Scholierenpoll 1979

Deze week starten we met de publicatie van de resultaten die onze jaarlijkse enquête bij de middelbare scholieren heeft opgeleverd. Het wordt haast een traditie de leraars te bedanken die hieraan hebben meegeholpen (zodanig dat we weer overmand werden door het aantal inzendingen) maar de dank is er niet minder gemeend om.
Er was ook een grote diversiteit van leeftijd, geslacht, afdeling enz., zodanig dat een onderscheid maken een ondoenbare onderneming werd. We hebben bijgevolg voor elk onderdeel een totaalstand gemaakt, waarin dus zowel de opvattingen van 12-jarigen als van 18-jarigen verdisconteerd zitten. Toch verschilden die vaak minder dan je zou denken…
Als we deze uitslagen met vorig jaar vergelijken dan is dat uiteraard ook met de totaalstand die we toen wél hebben opgemaakt, maar niet gepubliceerd in de r.v.
Hou dit alles ook de volgende weken in de gaten als we literatuur, muziek, televisie, tijdschriften… behandelen.

Deze week starten we echter met de film. De tien populairste waren : 1. Grease; 2. The Deer Hunter; 3. Jaws; 4. Moonraker; 5. Star Wars; 6. A bridge too far; 7. The passage; 8. Coming home; 9. The warriors; 10. Murder on the Nile.
Het is uiteraard moeilijk deze uitslag te vergelijken met die van vorig jaar, daar films zeer actualiteitsgebonden zijn.
Toch vallen een paar zaken op « Grease » heeft de fakkel van de andere Travolta-film « Saturday night fever » overgenomen; hetzelfde geldt voor de James Bond-film « Moonraker » (vorig jaar : « The spy who loved me »); verlengde ereplaatsen zijn er voor « Jaws » en « Star wars ». Het meest opmerkelijke verschijnsel is echter de aanwezigheid van twee Viëtnamfilms : « Deer hunter » en “Coming home”, waarbij de “slechte” blijkbaar beter aanslaat dan de « goeie ».
Gerangschikt naar het genre krijgen we volgende bloedrood gekleurde uitslag : 1. oorlogsfilms; 2. muzikale films; 3. geweldfilms (vooral bendefilms, minder westerns en kung fu); 4. thrillers, detective-, politie- en gangsterfilms; 5. griezelfilms; 6. science-fiction; 7. humor; 8. seks; 9. psychologisch; 10. tekenfilms.
Hard-rock: tot de doofheid erop volgt
Geven we eerst, met de punten, de uitslag van ons referendum over de muzikale voorkeur van de middelbare scholieren : 1. Kiss 95 p.; 2. AC/DC 81 p.; 3. Abba 55 p.; 4. Deep Purple 33 p.; 5. Van Halen 32 p.; 6. Raymond van het Groenewoud 30 p.; 7. Status-quo 28 p.; 8. Urbanus van Anus en The Police 27 p.; 10. Boudewijn De Groot 21 p.
Het eerste wat dan opvalt is natuurlijk het overdonderende aantal stemmen voor de nummers één en twee. Inderdaad, als we zien dat nummer tien nagenoeg hetzelfde stemmenaantal haalt als zijn collega van vorig jaar (Bob Dylan, 22 p.), dan steken Kiss en AC/DC ver boven John Travolta (62 p. in 1978) uit.
Overigens, het leven kan hard zijn : in 1979 werd er niemand meer bereid gevonden om nog een stem uit te brengen op Travolta’s naam. Ook Olivia Newton-John (vorig jaar nog vierde met 38 p.) krijgt nu nog amper twee stemmen. Merkwaardig : hetzelfde deed zich voor met Blondie, ondanks een goede elpee.
AC/DC was in ’78 op de derde plaats binnengekomen, maar de nog grotere lelijkaards van Kiss komen zo maar vanuit het niets op die eerste plaats binnenduikelen. Abba is daartegenover een boegbeeld van standvastigheid : na de eerste plaats te hebben bekleed in ’76 en ’77 en de tweede in ’78, gaan zij nu slechts één toontje lager zingen.
Verder duiken een paar oude bekenden weer op (Deep Purple, Status-quo en Urbanus van Anus) en profiteert Van Halen van het hardrock klimaat. The Police kregen in het westen van het Vlaamse land veel bijval, maar door de matige respons in het oosten was hun entrée minder spectaculair dan aanvankelijk gedacht.
Blijft over dat de grootste klapper de intrede van Raymond van Groenewoud is. Met Raymond en Urbanus zitten er voor de eerste maal twee Vlamingen in de top tien. Ter vergelijking de nummers drie en vier van eigen bodem : Johan Verminnen 11 p. en The Kids 5 p.
Samengeteld volgens het genre wordt het overwicht van de hardrock nog duidelijker : 1. hard-rock 340 p.; 2. Symfo-rock 101 p.; 3. kleinkunst 96 p.; 4. disco 76 p.; 5. middle of the road (gemakkelijke pop genre Abba) 75 p.; 6 luisterpop 74 p.; 7. new wave 72 p.
Het is groen en het zit in een kastje
Ongevraagd bezorgden een aantal leraars die aan onze enquéte bij de middelbare scholieren meewerkten, ons ook gegevens over de teievsiebelangstelling van hun leerlingen. Wij zijn daarop gretig ingegaan omdat de resultaten tot interessante inzichten in het kijkgedrag van de jeugd leidden. Zeker een onderdeel dat we in de volgende jaren zullen behouden !
