Ik mis The Simpsons. In de VS gaan de afleveringen rustig door, maar hier in Vlaanderen blijven we al een tijdje op onze honger zitten. Toegegeven, de laatste jaren leek de inspiratie wat achteruit te gaan, maar toch… Wat is b.v. de overeenkomst tussen de aflevering over “Whacking day” en die over “Saint-Patrick’s day”?

“Whacking Day” revolves around the fictional holiday “Whacking Day”, celebrated annually, in which the citizens of Springfield drive snakes into the town square, then club them to death. Writer George Meyer, who was very “animal conscious”, was interested in writing an episode related to an annual ritual held in a Texan town, where the townspeople would beat rattlesnakes with sticks. A 2003 article in The Journal News reported that records show genuine “Whacking Days” having taken place in Eastchester, New York from 1665 onwards. Meyer did not have time to pen the episode himself, so the idea was given to John Swartzwelder. He wrote an episode against the mistreatment of snakes. The episode ended up winning a Genesis Award for “consciousness-raising on behalf of animal issues”.
Jeffrey Lee Puckett of The Courier-Journal cited “Whacking Day” as “the series’ richest episode”. He wrote: “In 22 remarkable minutes, ‘Whacking Day’ skewers the quality of America’s educational system, self-aggrandizing politicians, greed, the mob mentality, sexuality in the age of political correctness and the whole notion of political correctness, and makes a hero of Barry White.” Deze laatste had immers zelf gevraagd een rol te mogen vertolken in de tekenfilm.
En wat heeft dit nu te maken met Saint-Patrick? Een legende over hem vertelt hoe hij de slangen uit Ierland verdreef. Vandaar dat er geen slangen zijn op het eiland, according to the legend, written by the priest John Colgan. In it, he tells how Patrick drove the snakes out of Ireland by luring them to the sea where they were drowned.
Colgan relates that he accomplished this feat by beating a drum, but he did so with such fervour that he knocked a hole in it, putting the success of the miracle in jeopardy. Fortunately, we are told, an angel appeared and mended the drum. (Dat kon ikzelf alvast niet zeggen toen ik als klein jongetje een trommel kreeg voor mijn verjaardag en er met mijn eerste slag al meteen doorheen sloeg. In plaats van een engel kreeg ik een draai om mijn oren.)
Patrick then rendered the Irish soil so obnoxious to serpents that to this day they die immediately on touching it. Saint-Patrick is dan ook de beschermheilige tegen ongedierte, veeziekte en het kwaad. Scientists say this is all bunkum and that snakes have never been seen on the island of Ireland. How would they have got there?
Scholars in their turn believe that the snake story is an allegory for St Patrick’s eradication of pagan ideology. American classics professor Philip Freeman says that since snakes often represent evil in literature, “when Patrick drives the snakes out of Ireland, it is symbolically saying he drove the old, evil, pagan ways out of the country and brought in a new age.”
De slang is een metafoor voor de vroege heidense religies van Ierland. Saint-Patrick bracht het christendom naar Ierland en heeft zo goed werk gedaan dat praktisch al het heidendom uit het land verdween (zonder zelf de heidenen te verdrijven). Hij deed zulk goed werk met de omzetting van het hele land naar de nieuwe religieuze overtuigingen dat het oude systeem nagenoeg werd geëlimineerd.
Sommige paganisten en heksen voeren echter een stil protest tegen Saint-Patrick door het dragen van een slang op hun jas of shirt. Ook wordt soms de voordeur versierd met een Lente Slangen Krans, een krans van takken en vers groen versierd met slangen.
Van het begin van zijn activiteiten, noch van zijn geboorte is een precieze datum bekend. Er zijn twee boeken van zijn hand, de “Belijdenis” en de “Brief aan de soldaten van Coroticus”. Daarin wordt duidelijk dat hij als jongen van 16 door Ierse heidenen als slaaf naar het eiland gebracht werd. Daar werd hij schaapherder en leerde Iers. Door een visioen kon hij vluchten en keerde hij naar zijn ouders in Frankrijk terug.
Hij ging de priesteropleiding volgen in Auxerre en Paus Celestinus gaf hem de opdracht het heidense Ierland te kerstenen. Hij keerde naar het eiland terug om op de meest afgelegen plekken waar nog nooit een prediker gezien was het christendom te brengen. Halverwege de 5e eeuw vestigde hij zijn bisschopszetel in Armagh. Hij zou honderden kerken hebben gesticht. Hij overleed in of na 461, mogelijk in Armagh of Saul (bij Downpatrick), waar hij is begraven.
In later tijden (7e eeuw) werd vooral in het bisdom Armagh, dat het primaat van Ierland opeiste, zorgvuldig een cultus rond zijn persoon opgebouwd. Saint-Patrick groeide uit tot dé Ierse heilige bij uitstek voor zijn werk bij het omschakelen van de Ierse dominante levensbeschouwing van het Keltisch polytheïsme naar het christendom.
Een andere legende vertelt hoe hij een shamrock, een klaverblad, gebruikte als symbool voor de goddelijke Drie-eenheid van het katholieke geloof. Hij wordt ook voornamelijk afgebeeld met de shamrock in zijn hand, en het klaverblad is ook een embleem voor Ierland (hoewel de harp het officiële symbool is).
The saint’s true name was Maewyn Succat. That obviously lacked an Irish ring and he later became known as Saint-Patrick, named after his place of burial. (On This Day & Wikipedia)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.