Gisteren kreeg ik bericht dat Raymond Vincent, de klassieke violist uit de groep Wallace Collection (uiterst rechts), is overleden. Vandaag heb ik daar bevestiging van gevonden op de website van het VRT-nieuws.

“Daydream, I fell asleep amid the flowers, for a couple of hours, on a beautiful day.” Kinderen van de jaren zestig herkennen in deze verzen meteen het begin van “Daydream”, de iconische hit van Wallace Collection uit 1969 (en niet The Wallace Collection: opletten als je dit ooit moet antwoorden bij “Blokken”, want Ben Crabbé is voor dit soort futiliteiten onverbiddelijk).
Drie leden van de groep schreven samen aan dit nummer: Sylvain Vanholme, David MacKay en Raymond Vincent. Deze laatste was samen met cellist Jacques Namotte overgekomen uit het Nationaal Orkest van België. Drie componisten, dat is veel, zeker als men weet dat eigenlijk enkel het quasi-parlando gedeelte waarmee de plaat opent, een eigen “compositie” is. De zogenaamde “bridge” (“I dreamed of the places, I’ve been with you“) is immers gebaseerd op de bekende wals uit het Zwanenmeer van Peter Tsjaikovski, terwijl anderzijds het beklijvende “lalala”-slot eigenlijk het andante cantabile uit het strijkkwartet van dezelfde componist is (meestal beter bekend in de versie voor strijkorkest).
Het was ter gelegenheid van het jaarlijkse succesvolle tv-programma “Top 2000” op Nederland 3 dat een aantal kernleden van de eerste bezetting van de Wallace Collection elkaar opnieuw hebben ontmoet op 24 november 2009 in Brussel voor een mini-reportage rond het topic “wat is het mooiste nummer ooit gemaakt”, die werd uitgezonden op 30 december 2009. De gasten waren cellist Jacques Namotte, naast pianist Marc Hérouet, die ik nog heb ontmoet op het Feest van De Rode Vaan, en David Mackay, producer van de eerste plaat (“Laughing Cavalier”, met de hit “Daydream” op).
Een opvallende afwezige was echter violist Raymond Vincent. Marc Van Park schreef daarover op mijn blog: “Vincent lijkt wel in rook te zijn opgegaan na zijn mislukt experiment met Metronomics/Esperanto. Ik heb uit goede bron vernomen dat Raymond Vincent na zijn albums met Esperanto de muziekindustrie de rug toekeerde. Hij speelde wel nog jaren eerste viool bij een klassiek orkest. De man zou tegenwoordig een teruggetrokken bestaan leiden en weigert nog te spreken over zijn verleden als muzikant. Zelfs met de overige, nog in leven zijnde leden van Wallace Collection weigert hij al jaren elke vorm van contact.”
Mackay zei toen (in 2009) dat George Martin “Laughing Cavalier” het beste album vond van dat jaar. Daarbij moet men natuurlijk weten dat de elpee werd opgenomen in de legendarische Abbey Road-studio’s. De naam Wallace Collection ontleende de groep trouwens aan het gezellige museum dat vlakbij hun opnamestudio lag. En hun niet geringe verdienste is wellicht dat zij tal van jongeren (waaronder ook ikzelf) hebben geïnspireerd om tijdens een verblijf in Londen ook eens in dit museum langs te lopen. Dan konden zij o.m. het meesterstuk bewonderen, “The Laughing Cavalier” van Frans Hals, die dus ook de titel leverde voor de voornaamste elpee van Wallace Collection.
“Daydream” zelf werd gezongen door drummer Freddy Nieuland, die reeds in 2008 is overleden op 63-jarige leeftijd. Eigenlijk was de Vlaming Sylveer of Sylvain Vanholme de zanger (en ook een beetje de leider van de groep). Zoals zovelen was hij gestart bij het orkest van Bob Rockin’ maar hij stapte daarna over naar de rechtstreekse rivaal, de Oostendse beatgroep The Seabirds, waarvan naar eigen zeggen ook Reddy De Mey zou deel hebben uitgemaakt. Tijdens zijn studies in Brussel stichtte hij (Vanholme dus) Sylvester’s Team. Later werd deze groep uitgebreid tot de “half klassieke” Wallace Collection die terecht een zeer groot succes oogstte, ook in het buitenland. Het was David Mackay die voorstelde dat voor “Daydream” drummer Nieuland eens een kans zou krijgen. Gezien het enorme succes van “Daydream” zou Nieuland uiteraard de zanger blijven en werd Vanholme in zijn eigen groep een beetje op de achtergrond geduwd.
Na een succesvolle (Serenade, Fly me to the earth, Dear beloved secretary) maar toch redelijk korte periode, hebben de leden van Wallace Collection vaak nog pogingen gedaan om de groep opnieuw van de grond te krijgen, maar die liepen telkens op niets uit. Op het einde van de jaren zeventig hebben ze wel nog een elpee gemaakt onder de naam “Daydream” (begrijp me goed: de groep heette deze keer Daydream), maar ik denk dat ik een van de zeldzame bezitters ben van deze elpee en dan is het nog een recensie-exemplaar, want ik vermoed dat er amper een paar exemplaren van verkocht zijn. Daar gitarist Sylveer Vanholme ondertussen Two Men Sound had opgericht, hebben ze speciaal voor deze elpee een beroep gedaan op Jean-Marie Aerts en voor de composities tekent, naast de groepsleden, ook John Colston (Pendulum, Transit). En Mike Butcher (Jet Stax) leidde alles in de juiste sporen. Dat kon dus niet anders : de technische kwaliteit druipt eraf. Maar artistiek gezien liggen de kaarten toch enigszins anders. Nostalgie (een nummer héét zelfs zo) mag voor mijn part, maar niet op deze kleffe manier a.u.b. Soms zijn er wel mooie momenten (het arrangement van “Coco the Clown”) maar over het algemeen blijft het te vlak. Neen, geef mij dan maar de oorspronkelijke Wallace Collection.
Rond die tijd was de pianist, zowel van Wallace Collection als van Daydream (en ook nog van Salix Alba), Marc Hérouet, dus te gast op het Feest van De Rode Vaan (als frontman van Marc Herouet’s Ragtime Cats) en hij vertelde mij dat het eigenlijk Freddy Nieuland was die er zich niet kon bij neerleggen dat het “over and out” was…
Van “Daydream” zijn destijds twee miljoen exemplaren verkocht. Het nummer voerde de hitlijsten aan in meer dan twintig landen. Later is het door verschillende muzikanten en groepen gecoverd.

