On Oct. 27, 1975, Bruce Springsteen made history by becoming the first rock star to land on the cover of Time and Newsweek in the same week. The articles were written in response to the breakthrough success of Born to Run, which had been released two months earlier and had peaked at No. 3 in the weeks preceding the cover stories.

According to Peter Ames Carlin’s 2012 biography, Bruce, it wasn’t a coincidence. Jay Cocks of Time found out that Maureen Orth of Newsweek was doing a piece about Springsteen and convinced his editor that they were about to be one-upped by their chief competitor.

The magazines were each granted interviews with Springsteen. Although they both featured similar details about his background and newfound stardom after his first two albums failed, the two articles were strikingly different in tone.

Cocks, a big Springsteen fan, wrote a piece called “Rock’s New Sensation” in which he heaped praise on the new star. “His music is primal,” he wrote. “Directly in touch with all the impulses of wild humor and glancing melancholy, street tragedy and punk anarchy that have made rock the distinctive voice of a generation … Everybody is going to know where he’s coming from and just where he’s heading.”

However, Newsweek took the angle that Springsteen’s success was not only the result of his talent but also due to what Joni Mitchell called the “starmaker machinery behind the popular song.” Their story, titled “The Making of a Rock Star”, looked at Columbia Records’ marketing campaign for ‘Born to Run’ and concluded: “Hypes are as American as Coca-Cola so perhaps — in one way or another — Bruce Springsteen ‘is’ the Real Thing.”

In Carlin’s book, Orth defended her story. “I felt like I needed to report the story out. It’s balanced, just not worshipful. I was finding out stuff that made me think that this kid was getting batted around. An innocent kid who was shy and maybe not so sophisticated at that point. Who was thinking of Bruce?”

Even though Springsteen consented to the publicity, he was nonetheless worried about the possibility of it backfiring. Still, at his concert at Michigan State University on April 4, 1976, Springsteen acknowledged the positive impact being on both covers had on his career. During the requisite performance of “Rosalita (Come Out Tonight),” he changed the lyrics in the bridge to “Tell him now it’s his last chance, Rosie / Tell him I ain’t no freak / ‘Cause I got my picture / On the cover of Time and Newsweek!

Read More: Revisiting Bruce Springsteen’s ‘Time’ and ‘Newsweek’ Covers | https://ultimateclassicrock.com/bruce-springsteen-time-newsweek/?utm_source=tsmclip&utm_medium=referral

5 gedachtes over “45 jaar geleden: de doorbraak van Bruce Springsteen

  1. De eerste keer dat ik over Springsteen hoorde was op een zaterdagnamiddag toen Guy Mortier zei: “dit is de toekomst van rock ’n roll” en hij draaide (waren toen nog vinylplaten) “Born to Run”. Ik dacht onmiddellijk: “als dat de toekomst is?” want ik vond het een amalgaam van geluiden, waarin ge geen instrumenten kon onderscheiden, met daarbovenop iemand die stond te roepen. Sindsdien is mijn mening over the Boss weinig veranderd alhoewel er composities waren die ik wel kon smaken zoals “Fire” dat hij schreef voor Elvis (die het niet opnam), maar de uitvoeringen van de Pointer Sisters en Robert Gordon vond ik de betere. Natuurlijk is dat maar een mening van een oude man die houdt van zangers en niet van roepers zoals Bruce en Natalia. Mijn referentie is dan ook altijd geweest: “hoeveel keer horen we ze nog op de radio, als de rage voorbij is?”.

    Like

  2. Ronny toch! Humo , en meer bepaald Mortier wiens kennis over rockmuziek is blijven steken bij Elvis, weer eer te geven die hen niet toekomt. Als redacteur van Tliedboek zou je moeten weten dat daar een rin euze artikel (van mijn hand) in verscheen was over Springsteen lang voor CBS Belgie grote reclame maakte door de verzameld pers met een busje (met veel drank) naar de RAI in Amsterdam te brengen voor één van de eerste vier Europese Springsteen concerten door hen beschreven als – juist – de toekomst van rock ’n roll En zo heeft Humo weer het poer uitgevonden.

    Like

  3. André gij doet mij denken aan Blue Suède Shoes van Elvis en Carl Perkins. Carl Perkins was de eerste, componist en lokaal succes, maar Elvis ging met de eer lopen door er een wereldhit van te maken. tLiedboek was mij niet bekend dus wie kon nu weten dat gij de eerste waart? Hiermee hebt ge dat nu rechtgezet, merçi daarvoor.

    Like

  4. Neen, Raymond. In die tijd (1975) waren er verscheidene tijdschriften met muziekrubriek met relatief kleine oplage en veel radiozenders !het was hoogtij voor de vrije radio’s, met als toppunt de zenders op de Noordzee). Zij deden het promotiewerk v oor nieuwe namen in de muziek. Dan kwam Humo, die een publiek opgepikt had onder de opportunistische mei-68-gers en in zijn topperiode een oplage had van iets meer dan 200000. Wat was dat vergeleken met HLN dat dagelijks 6 keer zo’n oplage had. Pas wat Jan Van Hemeledonck schreef over muziek had invloed, die kon artiesten breken of maken. Hiumo was een parasiet op het werk dat anderen gedaan hadden en dan met veel pretentie deden alsof zij het weer hadden uitgevonden. Ze kwamen met alles te laat om enige invloed te hebben en dan maffiapraktijken om zichzelf te profileren. Een voorbeeld. Tom Waits was een cultfiguur, waarover ge las in alle muziekbladen behalve in Humo.. Er was ergens een samenwerking tussen Tliedboek en Humo (promotionele uitwisseling) Toen Waits naar Brussel kwam interviewde ik hem. Mortier kwam dat te weten. Dat mocht niet, alleen Humo mocht dat, “doe met folk wat ge wilt, maar dat is ons domein”. Het is wel gepubliceerd en Mortier heeft elke samenwerking opgezegd. Pittig detail: in hetzelfde nummer stond een interview met Leonard Cohen. Daar geen woord over, die kenden ze daar natuurlijk nog niet.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.