Op 20 november 1985 kopte Georges Grün de Rode Duivels in een kouwelijke Rotterdamse Kuip naar het WK in Mexico. De Belgische kwalificatie hing op dat moment aan een zijden draadje. Oranje leidde in de terugmatch van het barrageduel immers met 2-0 na goals van Peter Houtman en Rob de Wit. De Duivels hadden de heenmatch met 1-0 gewonnen en moesten dus scoren om Mexico te halen. Vijf minuten voor affluiten bezorgde de mee opgerukte Georges Grün de Belgische fans een delirium. Het ontlokte de legendarische tv-commentator Rik De Saedeleer de woorden “Daar is ‘m! Daar is ‘m! Ik weet zelfs niet wie het is, maar we zijn alweer op weg naar Mexico! Het is Georges Grün!” Ikzelf zat die avond in het Gentse Arcatheater, waar regisseur Pol Dehert helemaal niet kon scoren met zijn versie van “Het huis van Bernarda Alba”…

16 Katrien Devos in Bernarda Alba

Hoe ver kan een regisseur eigenlijk gaan met zijn acteurs? Héél ver blijkbaar, getuige de minachting die Pol Dehert voor zijn (voornamelijk) actrices aan de dag legt in « Het huis van Bernarda Alba » dat momenteel in Arca loopt. Dit drama van Federico Garcia Lorca, waarin een moeder haar vijf dochters dusdanig terroriseert dat het voor de jongste slecht afloopt, loopt in de versie van Dehert voor álle acteurs slecht af — en dat is natuurlijk een plausibele interpretatie — maar ook voor het publiek.
En dat kan toch nooit de bedoeling zijn. De goeie ouwe catharsis kan wat mij betreft alle vormen aannemen, behalve die van verveling en ergernis. In principe is het weliswaar niet verkeerd van Dehert om de terreur van de moeder te doen uitlopen op seksuele waanzin bij de dochters (zij legt hen o.m. een achtjarige rouw op omwille van de dood van hun vader en dat houdt in dat er zolang geen man over de vloer komt), maar over de manier waarop hij die waanzin gestalte geeft op scène, daarover zullen velen — en niet in het minst Garcia Lorca mocht die nog leven — met hem van mening verschillen.
Over de actrices zelf geen kwaad woord : zij spuwen, masturberen en krabben zich goed op commando. Maar langer dan twee bedrijven heb ik het toch niet uitgehouden. Op die manier was ik nog net op tijd thuis om Georges Grün het winnende doelpunt te zien scoren in Nederland-België. Dát was nog eens theater !
En, oh ja, voor wie op deze laatste opmerking afkickt, nog dit : theater, of kunst in het algemeen, moet vooruitlopen op de maatschappij zoals er altijd een renner moet zijn die het peloton op sleeptouw neemt. Het heeft echter geen zin van het peloton weg te demarreren, want de eindstreep ligt nog ver en alleen red je het toch niet. En daarbij, Dehert rijdt niet op kop, hij rijdt in een gracht.
Verder zag ik nog drie solo-producties van vrouwen, waarop ik elders terugkom, maar waarvan ik u nu al een en ander willen verklappen. Chris Lomme was schools maar quasi-perfect in « De hectaren van het geheugen ». Het werk van Herman De Coninck staat hierin volkomen centraal, Lomme maakt er zichzelf totaal aan ondergeschikt, ze voegt er niets aan toe (een streepje piano niet te na gesproken), maar ze is uiterst trefzeker wat de toon, de lichte melancholie van De Coninck betreft.
Marleen Maes was ook schools in « Dagboek van een kamermeisje », maar omdat het hier acteren betreft i.p.v. voordragen wekte dit bij een aantal confraters wat wrevel op (zij hadden blijkbaar het pleidooi van Harry Mulisch in « Eiland » niet gehoord). Zelf was ik bepaald niet ontevreden over de prestatie van Maes (beter dan in « Bovary ») en zeker niet over dit omstreden boek van Octave Mirbeau. Tot en met 28 december kan u hiervoor terecht in het Gentse Theater Vertikaal en als je zou vinden dat je 180 of 200 fr niet terecht besteed is, dan komt dat enkel omdat het in de Decascoop warmer is.
Leen Persijn tenslotte heeft in datzelfde Vertikaal de zware thematiek die in « Palmyra » van Luk Saffloer lag niet aangekund. In je eentje op een podium gaan staan, blijkt nog altijd een grote uitdaging te zijn. (R.D.S. in De Rode Vaan nr.48 van 1985)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.