Op 11 mei 1930 kwam Josephine Baker (1906-1975) naar de Koninklijke Franse Schouwburg voor een middag- en avondvoorstelling begeleid door het jazzorkest van Radio Berlijn, geleid door Marck Weber. “Ten einde het publiek toe te laten mevr.Josephine Baker te bewonderen in de buitengewone dansen die haar wereldberoemd hebben gemaakt, hebben de inrichters de prijzen zo gesteld dat zij voor elkeen toegankelijk zijn.” (De Gentenaar, 26/4/1930) Om weer geen problemen te hebben met Facebook heb ik deze keer voor een foto van het gebouw gezorgd (zoals men kan zien is de Franse Schouwburg niks anders dan het latere operagebouw).


In 1943 haalde Jean Daskalidès Django Reinhardt naar de Capitole.

In februari 1947 kwam Mistinguett (1871-1956), die toen natuurlijk al niet meer van de jongsten was, niet naar de “Franse Schouwburg” maar naar de Capitole (waar de programmaboekjes overigens ook eentalig Frans waren).

In maart 1950 zou ook Josephine Baker nog eens de Capitole aandoen, net als Maurice Chevalier (1889-1972), die er niet minder dan vijf keer optrad. Albert Warie (°1923) stapte in die tijd over van filmoperateur in een wijkbioscoop (Novy) naar de Capitole en vertelt hierover in De Gentenaar van 16/6/2000 een leuke anekdote: “Chevalier was een heel veeleisend man. Onze elektricien Edmond Rombaut was een echte Gentenaar en toen Maurice Chevalier weer eens een opmerking maakte, repliceerde die in ’t platste Gents: ‘Joa moar, as t’azzu es, kan t’jij mijn kluuten kussen.’ Hij dacht dat Chevalier dat toch niet zou verstaan, maar Chevalier had vrienden in Gent, de toenmalige exploitanten van Hotel De IJzer. Hij kwam wel eens incognito naar Gent en dan trokken ze vaak naar d’Oude Hoeve in Deurle. Wij dachten dat hij ’s avonds van zijn oren zou maken, maar hij klopte de elektricien op zijn schouders en vroeg: ‘Comment ça va?’ Hij heeft daar nooit iets over gezegd. Die twee konden het later goed vinden met elkaar.”

In alle Europese landen begon in die tijd het succes van de variétézalen af te nemen, al zouden nog tot in de jaren zestig deze zalen van groot belang zijn voor de circusartiesten. Tijdens de winterperiode, van begin november tot half maart, werden er immers geen tentvoorstellingen gegeven zodat zij in die periode ook een inkomen konden verwerven in de variétéwereld. Eind de jaren vijftig, begin de jaren zestig, verdwenen deze zalen echter één voor één, vooral onder druk van de opkomst van de televisie en de grote exploitatiekosten. Duitsland is daarop echter één van de uitzonderingen. Daar zijn de variététheaters nooit echt verdwenen en kent een aantal onder hen het hele jaar door nog steeds een succesrijk en bloeiend bestaan. Zelfs nieuwe theaters openen er hun deuren tot grote voldoening van de talrijke circusartiesten die er aan hun trekken komen. Tot de meest bekende variététheaters bij onze oosterburen behoren het Tigerpalast Varieté Frankfurt, Hansa-Theater Hamburg, Dinner-Varieté Platzl’s München, Varieté Pegasus Bensheim, Weltvarieté Leipzig, Georgspalast Essen en Hannover. In Gent zijn alle zalen echter verdwenen, vaak nadat ze een ommetje hadden gemaakt als filmzaaltje. Dat is ook een tijdlang het geval geweest met de Capitole. Het laatste optreden in de “oude” Capitole werd in 1963 gegeven door Mireille Mathieu.
Ondertussen had in 1960 Roger Piers van de Drei Charels de Ancienne Belgique in de Veldstraat overgenomen en speelde daar tot 1968.

Een gedachte over “Negentig jaar geleden: Josephine Baker in Gent

  1. Heel interessant, dit korte overzicht van de actieve variétégebouwen in Duitsland en België in de jaren 30 tot 68. Vooral nu met de corona-kaalslag. Wat een deprimerend journaal op één (12 mei 2020) met het item over onder meer De Studio in Antwerpen.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.