Het is vandaag precies 25 jaar geleden dat Walter Van den Broeck in Brugge de Achiel Van Ackerprijs in ontvangst mocht nemen. Aangezien ik toen in mijn hoedanigheid van vertegenwoordiger van de Vlaamse Socialistische Zelfstandigen toch nog een interview moest afnemen van onze Brugse afgevaardigde Freddy Van den Hoeck, die in hetzelfde gebouw werkzaam was, combineerde ik de prijsuitreiking hiermee. De feestelijkheid had echter ’s morgens plaats en het interview in de namiddag, zodat deze brave mens mij mee aan de feesttafel nodigde. Op het menu stond echter kreeft en het personeel was dan ook heel verveeld, want ze konden nu eenmaal niet een extra kreeft op tafel toveren. Het toppunt was dan nog dat ik helemaal geen kreeft eet, zodat ze me gerust iets anders hadden kunnen voorzetten, maar dat liet het protocol dan weer niet toe. Enfin, alweer narigheid en alhoewel Van den Broeck er deze keer part noch deel aan had, werden de plooien toch niet echt glad gestreken.

Maar ondertussen was er dus nog “Het gevallen baken”, waarin Van den Broeck het laatste levensstadium van zijn ouders beschrijft. Dat bewijst dus dat hij zeker niet van een soliede structuur vertrokken is, want die periode valt samen met de release van “Het beleg van Laken” en Van den Broeck kon toch moeilijk de dood van zijn ouders incalculeren? In het eerste deel van “Het leven na beklag” (“Belg havent Laeken”) wordt “het geheim van Laken” eindelijk onthuld en wordt de cirkel dus toch afgerond. Boudewijn heeft een tweelingbroer (Gauthier) die na de geboorte gedood moest worden, maar gered werd. Hij is opgegroeid in een Waals stadje in de schoot van het arbeidersgezin Dumarais (Frans voor “moeras” of “broek”!). Radicale royalisten plannen een troonswissel waarmee Boudewijn maar al te graag instemt, want dan kan hij zich eindelijk als kloosterling terugtrekken. Andere royalisten verzetten zich hiertegen (vandaar de operette-revolte), maar de uitwisseling heeft uiteindelijk toch plaats in 1980 tijdens een groot gemaskerd bal op het paleis (“’t Leek ’n eng bal, hé va!”, p.197). Deze scène is de synthese en de apotheose van de gehele cyclus, waarin we alle sleutels voor de tekstinterpretatie in handen krijgen. Ook personages uit andere boeken komen weer tot leven, want door de schrijfdaad van de auteur zijn ze voor eeuwig aan de vergetelheid ontrukt. Na de troonswisseling, waarbij Van den Broeck een actieve rol speelt, mag hij terug naar huis. Hij is gelouterd en van zijn angsten bevrijd.
Deze samenvatting is gebaseerd op die van Julien Weverbergh in “Het Laatste Nieuws” en in één ruk door noemt Weverbergh deze cyclus dan ook een “magnum opus” dat “in onze letteren dezelfde plaats zal gaan innemen als De Kapellekensbaan“. Zelf vind ik het eerder een verregaande Spielerei, waarbij ik wel in bewondering sta voor de “kunde” van Van den Broeck, maar ik vind het geen “kunst”. Het scrabble-geknutsel om aan de anagrammen voor de verschillende titels te komen vind ik typisch.
In 1995 schreef Van den Broeck dan een vervolg op “Blueberry hill”. Hier introduceerde hij het personage van de lobbyist Johan De Pauw, gespeeld door Gert-Jan Dröge, maar gebaseerd op Johan Struye: “Het is natuurlijk niet het portret van Johan Struye geworden, want daarvoor kende ik die man niet voldoende. Maar wat de functie van de lobbyist betreft, hoef ik in het licht van de recente Agusta-perikelen waarschijnlijk geen tekeningetje te maken. Dat zijn mensen die, hoe aardig in de omgang ze ook zijn, iets heel raars aan het doen zijn: een liberale economie, die gebaseerd is op concurrentie, naadloos doen aansluiten op een democratisch bestel, dat gebaseerd is op solidariteit. Eigenlijk passen die twee dingen niet bij elkaar, maar op die naad, om geen conflicten te hebben, loopt de lobbyist. Daar functioneert bijvoorbeeld de vzw heel vaak. Daar wordt eigenlijk het niet-legitieme gelegitimeerd. En tja, daar hebben wij blijkbaar allemaal voor gekozen.” (De Morgen, 13/10/1995)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.