Shakin’ Stevens wordt gezien als de beste rock’n’rollperformer van de tweede generatie, die het genre vanaf 1980 terug leven inblies. Gelukkig voor zijn Belgische fans doet hij bij zijn 2019 Europese tournee een ommetje naar zaal Roma in Antwerpen op 8 februari, komende van Utrecht om zijn weg te vervolgen naar Duitsland (8 optredens) en dan door te stoten naar Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië (2), Polen (2) om daarna terug te keren naar de UK (14) en af te sluiten op een festival op 1 juni in Duitsland (Waldbühne, Scharzenberg). Na 30 jaar wordt ons geduld beloond met zijn live-show. De nostalgisch opgesmukte zaal Roma past volledig in dit concept.

Shakin’ Stevens leerde ik kennen toen ik begin 1980 vroeg aan Marcel Meersman, de uitbater van de platenspeciaalzaak ‘Keep on Rockin’’: “Is er goeie hedendaagse rockabilly op de markt?” En Marcel liet mij de lp “Take One” horen, die mij van mijn sokken blies. Al vlug volgde de aankoop van Shaky’s volgende lp “Marie Marie”. Heel vlug daarna scoorde hij met zijn single “This Ole House”, waardoor de Marie-lp heruitgebracht werd waarin “Two Hearts” vervangen werd door de hitsingle. Take One werd ook heruitgebracht onder de title Hot Dog, het openingsnummer.
Hij was vertrokken voor een trits aan opeenvolgende hits als You drive me crazy, Green door, Oh Julie, Merry Christmas Everyone, Shirley, Give me your heart, I’ll be satisfied, Blue Christmas, Cry just al little bit It’s late, A rockin’ Good way (duet met Bonnie Tyler), A Love worth waiting for, Teardrops, Lipstick Powder and Paint.
Het verwonderde mij dat ik zo’n klapper niet eerder opgemerkt had, maar toen ik mij verdiepte in zijn biografie begon het te dagen. Zijn succesformule was een oldie met hitpotentie op te poetsen en op de markt los te laten. Maar dit recept sloeg pas aan als het management van Freya Miller zich ermee ging bemoeien. Zij zette de vorige begeleidingsgroep The Sunsets op non-actief voor Stevens, versierde een contract met Epic/CBS en stelde een nieuwe groep samen met kleppers, die hun sporen al verdiend hadden in studio’s en als begeleiders van andere vedetten, zoals de gitaristen Albert Lee en Mickey McGee, basgitarist Stuart Colman en drummer Howard Wyeth. Stuart Colman (1944-2018) was eveneens een geroutineerde producer en leidde alles in goede banen. Sla hun afzonderlijke biografieën er maar op na.
Shaky zelf had daarvoor ook al een heel traject afgelegd en geschitterd in Jack Good’s musical “Elvis” waarin hij de jonge Elvis vertolkte, naast P.J.Proby als oudere Elvis.
Shaky werd geboren als Michael Barratt op 4 maart 1948 in Ely, Wales. Hij was de jongste van 11 kinderen, trouwde vroeg en ging als melkman aan de slag, voor hij een begeleidingsgroep samenstelde, The Sunsets, om te beginnen rondtoeren in Wales. De band kreeg een contract van Parlophone en blikte een debuutalbum in met Dave Edmunds als producer en scheen gedoemd te zijn om voortaan in het rock’n’roll revival circuit te blijven rondjagen. Maar zijn engagement als Elvis in de musical bleek het keerpunt. Hij verliet zijn Sunsets en ging verder als solo-artiest wat hem uiteindelijk geen windeieren zou leggen. In oktober 1990 kwam zijn laatste album uit op het Epic label: “There are two kinds of rock’n’roll”. Vanaf dan begon zijn ster te tanen in het ondertussen veranderde dance circuit.

Raymond Thielens
(met dank aan https://twitter.com/officialshaky en https://www.deroma.be/kalender/625/shakin’_stevens/?maand=2019-02)

2 gedachtes over “Shakin’ Stevens in Vlaanderen

  1. Ik heb zo’n licht vermoeden dat de coverversie van Shaky de auteur ertoe gebracht heeft om zelf een nieuwere versie op te nemen nadat hij Shaky’s intro hoorde, want die zijn quasi identiek en allebei aanstekelijk. Oordeel zelf:
    De originele versie uit 1956: https://www.youtube.com/watch?v=S08kBobvNms
    Versie van Shakin’ Stevens uit 1980: https://www.youtube.com/watch?v=BXNaFOFcu0U
    Remake Buck Owens uit 1988: https://www.youtube.com/watch?v=Kob9_yh1RkQ

    Liked by 1 persoon

  2. Vrijdagavond 8 februari 2019 zat ik dan in zaal Roma met hooggespannen verwachtingen te wachten op een jeugdidool dat ik nu 40 jaar later in levende lijve zou kunnen meemaken. Al vanaf de eerste noten van zijn begeleidingsgroep werd de teleurstelling alsmaar groter. Een zee van lawaai door instrumentalisten die blijkbaar mekaar de loef wilden afsteken om boven de ander te geraken. En toen kwam Shaky himself de bühne opgestapt om in te vallen. Veel enthousiasme straalde hij niet meer uit, maar van een 70-jarige kan je dat nog aanvaarden. Van zijn befaamde danspasjes à la Elvis was nog weinig te bespeuren. Mijn eerste gedacht was toen: waar haalt hij het in zijn hoofd met zo’n bende gepensionneerden die nog een graantje willen meepikken op Europese toernee te gaan. De enige die nog wat respijt kreeg was de saxofonist toen die zijn instrument inruilde voor een mondharmonica, maar die man moest dan de ziel uit zijn longen blazen om gehoord te worden. De klank van piano-orgel-accordeon werd voortgebracht door een klaviertje op een statief, waar een opa op zat te tokkelen. De sologitarist bracht een aanhoudend kattegejank voort, helemaal niet wat je kan horen op Shaky’s uitstekende platen. Achteraan stonden twee achtergrondzangeressen te molenwieken om het publiek wat aan te moedigen. Zou ik oud en te kritisch geworden zijn? Maar nee, de dame van hooguit 40 die naast mij zat, hoorde ik zeggen tegen haar man: ik had er meer van verwacht. Later in de foyer hoorde ik nog meer teleurstellende commentaren. Oef ik was dan toch niet alleen. Conclusie: ik zou Shaky de raad geven om thuis te blijven en rustig verder van zijn opgebouwde pensioen en roem te genieten om de illusie van de fans niet verder de grond in te boren.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.