Morgen zal het al tachtig jaar geleden zijn dat Amanda Lear werd geboren (foto Siren-Com via Wikipedia).

Ik leerde haar kennen in mijn studententijd toen de discussie over of ze nu al dan niet vroeger een man was geweest hoog oplaaide. Een blaadje publiceerde toen naaktfoto’s van haar aan een zwembad om te “bewijzen” dat er niks van aan was. Ik herinner me die foto’s nog zeer goed (ik zal eens kijken of ik ze kan terugvinden op het internet) en ze wonden me behoorlijk op, zodat het voor mij wel duidelijk was dat er geen chirurg aan te pas was gekomen. Tegelijk moet ik – zoveel jaren later – wel toegeven dat vooral haar gezicht tot dergelijke discussie aanleiding kan geven in tegenstelling tot (b.v.) Leen Den Dievel, die zó vrouwelijk is dat ze nooit, maar dan ook nooit, de indruk kan wekken dat ze de vroegere Franky zou zijn (die bovendien wafelbakker zou zijn geworden, terwijl hij bij mijn weten toch een voetbalfanaat was).

Maar goed, ik moest daaraan denken omdat ik de laatste tijd een paar keren de videoclip die bij “Follow me” hoorde heb gezien. Helaas beantwoordt deze clip aan geen kanten aan de beschrijving die Wikipedia ervan geeft: “Met behulp van haar producer Anthony Monn ontpopte ze zich in de tweede helft van de jaren zeventig tot de blanke queen of disco en verwierf ze in 1978 wereldfaam met de hit Follow me. Met name door de bijbehorende spraakmakende (en indertijd erg pikante) clip waarin ze haar opwachting maakte in hoge leren laarzen en gewapend met een zwiepende zweep.”

Amanda Lear werkte als danseres in de Crazy Horse saloon in Parijs. In dezelfde periode leerde ze de Spaanse surrealistische schilder Salvador Dalí kennen. Ze was tijdens de laatste 15 jaar van zijn leven zijn partner en zijn muze. In de jaren zeventig poseerde ze voor de hoes van het Roxy Music-album “For your pleasure”. Ze begon eveneens een affaire met David Bowie. Deze laatste raadde haar aan zangeres te worden. Na een aantal geflopte projecten, kreeg ze een platencontract in Duitsland. In 1979 trouwde ze met de aristocraat Alain-Philippe Malagnac, de geliefde van de Franse schrijver Roger Peyrefitte. Bij een brand in hun huis in 2000 verloor hij het leven. Ook ging een groot aantal kunstwerken verloren, die in het bezit van het paar waren. Ondertussen was ze ook werkzaam als kunstschilder en schrijfster.

Nadien volgden er verscheidene duetten, onder andere “Beats of love” met niemand minder dan Get Ready! In april 2009 opende Lear in de ‘Museum-Gallery Xpo: Salvador Dalí’ in Brugge een tentoonstelling waar eigen werk hing naast werk van Salvador Dalí. Datzelfde jaar speelde ze eveneens in de vaudeville-komedie “Panique au ministère” in het Théâtre de la Porte-Saint-Martin in Parijs.

In 2011 zou een online geboorteuittreksel dan toch de doorslag geven dat zij geboren werd als Alain Maurice Louis René Tap op 18 juni 1939 in Saigon, met een foto van Lear van voor haar transitie.

Ronny De Schepper

Een gedachte over “Amanda Lear wordt tachtig…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.