Lo Vermeulen uit Vilvoorde was scenarist van verscheidene bekende jeugdseries van de BRT. De meeste van zijn scenario’s maakte hij samen met Karel Jeuninckx (1924-2009). Lo Vermeulen stierf vijf jaar geleden in Antwerpen.

Lo Vermeulen liep al een tijdje met het idee historische jeugdverhalen te schrijven. Zijn vrouw gaf les in dezelfde school als Jeuninckx en zo ging de bal aan het rollen. “We vulden elkaar perfect aan. Mijn taak was vooral te zorgen voor het historisch geraamte van het verhaal”, aldus Jeuninckx. Ze zijn boezemvrienden gebleven tot de dood van Jeuninckx.
Voor een televisie-jeugdfeuilleton zijn de schrijvers aan heel wat regels en beperkingen gebonden. Er mogen geen kinderen in voorkomen en het mag zich niet in de moderne tijd afspelen (*). Er is het probleem van variatie, want er moet gewerkt worden met een minimum aan acteurs. Het decor moet zich op één, hoogstens twee plaatsen bevinden. Ondanks al deze beperkingen is het schrijversduo er toch in geslaagd negen volwaardige scenario’s bijeen te schrijven: Manko Kapak (1959), Tijl Uilenspiegel (1961), De Tijdscapsule (1963), Johan en de Alverman (1965), Midas (1967), Fabian van Fallada (1969), Het zwaard van Ardoewaan (1972), Magister Maesius (1974) en Rogier van Ter Doest uit 1976 (**).
Lo Vermeulen zei ooit: “Een feuilleton heeft zoveel tijd nodig als een kind. Ik schrijf er negen maand aan. Of het een gemakkelijke of een moeilijke bevalling wordt, hangt grotendeels af van Karel.”
Samen met Louis De Groof (Kapitein Zeppos, Axel Nort, De Kat enz.) hadden Jeuninckx/Vermeulen zowat het monopolie over de jeugdseries. Niet iedereen was daar even gelukkig mee: René Struelens b.v. getuigt dat anderen weinig aan de bak kwamen. ‘Waarmee ik natuurlijk geen afbreuk doe aan hun scenario’s. Ze kenden hun stiel. Maar zij kregen tenminste de kans om praktijkervaring op te doen.’
De series Johan en de Alverman en Fabian van Fallada werden ook op de Nederlandse televisie uitgezonden. Johan en de Alverman ook op de Italiaanse televisie.

(*) Deze tekst is overgenomen van een internetpagina die ondertussen is verwijderd. Ik vind dit twee redelijk absurde voorwaarden, maar als dat hier zo staat, zal dat wel ooit een reden hebben gehad. Wie kan mij die uitleggen?

(**) Het geheugen is toch iets raars: dat ik vanaf “Midas” de interesse heb verloren voor deze series, lijkt me logisch, aangezien ik ondertussen zestien jaar was geworden. Maar het verschil in herinnering aan de vier voorgaande is enorm: “Manko Kapak” herinner ik me nog zeer goed, misschien ook omdat ik de boekversie in mijn bezit heb (ook van “Magister Maesius” trouwens, maar dat is dan enkel “voor de prentjes“, want de vrouwelijke hoofdrol wordt daarin vertolkt door Nora Tilley) en natuurlijk kent iederéén nog “Johan en de Alverman”, maar “De tijdscapsule” zit toch al ver weg, terwijl ik me van “Tijl Uilenspiegel” zelfs helemaal niets meer herinner!

Een gedachte over “Lo Vermeulen (1921-2014)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.