Morgen wordt de Amerikaanse actrice Kim Basinger 65 jaar.

Zij debuteerde op het grote scherm in de western “Hard country” van David Greene (1981), nadat ze in 1979 reeds in de TV-serie “From here to eternity” was te zien geweest. Ze is beroemd geworden door “9 1/2 weeks”. Over haar tegenspeler Mickey Rourke verklaarde ze dat zij het gevoel had dat ze een asbak aan het uitlikken was. Het scenario van “9 1/2 weeks” was geschreven door Zalman King, de man die ook de regie van “Wild orchid” op zich heeft genomen. Rourke had na afloop van de opnamen van “9 1/2 weeks” nogal wat kritiek op regisseur Adrian Lynne, die hij een gebrek aan lef verweet. Hij vond dat hij het scenario als een videoclip had verfilmd. Kim Basinger weigerde een vervolg te draaien op “9 1/2 weeks” vooral omdat de stoeiscènes nog explicieter waren dan in de eerste film. Een betere publiciteit kon ze de sequel nochtans niet meegeven.
Kims adembenemende boezem in “My stepmother is an alien” zou eigenlijk toebehoren aan body double Shelley Michelle. In 1988 volgde “Blind date” (Blake Edwards) en daarna verkende Kim Basinger rare regio’s als een tot leven gekomen stripfiguur in “Cool world” van Ralph Bakshi met verder nog Gabriel Byrne en Brad Pitt. De maker van “Fritz the Cat” kon op verre na echter niet het succes van “Who framed Roger Rabbit?” evenaren, zelfs technisch gezien niet. Ook de omgekeerde versie (een mens van vlees en bloed die een stripfiguur wordt), de Italiaanse film “Volere volare” is beter.
90 kim basinger in the real mccoyIn 1993 was ze te zien in “The real McCoy” (foto) en “Wayne’s World II” (met het fameuze zinnetje: “Can I be frank?”, waarop Garth: “Can I still be Garth?”), maar het was vooral “Boxing Helena”, die dat jaar ophef maakte. Regisseur Jennifer Lynch (de 24-jarige dochter van David Lynch) bedoelde de hoofdrol in deze prent over het slachtoffer van een krankzinnige chirurg voor Kim Basinger. Maar uiteindelijk kwam deze haar belofte niet na, zodat de regisseuse haar een proces van 168 miljoen frank aandeed. Basinger verloor het proces, wat belangrijk is, omdat het contract enkel mondeling was overeengekomen. Men vraagt zich af of Kim nog niet in het scenario had kunnen zien dat ze de rol van een patiënte niet zou willen spelen, die nadat ze haar benen in een ongeluk heeft verloren, ook nog haar armen wordt afgezet om in een doos (“box”, de titel betekent dus letterlijk: “het in een doos zetten van Helena”) als seksslaaf voor dokter Julian Sands te dienen, niet bepaald fijnzinnig was te noemen… Toch is de film ondertussen gedraaid met Sherilyn Fenn (Audrey Horne in “Twin Peaks”) in de titelrol, maar hij werd niet goed ontvangen, omwille van het Hollywoodiaanse happy end: het was allemaal maar een droom…!
Toen de film in roulatie kwam, lag de opkomst lager dan verwacht. De producent, filmmaatschappij Main Line Pictures, spande dus ook een proces aan tegen Basinger en kreeg een schadevergoeding toegewezen van 8,1 miljoen dollar. In september temperde het hof van beroep de vreugde bij Main Line Pictures. Op het eerste proces zou de jury immers haar beslissing niet accuraat verwoord hebben. Er werd niet in gestipuleerd wie de schadevergoeding moest betalen: Basinger zelf of haar persoonlijke vennootschap. Als haar persoonlijke vennootschap aansprakelijk is, blijven Basingers activa en haar inkomsten buiten het bereik van de filmmaatschappij. Daarom haal ik dit proces hier aan en niet (enkel) om met een foto van mooie Kim mijn blog te kunnen opvrolijken. Het betreft hier immers een van de gevallen waarin iemand die bankroet is in weelde kan voortleven, terwijl zijn schuldeisers op hun geld moeten blijven wachten. Zo heeft Kim Basinger b.v. nog drie huizen. Haar villa in Los Angeles alleen al wordt geschat op 600.000 dollar.
Anderzijds heeft ze het project laten varen om van het stadje Braselton (Atlanta) een tweede Hollywood te maken. In 1989 had ze het dorpje van 450 inwoners voor 700 miljoen frank “opgekocht” en nu heeft ze voor “amper” 50 miljoen haar aandelen weer verkocht. Zonder haar als uithangbord mag men er echter gerust van uitgaan dat het project niet meer voldoende uitstraling zal hebben. Basinger was zo van de kook dat ze op een dag haar pil vergat te nemen, zodat ze in 1995 op 41-jarige leeftijd haar eerste kind had! De vader is de 36-jarige Alec Baldwin. Basinger moest omwille van de zwangerschap de opnamen van “Kansas City”, de nieuwe film van Robert Altman onderbreken.
Kim Basinger had immers steun gezocht bij de vier jaar jongere Alec Baldwin, die ze had leren kennen tijdens het draaien van “The marrying man” en waarmee ze a.h.w. op de set van de remake van “The getaway” huwde die ze samen aan het draaien waren. Volgens de legende is de seksscène die erin voorkomt “écht” en niet gespeeld. Maar het is uiteraard niet geweten of het nu ook precies dié scène is waarbij de baby werd verwekt…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.