Gedurende zes dagen hebben we op BRT 2 geboeid het verloop van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool 1980 gevolgd. Hiermee heeft deze zender nogmaals zijn bestaansrecht bewezen. Op de slot­dag hield het scherm ons zelfs tot rond half drie in de ban. Wat we ons overigens niet hebben beklaagd omdat de “lege momenten” vak­kundig werden opgevuld met beeld­bandmontages die we anders bij het voetbal gewend zijn (deze verge­lijking is niet misplaatst: het competitie-element haalt inderdaad deze “ernstige” muziek uit haar isolement waarin ze zich anders opsluit, of men dit nu graag toe­geeft of niet) en met interessante gesprekken geleid door Fred Brou­wers, die overigens reeds een hele week blijk had gegeven van een uitzonderlijk vlot taalgebruik en im­provisatietalent. Ook de panelleden verdienen in deze lof te worden be­trokken, vooral dan Albert Spira (die samen met minister Willy Claes, aanwe­zig als toeschouwer, de enige was met een juiste “pronostiek”) en Si­giswald Kuijken.

Wat nu de wedstrijd zelf betreft: tegen de ver­wachtingen in werd de Amerikaan­se “showman” Peter Zazofsky van de zege gehouden door de Japanse Yuzuko Horigome. Hij was zelfs de enige westerling die zich binnen de eerste vier kon handhaven (2de) want ook de nummers drie en vier gingen naar Japan. Na de dubbele overwinning in de compositie­wedstrijd in 1977 is deze Japanse overheersing toch erg opvallend! Onze persoonlijke voorkeur ging echter uit naar de twee benjamins die op de vijfde en de zesde plaats eindigden: de Roemeense Michaele Martin en de Pool Piotr Milewski.
Op 24 juni werd onder auspiciën van de Philharmonische Vereniging van Antwerpen een recital gegeven door de eerste drie laureaten. Voor De Rode Vaan bracht Palmyre Timmermans hierover als volgt verslag uit:
Takashi Shimizu bracht de sonate opus 27 nr 2 voor viool solo van Eugène Ysaye en “I Palpiti”, opus 13 voor viool en piano, van Nicolo Paganini. De geëtaleerde virtuositeit werd technisch verbluffend gebracht. Dan volgde Peter Zazofsky met “Regrets” voor viool en piano van Henri Vieuxtemps en de briljante fantasie op thema’s van “Faust”, opus 20 voor viool en piano, van Henryk Wieniawsky. De geïntegreerde virtuositeit werd technisch zonder moeite vertolkt, doch het grote gevoel voor expressiviteit van deze laureaat was zonder weerga.
Na de pauze speelde Yuzuko Horigome het Adagio KV 261 en het Rondo KV 373 voor viool en piano van W.A. Mozart. Zij eindigde met de fantasie op thema’s van “Carmen”, opus 25 voor viool en piano, van Pablo de Sarasate. De techniek van de winnares was fantastisch, alhoewel de indruk van kleine schoonheidsfouten niet te negeren was. Ook gevoelsmatig wist zij niet maximaal te boeien. De begeleider was Jean-Claude Van Den Eynden.
De Koningin Elisabethzaal te Antwerpen was volledig bezet en het langdurige applaus werd steeds beloond met een bisnummer van de drie laureaten.

Ronny De Schepper

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.