“De Gecroonde Leersse” van Michiel De Swaen (uit 1688) was dertig jaar geleden in het NTG te zien in een eigentijdse bewerking van Pjeroo Roobjee.

Let wel op: als je denkt dat het “eigentijdse” zit in de boertige situaties en uitdrukkingen, dan ben je er wel goed naast, want De Swaen is zo mogelijk nog “boertiger”. Evenmin kan ik het korte rock-intermezzo of de Rederijkersbewerking van Herman Van Veens “Opzij”, hoe grappig ook, als volledig geslaagd beschouwen, aangezien ze te geïsoleerd staan binnen de vertoning. Dan zitten er bijvoorbeeld in “Dear Fox” van het Ballet van Vlaanderen veel méér verwijzingen (naar de perestroïka, Pavarotti, Rushdie, Sinatra, …).
Nee, de hertaling zit ‘em deze keer, naast het gekende barokke taalgebruik van Roobjee, in een onvervalst Gents (Michiel De Swaen zelf is immers afkomstig uit het toen nog Vlaamse Duinkerken), waarvan de meest recensenten die niet van Gent zijn al hebben gezegd dat zij zeker de helft ervan niet hebben begrepen. Ondergetekende, die nochtans dacht door de Arteveldestede reeds voldoende te zijn geassimileerd, moet dit helaas bijtreden.
Maar de momenten dat ik het wél versta, vind ik dit oersimpele verhaaltje van de schoenlapper die door Keizer Karel in de maling wordt genomen toch wel grappig en origineel geënsceneerd door Hugo van den Berghe (goed geholpen door het scènebeeld van Niek Kortekaas). Geestig is vooral het feit dat Keizer Karel (Bob van der Veken) en zijn knecht Ambroos (een uitstekende Eddy Vereycken die de overleden Raf Reymen vervangt) Antwerps praten: de Gentenaars geraken hun complexen tegenover de Antwerpse superioriteit maar niet kwijt!
Van de Gentenaars viel mij vooral Koen Crucke op (als de vadsige Kosen), die een steeds beter acteur lijkt te worden. Els Magerman diende hem stevig van repliek als de weerspannige dochter, die de viriele Joren (Peter Marichael) verkiest boven deze gierige rijkaard. Zij wordt hierin gesteund door haar moeder (Blanka Heirman), terwijl uiteindelijk de tussenkomst van Keizer Karel ook de kortzichtige vader (Herman Coessens) zal doen bijdraaien. Tussendoor wordt er geplast en gebrast, gescheten en gevreten, samenvattend zouden we dus kunnen zeggen: wie het laarsje past, trekke het aan …

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.