Vandaag is het zeventig jaar geleden dat in de Sun Studios van Sam Phillips “Rocket 88” werd opgenomen door de 19-jarige Ike Turner en zijn groep The Kings of Rhythm. Voor de vocals zorgde echter Jackie Brenston (1928-1979), die normaal sax speelde bij The Kings of Rhythm. De opname werd doorverkocht aan Chess Records die ze uitbracht onder de benaming Jackie Brenston and his Delta Cats en Brenston werd meteen ook als componist genoteerd (zie afbeelding).

The song was a hymn of praise to the joys of the Oldsmobile “Rocket 88” automobile which had recently been introduced, and was based on the 1947 song “Cadillac Boogie” by Jimmy Liggins. It was also preceded and influenced by Pete Johnson’s “Rocket 88 Boogie” Parts 1 and 2, an instrumental, originally recorded for the Los Angeles-based Swing Time Records label in 1949.
Drawing on the template of jump blues and swing combo music, Turner made the style even rawer, superimposing Brenston’s enthusiastic vocals, his own piano, and tenor saxophone solos by 17-year-old Raymond Hill (later to be the father of Tina Turner’s first child, before she married Ike). Willie Sims played drums for the recording. The song also features one of the first examples of distortion, or fuzz guitar ever recorded, played by the band’s guitarist Willie Kizart.
The record soon reached #1 on the U.S. Billboard R&B chart and stayed at that position for over a month. Phillips used the success of the record to start Sun Records the following year.
After one further recording session, Brenston and Turner parted company, and Brenston went on to perform in Lowell Fulson’s band for two years. He returned to play in Turner’s band from 1955 to 1962. Although he occasionally sang with the band, Turner apparently barred him from singing “Rocket 88”.
By now an alcoholic, Brenston continued playing in local bands. After a final recording session with Earl Hooker in 1963, he worked occasionally as a truck driver before a fatal heart attack in Memphis at the age of 51. (Wikipedia)
Phillips’ later claimed that this was the first rock’n’roll record, this has often been repeated by others, although there are numerous other candidates. Anderen durven de (datum)grens b.v. bijna tien jaar te verleggen en zeggen dat “Flying home” van de band van Lionel Hampton uit 1942 de eerste rock’n’roll-plaat is en wel omwille van de “scheurende” sax van Illinois Jacquet. (Want inderdaad, Hampton heeft in 1940 reeds een eerste versie van “Flying home” opgenomen met trompettist Ziggy Elman als solist en dàt wordt niét als rock’n’roll aanvaard.) In 1945 volgt dan Wynonie Harris met “Around the clock blues”. Dit lijkt wel de voorafschaduwing van “Rock around the clock”, maar dat is het niét. Wel heeft Chuck Berry er zijn “Reelin’ and rockin'” op geïnspireerd. Muzikaal klinkt het nog als een blues, maar in 1948 brengt Harris wel “Good rockin’ tonight” uit. Een jaar later is er Fats Domino met “The fat man”.
En voor wie het enkel bij woorden houdt (m.a.w. muzikaal is het zeker geen rock’n’roll) is er reeds in 1922 “My man rocks me (with one steady roll)” van Trixie Smith, gevolgd door “Rock and roll” van The Boswell Sisters in 1934 (maar dit gaat wel over de zee, zoals in het geval van de film “Wabash Avenue” van Henry Koster uit 1950 met Betty Grable, die toen als “the first lady of rock and roll” werd gelanceerd), “Rock it to me” van Teddy Grace in 1937 en “Rockin’ Rollin’ Mama” van Buddy Jones in 1939.

Ronny De Schepper

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.