De Spaanse mezzosopraan Teresa Berganza viert vandaag haar 85ste verjaardag.

Teresa Berganza studeerde aan het conservatorium van Madrid en debuteerde aldaar in 1955 in het Ateneo. Haar eerste belangrijke engagement kreeg ze te Aix-en-Provence als Dorabella in “Cosi fan tutte” in 1957. Daarna volgde in de VS Neris in “Médée” naast Maria Callas in de titelrol, in de Scala te Milaan en te Glyndebourne Cherubino in “Le Nozze di Figaro” (1958) en in Covent Garden Rosina in “Il barbiere di Siviglia” (1960).
In 1985 gaf ze in Antwerpen een recital met de pianist José Antonio Alvarez Parejo in het kader van Europalia, waarbij Jan Mestdagh bijna klaarkwam van haar diepe ruguitsnijding. Toch had hij ook een aantal kritische bedenkingen. Zo stelde hij vast dat zelfs bij grote zangkunstenaars een liederavond vaak een egotrip is. “Er wordt niet gedacht aan wat het publiek van de zanger verwacht of zou willen horen: de zanger dringt zich integendeel op met een staaltje van zijn (vermeend) kunnen. Liefst de meest uiteenlopende genres om toch maar te bewijzen hoe breed zijn repertoire zich uitstrekt. Tereza Berganza was daar geen uitzondering op. Het programma begon met drie werken van Vivaldi, een genre dat zij volledig onder de knie zou moeten hebben, maar dat bij nader inzicht – of beter gehoor – toch niet zo bleek te zijn. De aanzetten zijn soms onzuiver, met glijdende tonen die men niet klakkeloos vals kan noemen, maar toch zo klinken. Erger was dit nog in de acht Brahms-liederen waarvoor zij bovendien de ingetogenheid mist. Slechts na de pauze, in de vrolijke Granados-liederen en in de speelse niemendalletjes van Francisco Ernani Braga kwam zij volledig op dreef. Het beste van het programma zat in de vijf toegiften: Carmen van Bizet (*), de Falla en enkele komische stukjes waar ook de actrice aan bod kon komen.”
In haar hoogdagen kleefde Berganza overigens een pleister op haar mond de dagen voor ze een belangrijk optreden had, om te beletten dat ze teveel zou praten.

Ronny De Schepper

(*) Dit heb ik dan ook als luistervoorbeeld gekozen, al komt dit fragment uiteraard niet uit het recital in Antwerpen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.