25 jaar geleden bracht Raymond van het Groenewoud een nieuwe cd uit die als titel de naam van zijn grootste hit meekreeg, “Meisjes”. Het betreft voor de tweede maal (na “Leven en Liefdes”) een compilatieplaat, maar deze keer is de ondertitel “Het beste van R.v.h.G.” veel meer terecht dan tien jaar eerder.

BOVENDIEN heeft men zich niet beperkt tot een louter samenbrengen van de oude hits, het meeste materiaal werd opnieuw opgenomen. Dit procédé roept natuurlijk meteen verhitte discussies op. Wie immers de originele versies wil hebben, zal dus nog altijd op zoek moeten naar de haast onvindbare exemplaren van Raymonds vroegere elpees.
Zelf heb ik in de kast ook een elpee staan die “The World Famous Coasters” heet en inderdaad alle hits van deze fantastische groep uit de jaren vijftig bevat, maar… in remake-versies uit de jaren zeventig die duidelijk de stempel dragen van de toenmalige disco-rage. Zonder tot disco te zijn verwerkt – zò erg is het gelukkig nu ook weer niet! – worden in de nieuwe opname de “onvolkomenheden” uit de oorspronkelijke registratie weggezuiverd, met alle gevolgen vandien: dit is een ontmande plaat, een plaat zonder kracht. Als je deze elpee ooit tegenkomt in een platenzaak, loop er dan in een wijde boog omheen. Hetzelfde kan trouwens gezegd worden van bepaalde platen van Roy Orbison, Del Shannon en Paul Anka, die ook ongetwijfeld met de beste (lees: commerciële) bedoelingen werden heropgenomen.
De allereerste vraag die zich opdringt, is dus of dit ook met deze plaat van Raymond van het Groenwoud het geval is. En laat het antwoord meteen klaar en duidelijk zijn: het is neen.
Men kan redetwisten over een nieuwe interpretatie van een nummer, men kan van oordeel zijn dat ondanks een prachtige uitvoering op déze plaat aan het origineel eigenlijk toch niets meer diende te worden toegevoegd (“Brussels by night” bijvoorbeeld), maar men kan niet ontkennen dat zowel de uitvoerende artiesten als de jongens achter de knoppen hier uitstekend werk hebben verricht. Deze cd klinkt heerlijk. Vaak lekker heavy, maar zonder dat het een muzikale brij wordt, alle instrumenten worden perfect naar voren geloodst en het geheel is gemixt met een aan Spic en Span grenzende helderheid.
CLOUSEAUMANIA
Tweede vraag: komt deze cd op het gepaste moment uit? Is Raymond niet passé? Vallen de “meisjes” nu niet voor Clouseau en is de Brugse bard niet naar meer “intieme” oorden verbannen in plaats van de podia van Torhout-Werchter of Pink Pop zoals dat vroeger het geval was?
Ook hierop dient een krachtig neen als antwoord, al geef ik toe dat dit misschien meer met wensen dan met werkelijkheid heeft te maken. Zowel de Kreuners als Clouseau hebben nu de plaats opgeëist die Raymond eigenlijk toekomt, vooral als je rekent dat er van beide groepen (die ik nota bene ook wel goed vind) geen sprake zou zijn indien Raymond hen niet de weg had gewezen. Nederig merkt Raymond dan wel op dat hijzelf toch ook veel te danken heeft aan het voorbeeld van een Peter Koelewijn bijvoorbeeld, maar zijn relatie tot dit Nederlandse boegbeeld is toch veel losser, dan bij de andere twee het geval is. Heeft Raymond Clouseau als het ware niet ontdekt in zijn ploeg voor de Baccarabeker? En Clouseaumania mag ongetwijfeld een voortzetting zijn van de taferelen bij optredens van Doe Maar, maar hieraan gingen dan weer dolle concerten van de Centimeters aan vooraf…
Deze cd met de beste van de beste komt dus zeker op zijn tijd. Niet dat ik Raymond opnieuw het beestige leven van tieneridool toewens, maar de waarheid heeft ook haar rechten en een beetje rockgeschiedenis zal het jonge volkje geen kwaad berokkenen.
ACHTTIEN NUMMERS
Vooraleer de afzonderlijke nummers even door te nemen, wil ik er ook even op wijzen dat deze cd niet minder dan achttien songs bevat. Met bijna anderhalf uur uitstekende muziek wordt dus ook de bikkelharde Testaankoop-norm ruimschoots overtroffen. Zelden gingen kwantiteit en kwaliteit zo vrolijk hand in hand.
Als we de nummers chronologisch overlopen, dan struikelen we eerst en vooral uiteraard over de twee mega-hits die Raymond bij Louisette heeft voortgebracht (maar die hij toen, in die vroege jaren zeventig, eigenlijk niet aan de straatstenen kwijt kon): “Maria, Maria, ik hou van jou” en “Zij houdt van vrijen”. Als live-krakers bij uitstek kennen we hiervan reeds een spetterende uitvoering op “Kamiel in België” met de Centimeters. Om sentimentele redenen zal ik de Centimeters nooit afzweren maar wat Rik Aerts, Hans De Backer, Kries Roose en Walter Mets hier als Vlaamse Mustafa’s bakken, swingt toch als een tiet.
Dat geldt trouwens voor álle versies van de Centimeters-periode, waaruit uiteraard de meeste hits werden gesprokkeld. Zoals reeds gezegd krijgen we een versie van “Brussels by night” die de oorspronkelijke niet
