Op dit moment is hij vooral bekend als de vader van de blijkbaar enorm populaire Jonas Van Geel (foto VTM), maar ooit heb ik Jos Van Geel nog gekend als acteur en dan vooral in het jeugdtheater.

Theater Poëzien was vooral een kindertheater, al speelden zij soms ook producties voor jongeren, die dan meestal te maken hebben met ontluikende seksualiteit en relatieproblemen. Zo b.v. “Innamorati” van Mieke Felix met Jos Van Geel in 1991 en van Van Geel zelf “Van Seppe xxx” in een regie van Jos Dom en eveneens door Jos Van Geel zelf gespeeld. In het kader van het Kreatie-f-estival (n.a.v. 25 jaar NTG) bracht dit verhaal over puberliefde en de XXX staat dan ook voor drie kussen.
Voor déze productie krijgt Poëzien echter van mij géén kussen. Jos Van Geel is al een paar jaar verbonden aan Theater Poëzien en blijkbaar heeft men hem voor deze productie carte blanche gegeven. Van Geel tekent dan ook voor bijna alles, al is er blijkbaar wel een regisseur aanwezig geweest in de figuur van Jos Dom. Het is merkwaardig dat alvast deze laatste blijkbaar niet heeft gemerkt dat de stof van Van Geel ontoereikend was om een publiek te kunnen boeien. Integendeel. Om dan toch aan een speelduur van één uur te komen, wordt de magere actie nog vreselijk getrokken, zodat het tempo zo laag komt te liggen dat zelfs in deze korte tijdsspanne de verveling nog om het hoekje gluurt. Van Geel is op dat moment een dertiger, maar speelt zijn puberverliefdheid alsof hij inderdaad nog een puber is. Ten eerste is dat op zich al weinig boeiend. Ten tweede is hij als puber (te oordelen aan de reactie van de jeugdige toeschouwers) blijkbaar niet erg representatief. De identificatie tussen hem en zijn publiek is dan ook minimaal. Bij de meisjes kunnen er enkel een paar gilletjes af wanneer Van Geel uit de kleren gaat. (Wees gerust, verontruste ouders, niet helemaal en ook niet provocerend.) Daarmee staat dan wel in tegenstrijd dat in de keuze van zijn muziek (voor de rest is het minder te merken) Van Geel wel degelijk voor de jaren zestig (zijn eigen jeugd dus) heeft geopteerd. Merkwaardig genoeg identificeerden de jongeren van vandaag zich daar wél mee. Telkens een nummer werd onderbroken, stegen er ontgoochelde kreetjes op. Deze voorstelling is technisch uitstekend geschikt voor reisvoorstellingen. Helaas is ze artistiek totaal ondermaats. Normaal zou ik zeggen: er dient nog aan gewerkt te worden, maar ik vraag me af of er in het verhaaltje van Van Geel sowieso stof zit om te herwerken…

Van Geel is afgestudeerd aan het conservatorium van Brussel in 1978 met een eerste prijs toneel en een eerste prijs voordracht. Zijn voornaamste leraren waren Senne RouffaerAnn PetersenWalter Moeremans en Jan Decorte. Hij speelde de eerste tien jaar voornamelijk in theaters. Zo stond hij in grote schouwburgen zoals KVS en NTGent. Hij werkte in kindertheater (vooral dus Theater Poëzien in Gent) waar hij behalve acteerde ook regisseerde. In die periode schreef en bewerkte hij toneelstukken.

Vanaf de jaren negentig kwam er een ommekeer. Jos Van Geel werd eerst voor de VRT (coureur Tony in Freddytex) en later voor VTM gevraagd voor diverse tv-series. Zijn bekendste rol is die van dorpsgek Zotte Raymond in Lili en Marleen. Ook regisseerde hij seizoen 21 en 22 van De Kotmadam met een totaal van 26 afleveringen, maar dat heb ik dus allemaal niet gezien, want dat was geen spek voor mijn bek. Zelfs als Gentil De Schepper in F.C.De Kampioenen heb ik hem nog (*) niet gezien.

Daarnaast gaf Van Geel heel zijn loopbaan les dictie, drama, toneel, voordracht en zeggingskracht aan de academie van Buggenhout, regisseerde sporadisch bij amateurs en gaf jaarlijks theaterkampen in Frankrijk. (Wikipedia)

(*) “Nog niet” inderdaad, want ik ben één van de weinigen die nu nog naar de heruitzendingen kijkt, omdat ik er daarvoor nooit heb naar gekeken. Dus het kan zijn dat ik hem nog tegenkom.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.