hij de prestatie op de finale-avond vergeleek met die van Aga Winska. Dat deed ook Lydia Rysack, maar die voegde er meteen aan toe, net als Marc Clémeur en Stephan Moens trouwens, dat ze hoopte dat Stefanescu niet zou winnen, omdat ze anders een vogel voor de kat zou zijn. Zelfs op dat moment werkte ze reeds een zwaar programma af.
Met de Nederlandse sopraan Anja Vincken (°1965) viel ook België een beetje in de prijzen, aangezien zij in Maastricht een leerlinge was van Bernadette Degelin (vrouw van jurylid Louis Devos). Daarmee werd het conservatorium van Maastricht voor de vierde keer gelauwerd na de derde plaats van bas-bariton Huub Claessens en de vijfde van mezzo-sopraan Yvonne Schiffelers in 1988 en de zesde plaats van sopraan Marisca Mulder in 1992.
De Bulgaarse sopraan Mariana Zvetkova (°1965) is een leerlinge van Martina Arroyo, die tijdens de twee vorige edities deel uitmaakte van de jury, maar dit jaar niet. De jury bestond deze keer immers uit Luigi Alva, Noëlle Barker, Jules Bastin, Jane Berbié, Walter Berry, Edith Bers, Mya Besselink, Stuart Burrows, Louis Devos, Sena Jurinac, Matti Lehtinen, Evgeny Nesterenko, Joan Sutherland, Anna Tomova-Sintov en natuurlijk José Van Dam.
De zwarte bariton Stephen Salters (foto) en zijn Amerikaanse landgenoot tenor Ray Wade waren dus de twee mannelijke laureaten van deze Elisabethwedstrijd. De eerste hield zelfs publiekslievelingen Ana Camelia Stefanescu, Eleni Matos, Mariana Svetkova en Anja Vincken achter zich. Alle zes waren ze op vrijdag 7 juni om 20 uur in de Bijloke Festivalhal te beluisteren in het traditionele laureatenconcert. De zes werden bijgestaan door het symfonisch orkest van de Vlaamse Opera, geleid door afscheidnemend muziekdirecteur Stefan Soltesz.

Referentie
Ronny De Schepper, Laureatenconcert Elisabethwedstrijd, Het Laatste Nieuws 6 juni 1996

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.