Het is vandaag dertig jaar geleden dat voor het eerst de top vijf van Billboard werd ingenomen door vijf vrouwen, aldus Alcide. En hij somt op: Madonna, Heart, Sinead O’Connor, Wilson Philips en Janet Jackson. Helaas heeft hij nagelaten om ook te vermelden over welke nummers het juist ging. Dat wordt dus huiswerk maken! Enfin, zo’n tien jaar eerder had ik voor De Rode Vaan al een aantal vrouwelijke popvedettes verzameld onder de titel “Meisjes: ze maken goede pop, meneer”. Een gelegenheid om dit nu nog eens op te diepen natuurlijk…

Toen we Kim Carnes (nog altijd mooi, knap, zwoel, fijn om op te leggen) voorstelden, liepen we reeds enigszins op de feiten vooruit en introduceerden bij u, geacht lezerspubliek, mejuffrouw Kim Wilde. Dat bleek achteraf een meevaller te zijn, want de elpee van het lieve kind is door die zomerfestivals (net als al die andere trouwens) zó lang in de schuif blijven liggen dat van « voorstellen » nauwelijks nog sprake kan zijn. Alleen nog dit, na « Kids in America » en « Chequered love » werd « Water on glass » als derde hit uit deze elpee getrokken. Alhoewel het, net als de negen andere op deze plaat, geen slecht nummer is, wordt het deze keer geen grote hit. Maar niet getreurd : met « Young heroes » kan het wél weer lukken. En dan maar uitkijken naar die tweede elpee natuurlijk, met daarop het antwoord op de prangende vraag : « Is Kim Wilde een blijvertje of een voorbijgaande imitatie van Debbie Harry ? ».
In dezelfde categorie als Kimmy zit Toni Basil, een goed ogende jonge dame die ons verder totaal onbekend is. Dezelfde categorie zeggen we, want ook hier heeft pseudo-blonde Debbie alweer school gemaakt (maar hoe belangrijk deze meid wel is geweest, zijn sommige nieuwlichters reeds vergeten zodat ze haar eerste solo-elpee « Koo-koo » met een flauw woordspeling, « kaka », afdoen) en ook de teenybopperpop waarvoor de heren Chinn en Chapman tekenen komt hier om het hoekje gluren. Hetzelfde, maar toch anders of wat had u gedacht ? Toni klinkt heel wat steviger, voller, harder dan frele Kim en dat maakt dat ook de elpee in zijn geheel genomen steviger, voller, harder en noem maar op, klinkt. Niet zoveel uitschieters, dat is waar, maar de eerste single die eruit werd getrokken (« Nobody ») mag voor ons part wat meer op de radio te beluisteren zijn !
Dat geldt ook voor « I wanna be free » van Toyah. Een zeer sterke single die naar het schijnt uit een zwakke elpee afkomstig is. Die hebben we echter niet, dus dat zal ons een zorg zijn ! Toyah Wilcox is een actrice (o.a. in « Quadrophenia ») en dat is te horen aan haar manier van zingen die iets theatraals heeft (iets wat ik persoonlijk b.v. bij Nina Hagen of Lene Lovich ook terugvind).
Theatraal is natuurlijk ook Kate Bush, van wie er ook een single in onze bus gleed. « Sat in your lap » is de titel en het enige wat we ervan kunnen zeggen met de hoes in de hand is : « Was ’t maar waar ! » Want dit is muziek om naar te kijken, maar niet om aan te horen. En zeggen dat we van haar eersteling (« Wuthering Heights »), nu, drie jaar na de feiten, nog altijd kouwe rillingen krijgen.
Nog muziek om naar te kijken (en dan nog gewoon om de woordspeling door te trekken want de blote benenhoes met aangeplakte hand van een ander meisje is om van te kotsen van het seksisme; jaja, kotsen, dat doen wij ook soms) is de soundtrack van de nieuwe James Bondfilm « For your eyes only ». En zeggen dat de titelsong gezongen door Sheena Easton nog met kop en schouders boven de rest uitsteekt !
En we gaan door (tot aan het gaatje). Sedert Françoise Hardy is getrouwd met Jacques Dutronc staat ze weer in de belangstelling met een overigens goede single. Maar wij kregen (tot onze grote verbazing) een verzamelelpee met wat instrumentale brol (vooral van Roger Mores) en nog wat Frans gezeik binnen met daarop (naar we veronderstellen) eeuwenoude nummertjes van Françoise die helaas van het niveau van de omringende « popcorn oldies » zijn. Popcorn, is dat eigenlijk niet eerder iets om op te eten ? Onverteerbaar dan wel.