Zo bleek eerst en vooral dat iedereen kijkt. Gaande van een gemiddelde van 15 minuten per dag tot 4 uur (één schreef zelfs « acht uur », maar die zal wel zot gekeken zijn), maar niemand gaf op dat hij of zij niet naar het kastje keek. Als gemiddelde kwamen we tot twee uur.
Bij de drukst bekeken programma’s geen verrassing : 1. Avro’s Top Pop; 2. The Hulk; 3. Project UFO; 4. De collega’s; 5. Roots. Wel opvallend is een zesde plaats voor het TV-nieuws, nog vóór de Tros Top 50 en vlak daarop volgt Panorama. Een verheugende vaststelling !
Minder opwekkende vaststellingen doen we als we de uitgebrachte stemmen volgens genre gaan optellen. Met een overdonderende meerderheid gaat immers de voorkeur uit naar feuilletons waar geweld in voorkomt, daarop volgen muzikale programma’s en op de derde plaats documentaires, vooral dan over dieren. De verdere stand : 4. speelfilms; 5. komische feuilletons; 6. tekenfilms; 7. actualiteitsmagazines; 8. sportreportages en kwisprogramma’s; 10. wetenschappelijke programma’s.
Als we de programma’s per zender optellen dan stellen we vast dat onze moeder, de BRT, nog het meest in de gunst staat van haar telgen, vóór TROS, AVRO en VOO, voor wie eraan mocht hebben getwijfeld. Daarna volgen nog de NOS, VPRO en KRO. Een merkwaardige afwezigheid van de VARA, die nochtans goede jeugdprogramma’s heeft.
Vorig jaar bestelde « Joepie » een extra-lading rode vanen omdat zij door onze ondervraagde scholieren het meest werden gelezen. Dat betekent dus dat ze dit jaar opnieuw in hun zak kunnen schieten. Het ziet er voor hen trouwens nog rooskleuriger uit : niet alleen kwam het zusterblad « Blondie » op 7 binnen en vergrootte de voorsprong op de naaste achtervolger, ze kregen er ook nog eens 20 vermeldingen bij, wat hun totaal brengt op 97, d.w.z. 97 meer dan de rode vaan… Voor ons is het dus nog steeds huilen met de pet op. Misschien dat deze wekelijkse jeugdrubriek daar wat verandering in kan brengen ?
1978 1977
1. Joepie 1 1
2. Humo 3 4
3. Het Nieuwsblad 4 5
4. Laatste Nieuws 2 2
5. Het Volk 7 3
6. Gazet v.Antwerp. 9 0
7. Blondie 0 0
8. Knack 9 10
9. Story 0 8
10. Sport 70 0 0
Slechte tijd ook voor de vrouwenbladen (Rijk der Vrouw en Libelle-Rosita) : zij komen voor het eerst niet meer voor op onze lijst. De Standaard kon zich ook maar één jaartje handhaven.
Voor het eerst hebben we ook eens nagegaan wat de middelbare scholieren nu eigenlijk lazen in de krant. De « winnaar » was geen verrassing, maar de tweede is werkelijk desastreus : 1. Sportrubriek; 2. Ongevallen, Rampen; 3. Stripverhalen; 4. TV-bladzijden; 5. Regionale bladzijden; 6. Moorden en gerechtszaken, 7. De hoofdpunten (b.v. de voorpagina) en tenslotte : het politieke nieuws…
Het is bijna symptomatisch : op het moment dat we beslissen een rubriek « televisie » in te schakelen in ons overzicht, stellen we vast dat het onderdeel « literatuur » net zo goed kan verdwijnen. Het meest voorkomende antwoord op de vraag « Welke boeken lees je ? » was immers : GEEN ! Een droevige constatatie uiteraard. En als er dan al gelezen wordt, is het ook al bedroevend. Een rangschikking opmaken van lievelingsschrijvers had echt geen zin. De « ouwe getrouwen » zijn er trouwens weer : Vandersteen, Verne,
Nijs, Ruyslinck, Vandeloo, Claes, Carmiggelt en een opvallende voorsprong voor Agatha Christie (vorig jaar slechts zesde). Net als bij Louis Paul Boon, die zijn intrede doet in de “top tien”, kunnen we dus alweer vaststellen dat sterven een lonende bezigheid is… voor de uitgevers ! Verder spraken we dit jaar blijkbaar ook een jeugdiger publiek aan als we mogen afgaan op de « stipnoteringen » van Jan Terlouw, Hector Malot en Thea Beckman, terwijl Konsalik en Walt Disney niet meer voorkwamen. Dus toch iets positiefs ?
Welnee, het wordt duidelijk wanneer we de voorkeuren rangschikken volgens genre:
1. stripverhalen;
2. detectiveromans, thrillers, politieromans;
3. avonturenromans;
4. science-fiction;
5. wetenschappelijke boeken, hobbyboeken e d.;
6. humor:
7. meisjesboeken;
8. existentialistische, naturalistische, sociaal-politieke romans;
9. erotiek;
10. oorlogsromans.
Drie leerlingen gaven zelfs te kennen dat ze graag telefoonboeken lazen. Op zoek naar telefoonnummers van meisjes dan wellicht, gezien de intrede van het nieuwe genre op de negende plaats.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.