Ronny De Schepper
(met dank aan Marc van Park en Jempi Verstraete)

5 gedachtes over “Raymond Vincent (1943-2018)

  1. Je item over het al of niet gebruik van ‘The’ wakkerde een vraag aan die al een tijdje in mijn hoofd sluimert. Als min of meer autist is het voor mij een ramp om mijn muziek alfabetisch te ordenen als je niet weet of het nu officieel The Beatles of Beatles is, The Rolling Stones of Rolling Stones, The Hollies of Hollies, The Eagles of Eagles enz …
    Wie brengt ooit eens definitief uitsluitsel.

    Like

  2. ‘Tweede van links’? Dat is Serge Ghazarian (ook alweer een tijdje overleden).
    In deze foto staat Vincent niet eens afgebeeld. Ik heb dan ook een e-mail naar de ombudsman van VRT Nieuws verzonden omtrent. Ze hebben bijgevolg een andere afbeelding bij het artikel geplaatst. Vincent staat uiterst rechts.

    Liked by 1 persoon

    1. Ik ken Vincent niet van ziens, maar die tweede man van links heeft toch een viool onder de arm en Serge Ghazarian is toch een cellist? Maar goed, ik ga eens kijken of ik die nieuwe foto van de VRT kan vinden en dan zal ik hem vervangen.

      Like

      1. Ghazarian was een alto-violist.
        Na het vertrek van Jacques Namotte wenste Raymond Vincent een alto-violist in plaats van een cellist, om ‘un son nettement plus grave’ te verkrijgen. Serge Ghazarian werd gevraagd en die stemde meteen toe. Hij was op dat moment 29 jaar.
        Ghazarian was van Armeense afkomst, maar groeide op in Wallonië. Supertalent, autist en gezegend met een absoluut gehoor zorgde hij voor de nodige muzikale schwung in de groep. Hij speelde na de Wallace Collection ook de alto-viool bij The Lucky Band (bekend van hun hit ‘The lucky’s dance’) en is te horen als studiomuzikant op diverse platen van Adamo, Guy Harmel en zelfs Will Tura.

        Voor een afbeelding van Raymond Vincent : http://www.alexgitlin.com/npp2/wc.htm
        Op de bovenste foto staat hij onderaan links.
        Op de tweede foto staat hij derde van links, tussen Serge Ghazarian en Marc Hérouet.

        Op de facebook pagina van Sylveer Vanholme staat ook nog een mooie foto van Raymond Vincent in de opnamestudio, als eerbetoon aan zijn ex-collega muzikant en songwriter.
        Samen hebben ze ongeveer 90% van het repertoire van Wallace Collection geschreven.

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.