Wie later de televisiegeschiedenis van Vlaanderen te schrijven krijgt, zal het jaar 1988 niet mogen of kunnen vergeten. Het zal immers geboekstaafd worden als het stichtingsjaar van de VTM, het commerciële station dat vanaf 1989 ook effectief op de buis zal komen.

Als resolute verdedigers van de openbare omroep hebben wij ons altijd afgezet tegen deze buisverloedering en wij gaan onze mening terzake niet wijzigen. Vertrokken als een zogezegd tegengewicht tegen « de rode BRT », inzake berichtgeving, blijkt de VTM in de eerste plaats een gemakkelijke ontspanningsketen te gaan worden waarin het aantrekken van zoveel mogelijk reclamespots centraal staat. Gelukkig — en misschien uit schaamte — gaat men de BRT toch ook wat meer geldelijke armslag geven om tegen het vervlakkingsgevaar op te tornen. Tijdens de voorbije twaalf maanden was het voor de openbare omroep eerder roeien met de riemen waarover hij beschikte. Positief daarbij was zeker het feit dat zij het praatcafé « De zevende dag » de hele tijd behoorlijk boven water wist te houden. Soms nog te veel een onderonsje met veel weerkerende gezichten, was liet toch een poging om de politieke en sociale actualiteit wekelijks wat nader tot de kijkers te brengen onder leiding van een voortreffelijk ankerman. Etienne Van den Bergh verdiende daarvoor meer dan een pint al dan niet schuimend streekbier.

Referentie
Lode De Pooter in De Rode Vaan nr.52 van 1988