Eriko Sano (Tokio, 1969) is net als Seiko Tsukamoto een meisje dat blijkbaar per se wil bewijzen dat Japanners ook gevoel in muziek kunnen leggen en daardoor zwaar gaat overdrijven (foto RTBf).

Zij volgde trouwens hetzelfde parcours als Tsukamoto: na haar studies in eigen land bij Moto Sasaki, Hidemitsu Hayashi en Kiyoko Tanaka week ook zij immers uit naar Parijs, waar zij aan het conservatorium les volgde bij George Pludermacher. Haar keuzeconcerto was het derde van Beethoven, dat ze nog niet gespeeld had met orkest, dit in tegenstelling tot die van Liszt en Prokofiev. Ze opteerde echter voor muzikaliteit i.p.v. virtuositeit, zegt ze. Zoals te verwachten was maakte ze dat echter niet waar. Jos Van Immerseel haalde zelfs een vergelijking met Richard Clayderman uit de kast. “Daarenboven veel fouten. Niet dat ik dat erg vind, maar als het zo vervelend is wél. Als dat de tol is die men moet betalen voor uit het hoofd spelen…” Alhoewel gelegenheidscommentator Jan Michiels ook niet erg enthousiast was over haar uitvoering, ging hij wel frontaal in de aanval tegen de manier waarop Jos Beethoven benadert. Dat is dus wel de moeite om te onthouden. Het mocht echter niet baten: ze werd geen laureate van de Elisabethwedstrijd 1995.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.