wenst te verdringen, maar die gewoon « anders » is en eveneens steengoed. “Zjoske schone meid” spreekt mij eigenlijk voor het eerst echt aan en ook de versie van “Meisjes” vind ik erg goed, ook al omdat ik – na de release van de oorspronkelijke versie op “Witlof from Belgium” – moet toegeven dat de single inderdaad niet zo goed is als ik altijd heb beweerd. Ik ben die single-versie door overdreven uitleen-ijver vrij vlug kwijtgespeeld en blijkbaar was ik mij daar een mythisch beeld van gaan vormen, zoals dat in zo’n geval wel eens meer gebeurt.
WAAR DE KONING GEEN ZIN HEEFT
“Vlaanderen boven” krijgt ook een krachtiger arrangement mee, maar ik blijf het een redelijk flauw nummer vinden. Ik vermoed trouwens dat Raymond er ook niet zo hoog mee oploopt, maar op een “Greatest Hits” mocht het natuurlijk niet ontbreken. Merkwaardig is ook dat de zin “Waar een diploma geen zin heeft en de koning geen kind heeft”, waar destijds nogal wat om te doen was, meer dan tien jaar na datum vervangen wordt door “waar een diploma geen zin heeft en de koning ook al niet”. Maar Francis Bay mag nog altijd het orkest dirigeren ondanks het feit dat zelfs Freddy Sunder ondertussen aan kant is gezet!
Van “Je veux de l’amour”, “Danielle”, “Cha cha cha” en “Het verschil met mijn vriend Jan” tenslotte heeft Raymond uitzonderlijk géén nieuwe versie opgenomen, in de eerste twee gevallen omdat hij die nummers nu veel te veel relativeert, zodat een nieuwe versie ongetwijfeld de kracht van het origineel zou missen, bij de andere omdat ze met typische “Latijns-Amerikaanse” muzikanten werd opgenomen zoals Raymonds vader Nico Gomez en de ondertussen overleden Jean Evans.
OVERBODIGE VIOLEN
Tussen Louisette en de Centimeters lagen uiteraard nog twee solo-uitstappen van Raymond, waaruit ook een paar nummers werden herwerkt. Uit “Je moest eens weten hoe gelukkig ik was” is dat “Bleke Lena”, die ondertussen stilaan wel “Grijze Lena” zal geworden zijn, en uit de omstreden “Ik doe niet mee”-elpee krijgen we nu een ‘definitieve’ versie van “Gelukkig zijn” en “Bierfeesten”.
Die elpee uit 1975 was omstreden omdat producer Hans Van Hemert geen inspraak duidde en het geheel ondersopte in een bad violen. Ondanks het feit dat “Ik doe niet mee” een aantal van Raymonds prachtigste komposities bevat, heeft hij omwille van die arrangementen er steeds afstand van genomen. Enfin, “steeds” is een groot woord. Bij het uitkomen ervan heeft hij ze nog in Tliedboek verdedigd met de historische woorden: “Men spreekt hier nooit van eerste viool of tweede viool, maar altijd van overbodige viool”. Men kan natuurlijk aanvoeren dat hij dit om puur commerciële redenen heeft gedaan, maar anderzijds zit er toch een grond van waarheid in. Vandaar dat ik met de versie van “Gelukkig zijn” misschien wel het minst gelukkig ben. Over de sobere vorm (Raymond begeleidt zichzelf alleen op piano) wil ik het niet hebben, maar misschien juist omdat hij destijds in de studio zo ongelukkig was, klinkt hij voor mij op het origineel “eerlijker” (want dit nummer mag dan “Gelukkig zijn” heten, het gaat eigenlijk over “ongelukkig zijn”).
“Bierfeesten” daarentegen (misschien beter gekend als “Als ik dit maar heb”) is met z’n zeven minuten een overweldigende belevenis. Een superlatief onder de superlatieven. Toch wordt deze beklemmende uitvoering, ongelooflijk maar waar, nog overtroffen door het “vervolg” op dit nummer, “Wat een fijne dag”, waarmee we voor het eerst mochten kennismaken tijdens het “Brand in Brel“-programma en dat hier ook tot bijna zeven minuten wordt gerokken.
Een andere omstreden Nederlandse producer is Henny Vrienten, die voor Raymond “Habba” inblikte en nu onlangs hetzelfde deed voor “Héhé” van Jan De Wilde. Vrienten kent ups en downs (zo schrijft hij een vreselijk “Land van Maas en Waal”-arrangement voor het “Vrolijk lentelied” van Jan, maar diens versie van Lieven Taverniers “Eerste sneeuw” laat hij heerlijk klinken) en dat was ook op “Habba” het geval. De trombones van “Stapelgek op jou” vond ik bijvoorbeeld wel leuk klinken en het is dan ook jammer dat ze in deze nieuwe versie niet meer te horen zijn.
Uit diezelfde periode stamt ook “Liefde voor muziek”, al vinden we deze Vlaamse gospelsong niet terug op “Habba”. Maar niet getreurd, de versie van de Vlaamse Mustafa’s is alweer één van de talrijke hoogtepunten van deze cd.
Tot slot werden nog twee nummers niet heropgenomen, maar dat komt dan omdat ze nog te recent waren. Er is op de eerste plaats de nieuwe single “Ik ben de man” natuurlijk, maar er is ook het nog altijd aanstekelijk leuke “Intimiteit”. Alhoewel Raymond van het Groenewoud conservatorium heeft gevolgd, zal het overigens ook voor hem, neem ik aan, als een verrassing overkomen dat ik er onlangs achter gekomen ben dat het bekende themaatje van “Intimiteit” precies dezelfde opeenvolging van noten is als een thema uit het 123ste sonnet van Petrarca, zoals dat door Frans Liszt op muziek werd gezet! En waarlijk, met deze cd verdient Raymond van het Groenewoud een plaats naast deze Groten der Aarde!

Referentie
Ronny De Schepper, De beste van de beste, De Rode Vaan nr.1 van 4 januari 1991IMG_0004

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.