Het is vandaag al vijftig jaar geleden dat de Amerikaanse zanger en gitarist Wynonie Harris is gestorven. Hij was vooral succesvol tussen 1946 en 1952 met upbeat muziek met veelal grove teksten. Daardoor wordt hij gezien als een van de grondleggers van de rock’n’roll.

Ik vroeg me in april 2017 af op wie de basissamenstelling van een rockgroep terugging, je weet wel: sologitaar, ritmegitaar, basgitaar en drums, zoals op de bijgevoegde foto gedemonstreerd door The Swinging Blue Jeans.

Mijn Facebook-vriend Raymond Batsford schoof de namen van Wynonie Harris, Wild Bill Moor en Chris Powell naar voren. Ik moet eerlijk zeggen, ik ken hiervan enkel Wynonie Harris. Dat het ergens in de jaren veertig te situeren valt, daarover ben ik het met hem eens, al had ik eerder iemand als Muddy Waters in het achterhoofd.
Minder belangrijk is mijn tweede vraag, maar ik wil ze hier ook toch nog eens ter sprake brengen, namelijk: is er een verband met het klassieke strijkkwartet? Mijn Amerikaanse vriend Fernando Castro merkt op dat er in een strijkkwartet geen drums zijn, maar dat is natuurlijk vrij logisch aangezien de nadruk op een vast ritme één van de hoofdkenmerken is van rockmuziek, terwijl dit bij klassieke muziek juist helemaal geen pas geeft. Maar verder zie ik toch een overeenkomst tussen eerste viool en sologitaar en natuurlijk ook altviool en cello tegenover de basgitaar. Dat de tweede viool ook alweer een ritme-kenmerk krijgt in de vorm van een ritmegitaar, lijkt me dan weer typisch voor rockmuziek. Verder denk ik ook aan een jazz quartet als “tussenvorm”. Hoe ziet een doorsnee jazz quartet er overigens uit: piano, gitaar, bas en drums?

Maar terug naar Wynonie Harris. Hij werd geboren in Omaha (Nebraska) en stopte in 1931 op zijn zestiende met school. Een jaar later kreeg hij dochter Micky bij Naomi Henderson en tien maanden later kreeg hij een zoon Wesley bij Laura Devereaux. Micky en Wesley werden door hun moeders opgevoed. Gedurende deze tijd begon Harris te zingen in The Five Echoes en in The Sultans. Later zou hij zich als zanger en gitarist aansluiten bij jeugdvriend Preston Love’s band.

In 1936 kreeg hij dochter Adrianne Patricia bij Olive Goodlow. Nog voor het einde van het jaar zou hij met Olive in het huwelijk treden. In 1940 trokken Wynonie en Olive naar Los Angeles, Adrianne bij zijn moeder achterlatend.

Harris kon tijdens de Grote Depressie van de jaren dertig leven van zijn werk als entertainer. Maar vanaf het moment dat hij in de nachtclubs van Los Angeles begon op te treden nam zijn succes toe. Hier werd zijn naam als “Mr.Blues” gevestigd.

In 1944 sloot hij zich aan bij “Lucky Millinder and His Orchestra”, waarmee hij “Who Threw the Whiskey in the Well” zou opnemen voor Decca Records. Harris bleef met Millinders band toeren, waardoor zijn succes en bekendheid groeide. Na onenigheid over een betaling nam Harris ontslag bij Millinder, maar doordat er door het gebrek aan grondstoffen in oorlogstijd vrijwel geen langspeelplaten werden gedrukt, kwam “Who Threw the Whiskey in the Well” pas na diens ontslag uit. Het succes van de plaat legde hem geen windeieren en zorgde ervoor dat hij contracten kon afsluiten bij welke platenmaatschappij hij maar wilde. (Wikipedia)

Zijn keuze viel op het rhythm’n’blueslabel Philo Records, waarmee hij tussen 1944 en 1952 vele hits had. Zo was er in 1948 “Good rocking tonight”, later gecovered door Elvis Presley die zijn fameuze heupbewegingen op Harris zou hebben geïnspireerd, toen hij hem begin jaren vijftig had zien optreden. In 1949 was er “Drinkin’ Wine, Spo-Dee-O-Dee” dat dan weer door Jerry Lee Lewis zou worden gecovered. Zijn laatste hit was “Bloodshot Eyes” uit 1951, het nummer waarmee ik hem heb leren kennen op een R&B-verzamelelpee. Na 1960 liep zijn succes terug en hierdoor kreeg hij betalingsproblemen. Op 14 juni 1969 overleed Harris op 53-jarige leeftijd in Los Angeles aan slokdarmkanker.

Ronny De Schepper

2 gedachtes over “Wynonie Harris (1915-1969)

  1. Als ge spreekt over “rock”bands dan kunt ge al niet teruggaan tot de ‘40er jaren, want de eerste rocksong die er was, zoals nu algemeen aanvaard wordt, is Rocket 88 van Jackie Brenston uit de Sun-stal van Sam Phillips en deze opname dateert van 1951. Daarvoor was er alleen sprake van Rhythm and Blues, waaruit de rock, toen nog rock’n’roll genoemd, ontstaan is. Toch denk ik dat we dat nooit zullen te weten komen. Waar wij ons hoofd over breken, daar zullen die eersten die deze samenstelling hadden, niet bij stilgestaan hebben toen, laat staan dat we te weten komen welke de eerste opname geweest is van zo’n groep. In de jazz wereld zullen we dat zeker niet moeten zoeken, vermits die bijna altijd een blazer in hun groep hadden. Blues ook niet omdat die meestal hun gitaar gebruikten om het ritme aan te geven (i.p.v. drums) en ook dikwijls een piano in hun groep hadden. Daarom denk ik dat de eerste keer te zoeken is in de late jaren 40 bij de rhythm and blues pioniers. Om al deze redenen, zou ik eerder denken in de richting van Amos Milburn of Louis Jordan, waarvan Bill Haley veel gepikt heeft. Nog een bedenking: als er einde jaren ’40 zo geen combo te vinden is, zoeken we het misschien te ver. Elvis zelf begon als trio (Bill Black bassist, Scotty Moore lead-gitaar en DJ Fontana drums) waarbij hij zelf in het begin fungeerde als rhythm gitaar begeleider: het eerste kwartet van die samenstelling? Kan hoor.
    En de verbanden met andere muziekgenres vind ikzelf nu irrelevant, zoals blijkt uit bijgaande url:

    http://www.ehow.com/about_5379184_up-quartet.html
    Groetjes, Raymond.

    Like

    1. Elvis is een interessante piste, waarbij de zanger als ritmegitarist fungeert, iets wat inderdaad vaak voorkomt bij rockgroepen (dan kan men eerder van “slaggitaar” spreken, want veel “spelen” komt er niet aan te pas). Uiteraard dienen dan ook The Beatles te worden vermeld, die van dit schema op twee vlakken afweken: oorspronkelijk wilde EMI hen lanceren (in navolging van “Cliff Richard and the Shadows”) als “John Lennon and the Beatles” (en dan zou het Elvis-schema geklopt hebben), maar de rol van Paul McCartney was uiteraard te prominent aanwezig als zingende bassist om dat idee te laten doorgaan.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.