In de zomer van 1969 vlogen The Beatles er nog eens voor een laatste keer in, nadat ze in de winter de moeizame filmopnamen hadden afgerond voor het album Get Back dat pas veel later onder de nieuwe naam Let It Be zou worden uitgebracht. De sessies voor Abbey Road zouden de laatste worden van The Beatles als groep. Achter de schermen speelden zakelijke conflicten, onderlinge irritaties en de wetenschap dat het succes hun boven het hoofd was gegroeid, maar in de studio konden The Beatles alle bijzaken opzij zetten. Daar werkten ze aan muziek die volgens velen hun meest doorwrochte, best klinkende album opleverde. Aldus Jan Vollaard in de NRC.

Producer George Martin en technicus Geoff Emerick keerden terug in het Beatleskamp, nadat ze bij de frustrerende opnamen voor het uit egotrips en solo-aspiraties geboren White Album (1968) waren afgehaakt. ‘Mister Martin’, zoals hij netjes wordt aangesproken op de outtakes die bij het 50-jarig bestaan van Abbey Road naar buiten komen, kwam alleen terug op de voorwaarde dat álle vier Beatles tegelijk in de studio aanwezig zouden zijn.

Vollaard viert de vijftigste verjaardag van Abbey Road met een interview met Bart van Poppel, de muzikant die als lid van de Nederlandse band The Analogues. Ik heb daarover reeds met vele lovende woorden geschreven naar aanleiding van hun eerste project, namelijk het “historisch” naspelen van “Sgt.Pepper’s lonely heartsclub band” en ook na een eerder tegenvallende ervaring met het naspelen van de dubbele witte, kijk ik ook nu weer met grote belangstelling uit naar wat The Analogues gaan uitvreten met Abbey Road. „The Analogues spelen het werk van The Beatles alsof het klassieke muziek is”, zegt Van Poppel maar ik vind het nog méér dan dat, namelijk zoals dat met de klassieke muziek is gebeurd door de beoefenaars van de zogenaamde historische uitvoeringspraktijk…

The Analogues namen eerder dit jaar hun versie van het complete album op in de Abbey Road-studio, live voor publiek. Heilige Grond, hoewel The Beatles voor het origineel ook de Londense Trident- en Olympiastudio’s gebruikten. „Naspelen”, noemt Van Poppel het eerbiedig. „Zonder gekke jasjes of Beatlehaar. Met de stemmen proberen we zo dicht mogelijk in de buurt van John, Paul, George en Ringo te komen. We meten ons geen overdreven Liverpools accent aan. Soms is er een gastzanger bij nodig, zoals in het ruige stuk van ‘Oh Darling’. McCartney heeft er zelf ook lang op moeten oefenen voordat hij die soul erin kon leggen.”

Morgen verschijnt ook een 50th Anniversary Mix, onder auspiciën van producer Giles Martin. Als zoon van Sir George Martin (overleden in 2016) staat hij dicht bij het vuur. Te meer omdat hij zijn vader (ook wel ‘de vijfde Beatle’ genoemd) in diens latere jaren assisteerde bij Beatles-gerelateerde projecten als het album Love bij de gelijknamige theatershow van Cirque de Soleil en het videospel The Beatles: Rock Band.

Giles Martins contemporaine mixen van Beatlesalbums zijn controversieel, omdat hij partijen naar boven haalt die eerder niet te horen waren. Hij voegt er flink wat bas en compressie aan toe. Producer Glyn Johns, die als technicus in de Tridentstudio bij de Abbey Road-sessies betrokken was, vindt dat er niet aan de oude mix gerommeld had mogen worden. „Met zo’n remaster ruïneer je het origineel”, zegt hij in het muziekblad Mojo. „Het is een belediging voor de oorspronkelijke makers.”

Dan toch maar liever The Analogues? The Analogues: Abbey Road Relived verschijnt die dag ook. En ze zijn live te zien en te horen in Ziggo Dome, Amsterdam op 5 oktober. Info: theanalogues.net

2 gedachtes over “Vijftig jaar geleden: release van “Abbey Road”

  1. Vannacht The Analogues live horen spelen bij “De wereld draait door” van Matthijs Van Nieuwkerk. Ik had het per toeval gezien, en ’t was telaat om nog te verwittigen. Het is wel verbazingwekkend hoe “close” ze zitten bij de originelen. Ze worden wel begeleid door strijkers. Ze speelden live: Come Together, Something, Golden Slumbers, Carry that weight, the end, Here Comes the Sun, Groetjes, Ray

    Liked by 1 persoon

    1. Maak je maar geen zorgen: ik heb het wel degelijk gezien (en gehoord). Heb op die manier ook vernomen dat er ook nog een programma moet bestaan gewijd aan “Revolver” en blijkbaar ook aan “Magical Mystery Tour” (en de singles uit die tijd die dan op die Amerikaanse elpee terechtgekomen zijn?), want ze verklaarden dat hun werk “af” was. Zouden ze dan ook “Let it be” al gedaan hebben? Het zou echt zeer spijtig zijn als ze ermee zouden stoppen. Voor mijn part mogen ze ook de elpees die The Beatles wél nog live hebben uitgevoerd (Help, Beatles For Sale, Rubber Soul…) onder handen nemen!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.