Erwin De Bie schildert de soundtrack van een generatie

Leuke verrassing in de bus deze morgen. Met enige vertraging (de foto’s dateren van 2008) stuurt kunstschilder Erwin De Bie (rechts op de foto) mij “vriendelijke Beatles-groeten” vanuit Strawberry Fields. Naast deze foto van hemzelf stuurt hij mij ook nog vier door hem bewerkte foto’s zodat het wel lijkt dat zijn portretten van John, Paul, George en Ringo hun weg hebben gevonden in de historische sites van Liverpool. Om deze foto’s te kunnen bekijken moet je op de vier namen klikken. Erg toffe reactie dus van de Gentse schilder die ondertussen in het Waalse Ellezelles blijkt te wonen. Toch één opmerking: op de Strawberry Fields-foto schrijft hij: “Didn’t see you there…” en dat is niet helemaal waar natuurlijk. Uiteraard was ik er niet op hetzelfde moment als Erwin (dat zou nogal straf zijn), maar onderstaande foto bewijst dat ik er wel degelijk was. Akkoord op de foto sta ik niet zelf, maar wel de begeleider van onze Magical Mystery Tour negen jaar geleden, maar ik was er dus wél, Erwin!

“Als kind wilde ik zowel Rik Van Looy als Paul McCartney zijn.” De uit Wondelgem afkomstige schilder Erwin De Bie zegt het als verklaring waarom hij voornamelijk exposeert rond thema’s als wielrennen en Beatles-songs, maar het kunnen de woorden zijn van zowat eender welke kerel die net als hij in 1951 geboren is. Hij schildert dus als het ware de soundtrack van zijn generatie.
Bij de Painted Beatlessongs-tentoonstelling kan men deze soundtrack ook letterlijk beluisteren, want bij elk schilderij hangt een koptelefoon waarin het betreffende nummer te horen is. Men kan er zelfs rustig bij gaan zitten, want kunstbroeder Filip De Poortere, die zichzelf Loco (Spaans voor “gek”) noemt, ontwierp speciaal hiervoor zijn zogenaamde “rolling loco’s”.
Zelf heeft Erwin De Bie zijn werken niet geschilderd terwijl hij voortdurend het betreffende Beatles-nummer speelde. “Ik was dat eerst wel van plan, maar dat werkte al snel op mijn zenuwen. Daarom ben ik maar overgeschakeld op de muziek van Mozart of Vivaldi, die ik meestal draai als ik werk. Ik ken de nummers van de Beatles toch voldoende van buiten.”
Sommige titels zoals “Lucy in the sky with diamonds” of “The fool on the hill” nodigen inderdaad bijna uit om letterlijk in de verf te worden gezet. En wie de Beatles-teksten van buiten kent, zal ook “sitting on a sofa with a sister or two” (“Lovely Rita”) of “the barber shaves another customer” (“Penny Lane”) wel herkennen. Maar waarom zit die zwarte prostituee met haar handen in de broek van een pastoor op “Strawberry fields forever”?
Ik heb niet louter de teksten willen illustreren,” zegt Erwin De Bie. “Ik heb ze ook vermengd met mijn eigen interpretatie en eigen ervaringen. In het geciteerde voorbeeld heb ik vooral het contrast tussen het opgewekte Penny Lane en het sombere Strawberry Fields willen aangeven, zoals respectievelijk Paul McCartney en John Lennon dat ook hebben gedaan op wat wellicht de beste single aller tijden is.”
Dat sombere overheerst ook in aangrijpende portretten die De Bie heeft geschilderd naar aanleiding van beschrijvende nummers als “Dear Prudence”, “Eleanor Rigby” of “Sexy Sadie”. Vooral dit laatste schilderij doet sterk aan Louis Paul Boon denken, een referentie die De Bie niet uit de weg gaat, zij het dat hij ze liever reserveert voor zijn geëngageerd werk. “Schop de mensen een geweten”, remember? Dat aspect heeft hij voornamelijk geconcentreerd in een video-installatie rond “Revolution”.
Die sombere sfeer vinden we ook terug in de wielerschilderijen van Erwin De Bie, vooral dan in de dreigende landschappen waartegen de renners evolueren en waardoor De Bie niet ten onrechte al een paar keer met de Latemse School is vergeleken. Hoe de twee thema’s in mekaar lopen, bewijst bijvoorbeeld het schilderij dat hij aan “Dr.Roberts” van The Beatles (uit “Revolver”) wou wijden. Toen dat maar niet wilde lukken, werd de dokter die “pretpillen” voorschrijft een dokter die “peppillen” voorschrijft…

Ronny De Schepper

Bij de Beatle-tentoonstelling van Erwin De Bie hoort een mooi geïllustreerde catalogus, met daarin ook het verhaal “All you need is lef” van Freek Neirynck (zie elders op deze blog).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.