In december 1974 verraste ene Armand Hombroeckx onder de naam Big Bill Krakkebaas (*) de Vlaamse popwereld door een single uit te brengen op een obscuur label. Op de ene kant stond “Ene mee hesp”, een Leuvense bewerking van de Chuck Berry-rocker “School days”, en op de B-zijde de “Stoose blues”, hetzelfde principe maar dan op een blues-schema.

Ondanks de moeilijke verspreiding ging de plaat toch vlot van de hand, vooral in het Leuvense (uiteraard). Buiten het voor de hand liggende feit dat het dialect hierbij een rol speelde, was dit ook te wijten aan het feit dat Big Bill geen onbekende was in die middens.
Net als Raymond van het Groenewoud is Big Bill, die vandaag zestig wordt, begonnen bij allerlei balgroepjes, waardoor hij een stevige rockbasis heeft verworven, want balgroepen vóór de discobar-invasie dat was wat anders dan de lulkoek die je nu voorgeschoteld krijgt. Nadien is Bill terechtgekomen bij het Luk Tegenbosch Smartlappenensemble, eigenlijk een kabaretgezelschap, maar met een zeer sterke nadruk op muzikale parodieën. Een groep die nooit de weg naar de platenfirma heeft gevonden, maar dat is misschien terecht: visueel is het een knap spektakel, maar wat heb je daar nou aan op de plaat?
Overigens heeft Bill ook anno 1978 nog sterke bindingen met dat onderdeel uit zijn carrière, want naast zijn broer Bert (bassist), heeft hij ook de blazerssectie van Tegenbosch II ingehuurd als begeleiders (Gerrit Struys op sax en de legendarische Frakke Arn op trombone). Om af te ronden kan ik daar meteen aan toevoegen dat Ludo Kerkhof (die ook bij Steve Turcksin speelt) de gitaar hanteert. Zijn broer Jos (Candy) zit achter de drums en van oudsher zit Harry Vanbuel (Demon) aan de piano. Grote afwezige is dus Jean-Marie Aerts, die nu in de groep van Kaz Lux zit, maar af en toe toch nog eens komt meespelen.
Toch heeft het twee jaar geduurd voor Big Bill (die “Krakkebaas” ondertussen heeft laten vallen) een elpee maakte voor Parsifal (Brugge). Na lang zoeken, bedacht men voor deze elpee in “a stroke of genius” de titel “Big Bill”.
Ter gelegenheid van het Feest van de Rode Vaan (of is het toeval?) zal er bij Polydor een tweede elpee verschijnen. volgens Bill himself zal de verhouding coverversies-Leuvense bewerkingen evenredig zijn, maar meer wilde hij er nog niet over kwijt omdat allerlei mensen (niet in het minst zijn muzikanten) inspraak hebben in het bepalen van wat er nu uiteindelijk op plaat komt. Alleen staat reeds een bewerking van “Stagger Lee” (Lloyd Price) plusminus op punt, maar we mogen gerust veronderstellen dat de favorieten van Big Bill, met name Jess Roden, Frankie Miller, Randy Newman en Little Feat ook wel materiaal zullen leveren voor de elpee.
Daar Bill vroeger nog lid is geweest van Amada (**), vroeg ik of het voor hem problemen gaf op te treden voor De Rode Vaan?
Bill: Helemaal niet. Ik ben een beetje teruggekomen van dat extreme gedoe. Enfin, ik beschouw mezelf nog altijd als heel links, maar ik loop niet meer achter een vlag of een partij.
– Rond jou hangt ook steeds zo’n café-sfeer (“ambiance”). Is dat nu écht zo nodig in het rockwereldje? Of is het een wegdrinken van frustraties, als gevolg van de discrepantie tussen je ideeën en datgene waarmee je bezig bent, namelijk muziek maken?
Bill
: Ik heb zeker geen frustraties. Dat engagement zit niet zo heel diep. Ik was overigens nog erg jong toen ik bij Amada gegaan ben. Van mijn vijftiende tot mijn twintigste heb ik bij Philips aan de band gestaan. Je leefde dan naar de weekends toe; ik zat toen trouwens reeds in die balgroepjes. Maar toen ik dan ontslagen ben, kwam ik terecht in een milieu waar men leeft zoals men graag leeft. En dat bierdrinken is dan ook een gevolg van de optredens en zo. Bovendien is het café een soort van bureau voor ons.
Of met andere woorden, Big Bill is niet langer “krakkebaas”, maar toch nog een beetje.

22 big bill

Tot zover het artikel als warmmaker voor het optreden van Big Bill op het Feest van De Rode Vaan (foto). Toen in december dan de beloofde elpee verscheen, recenseerde ik deze in De Rode Vaan onder de titel: “Vans gelijke, kameraad!”
Een slanke vrouwenvinger met zo’n ijselijk spitse nagel dat is het wat Big Bill de popcritici toewenst voor 1979 om op plaats te nemen (« Sit on it »). En zonder nu per se in dat masochisme te vervallen, waarin sommige confraters zich zo prettig voelen, vanuit zijn optiek heeft hij gelijk.
Armand Hombroeckx maakt goede muziek (« ambiance »), maar daarmee is ver alles gezegd. De muziek is primitief en de teksten navenant. En dat wil sommige critici wel eens in een verkeerd keelgat schieten. Omdat ze verwachtingen koesteren die Bill helemaal niet kan, wil en zelfs mag waarmaken. Zo zie ik hem wel eens op een kleinkunst-kalender staan. Pijnlijk is dat. Natuurlijk dat dergelijke figuren ontgoocheld zullen zijn over teksten als « Hot Spots », « Kroegen van d’aa met » en « Fritkot blues ».
Anderzijds is Armand vroeger nog « actief geweest in de klassenstrijd », zoals men dat wel eens formuleert, en lui die naar engagement zoeken in « We vliegen d’er in » of « Rammelkar » die zullen ook wel bedrogen uitkomen.
Maar wie van deze uitstekend opgenomen (men trok ervoor naar Londen) elpee slechts « reel fun » verwacht, die mag met gerust gemoed zijn geldbeugel opentrekken. Alleen nog dit : Armand weigerde op ons Feest – « Johnny B. Goode » te zingen « omdat hij zich aan het materiaal voor zijn nieuwe elpee wilde houden ». Toch hebben wij enkel « Go Jean-Marie » herkend, dat hij in Oudergem dan nog in de originele versie (« Stagger Lee ») heeft gebracht.

Ronny De Schepper

(*) Krakkebaas is Leuvens voor Lamp of Lazarus.
(**) “Ik geloof nog altijd in de arbeidersstrijd, dat gaat er niet uit, maar ik er mij niet honderd procent voor inzetten. Mijn Amada-vrienden snapten niet dat ik soms rockmuziek wou spelen. En als ik mij iets niet laat afpakken, dan is het mijn muziek. Dat is het enige, waarvoor ik mij altijd vrij kan maken.” (Humo, 12/12/1974)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.