En dan is er nog altijd Kim Wilde. Van wie wij de tweede elpee, « Select », even opzij hadden gelegd om ze naast de nieuwe van Blondie « The Hunter » te euh… leggen. Want de vergelijking tussen die twee ligt nog steeds voor de hand, nietwaar ? Maar goed, Blondie is er blijkbaar niet Blinkie vandoor en omdat het vakantie is, kuisen we onze laden uit en Wilde vliegt er dus uit, willen of niet.
En wij willen ze wel. De plaat uiteraard, want seksistische opmerkingen hebben we reeds lang afgezworen. Er wordt wat vaker en losser met de synthesizer omgesprongen dan op de eerste elpee, maar dat kan natuurlijk niet anders als je op de trend wil inpikken en dat wil de familie Wilde nu precies (even eraan herinneren dat achter Kim, broertje Ricky en papa Marty staan).
In de volle overtuiging dus dat we hier voor een commercieel afgewogen product staan, valt hier toch volop van te genieten. Twee singels kunnen weer als staalkaart dienen : « Cambodia » en « View from the bridge », maar tracks als « Ego », « Words fell down » of « Action City » zijn zeker even sterk.
En de slotvraag moet natuurlijk zijn : Zal Kim Wilde Blijven ? Inderdaad, de slotvraag zoals we zeiden, het slotantwoord zoekt u zelf maar.
Een recensie schrijven over een optreden van Kim Wilde heeft eigenlijk geen zin. En bijna veertien dagen na datum zeker niet. Maar dat is niet wat we bedoelen. Wel dat nog vóór Kim één voetje) op de scène had gezet, het al duidelijk was dat dit een reuzegroot succes ging worden. Beatlemania anno 1982, jawel, met in de hoofdrol leuke meisjes van veertien met minijurkjes en Kim Wilde-kapsels.
The Gigolo’s moesten dan — helaas voor hen — ook ondervinden dat zij op dit feest niet thuis hoorden. Hun jaren-vijftig-rock en nog meer hun blues werd zo slecht ontvangen dat de zanger woedend van het podium liep na een paar nummers, de andere Gigolo’s verbijsterd achterlatend.
Pauze dus en tijd om vliegertjes te vouwen van één van die talrijke snertblaadjes, die verkocht zijn aan de publiciteit, gratis worden uitgedeeld en serieuze journalisten hinderen bij het uitoefenen van hun job.
En dan, licht uit, spot aan, de instrumentale reprise van « Cambodia », de intro van « Chequered love », en daar is ze: Kim Wilde, dus. Hysterie alom, gaande van pure puberliefde tot het irriterende « à poil ! »
Maar ze zou wel goed gek zijn natuurlijk, Kim, om daaraan toe te geven. Haar erotiek is de jongemeisjes-erotiek, de erotiek van de spannende broek en het lichte hemdje waartegen de tepeltjes zich aftekenen. Ze heeft zelfs niets vandoen met de zwoele ontkleedpartijen van een Diana Ross b.v.
Nu, qua stem had ze in het begin ook niet veel van doen met La Ross. Eigenlijk was het een regelrechte afgang (het orkest speelde echter uitstekend, dat dient gezegd) en het duurde tot ze aan een andere micro ging plaats nemen om ingetogen de intro van « You’ll never be so wrong » te zingen, dat we door hadden dat ondanks alle professionalisme van zo’n tournee, de zangmicro uiterst slecht was afgesteld (metaalklank) en affreus gemixt met de instrumenten.
Maar daarvoor was het publiek dus duidelijk niet gekomen. Haar aanraken, dat was de ultieme hallucinatie. Wat gebeurde. Maar wel op het einde. Onmiddellijk dienden de bodyguards in te grijpen of Kim werd in het publiek getrokken. Een olijkerd die haar over het kontje streek kwam er met een ernstige waarschuwing vanaf. Toch deed er zich op het eind een (vanop onze plaats) onduidelijk incident voor op de eerste rijen, wat ervoor zorgde dat het feest-effect eventjes verbroken werd. Maar goed, vlug weer het toneel op om de schade te herstellen : « We’re the kids in America ! » En wij maar meebrullen. Die kids kunnen stilletjes aan onze eigen « kids » zijn, maar men is maar oud als men zich voelt, nietwaar ?

Referenties
R.D.W., De eerste megaster van de jaren ’90: nothing compares 2 Sinead O’Connor, Gazet Van Antwerpen, 25 oktober 1990
Jan Segers, En dan is er nog…, De Rode Vaan nr.29 van 1982
Jan Segers, Met rode oortjes, De Rode Vaan nr.48 van 1982

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.