Het is vandaag precies 190 jaar geleden dat de Tsjechische componist František Vincenc Kramář, in ons taalgebied beter bekend als Franz Krommer, is overleden. Ik heb met hem kennis gemaakt in de lessen van Dirk Mannekens, die ons een klarinetconcerto van zijn hand liet horen. Ik was er meteen weg van. Niet lang daarna kocht ik mij een CD van vader en dochter Boeykens, die hierop dubbelconcerti voor klarinet van hem vertolkten. Het is een CD die ik nog geregeld draai.

Kramář kreeg orgel- en vioolles bij zijn oom Antonín Mátyás Kramář (1742-1804) in Turany vlak bij Brno. Vanaf 1785 studeerde hij verder in Wenen. Aansluitend trad hij in Hongarije in dienst bij de graf Styrum zu Szimontorony. Van 1790 tot 1795 was hij koorleider aan de kathedraal van Pécs in Hongarije. Daarna was hij kapelmeester van het Antal Károlyi-regiment en bij de vorst Grassalkowitsj. Maar zijn werk in Hongarije beviel hem niet, en daarom ging hij in 1810 terug naar Wenen, waar hij werkte als musicus (violist en blaasinstrumenten), componist en muziekpedagoog maar ook als balletkapelmeester aan het Weens hoftheater.

Na het overlijden van Leopold Antonín Koželuh, de opvolger van Wolfgang Amadeus Mozart, in het jaar 1818 werd Kramář tot keizerlijke hofcomponist en hofkapelmeester aan het hof van de keizer van Oostenrijk benoemd. Keizer Frans I van Oostenrijk werd door Kramář begeleid op zijn reizen naar Italië en Frankrijk. In Wenen en in het buitenland werd zijn naam van het Tsjechische Kramář via Kramarz in Franz Krommer veranderd.

Voor zijn succesvol werken kreeg Kramář talrijke onderscheidingen. Zo werd hij onder andere erelid van het Conservatorio Giuseppe Verdi (Milaan) te Milaan en op instigatie van Antonín Rejcha ook van het Conservatoire national supérieur de musique te Parijs.

Als componist schreef hij meer dan 300 werken, waaronder meer dan 100 strijkkwartetten, viool-, hobo-, en klarinetconcerten, werken voor harmoniemuziek, blazerssuites, missen en gewijde muziek. Qua stijl staat hij in de traditie van Wolfgang Amadeus Mozart en Joseph Haydn, maar hij gebruikt ook Hongaarse elementen in verschillende composities. (Wikipedia)

Op YouTube staan er twee uitvoeringen, maar telkens zonder erbij te vermelden wie de solist (en het orkest en de dirigent) is. Ik hààt dat. Ik kan me niet meer herinneren of die versie die Mannekens ons liet horen er één was op historische instrumenten, maar dat zou best kunnen, want hij was daar nogal een fan van. Zelf zou ik het dolgraag eens horen door de Amerikaan Erich Hoeprich uit het orkest van Jos Van Immerseel. Als zo’n versie al zou bestaan, geef me dan gerust een seintje!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.