De Franse actrice Marlène Jobert viert vandaag haar 75ste verjaardag…

Marlène Jobert werd in 1943 in een pied-noir familie geboren in Algiers. Enkele jaren later verliet het gezin de toenmalige Franse kolonie Algerije en vestigde zich in Dijon. De jonge Jobert volgde eerst acteer- en tekenles aan het conservatorium van Dijon. Vervolgens ging ze in Parijs kunst en drama studeren aan de École nationale supérieure des arts et techniques du théâtre en aan het Conservatoire. Ze verdiende haar eerste centen als fotomodel.
Ze had in 1962-1963 al meegespeeld in enkele toneelstukken, waaronder Des clowns par milliers aan de zijde van Yves Montand, toen ze debuteerde op het witte doek in het drama Masculin, féminin van Jean-Luc Godard uit 1966. Haar volgende film, de komedie Le Voleur (naast Jean-Paul Belmondo), bevestigde haar talent. Ze brak door met haar vertolkingen in twee opeenvolgende successen: de komedies Alexandre le bienheureux (naast Philippe Noiret) en Faut pas prendre les enfants du bon Dieu pour des canards sauvages, het regiedebuut van scenarist Michel Audiard (naast Bernard Blier). Het publiek viel voor haar charme die ze te danken had aan haar natuurlijke manier van acteren, haar jeugdig voorkomen en haar sproeten (die haar handelsmerk werden).
De jaren zeventig vormden haar meest vruchtbare periode. Topjaar was 1970 toen ze met de heel succesrijke politiefilms Dernier domicile connu (naast Lino Ventura) en Le passager de la pluie (naast Charles Bronson) nog meer bijval kreeg.
Ikzelf leerde haar kennen in 1971 in “Les mariés de l’an deux” van Jean-Paul Rappeneau, opnieuw naast Jean-Paul Belmondo. Ze maakte daar blijkbaar zo’n indruk op mij dat ik totaal vergeten ben dat haar tegenstreefster in de film niemand minder dan Laura Antonelli is.
Dat jaar keerde ze ook nog eens terug naar Claude Chabrol voor “La décade prodigieuse” (zie foto).
In die jaren speelde ze verder stevige hoofdrollen onder regie van vaste waarden zoals Philippe de Broca, Robert Enrico, Claude Goretta en Claude Lelouch. Vermeldenswaardig waren ook nog het drama Nous ne vieillirons pas ensemble (1972), waarin ze de steeds meer afstand nemende minnares van Jean Yanne vertolkte en de misdaadfilm Folle à tuer (1975), waarin ze een fragiele getraumatiseerde gouvernante speelde die samen met het haar toevertrouwde kind ontvoerd werd. Jobert sloot de jaren zeventig krachtig af met haar vertolking van een politie-inspectrice in de succesrijke misdaadfilm La guerre des polices (1979). Hierin speelt ze een undercover agente, die op een bepaald moment gewenkt wordt door iemand in een regenjas. Zoals het cliché het wil, is het een exhibitionist, die zijn jas opent en zijn “wapen” toont. Als reactie doet Jobert precies hetzelfde: ze opent haar jas en toont haar (echte) wapen aan de verbijsterde potloodventer, die het op een lopen zet.
Vanaf de jaren tachtig werden haar filmrollen sporadischer. Gedurende enkele jaren (1985-1988) had ze een zangcarrière. Haar belangrijkste succes was het album Tout pour se plaire dat ze in 1986 uitbracht. Ze nam afscheid van het grote scherm met Les cigognes n’en font qu’à leur tête (1989), een komedie over de adoptieproblematiek.
In de jaren negentig was ze nog af en toe te zien in enkele televisieseries en -films. Haar laatste memorabele rol dateert van 1995 in de serie Avocat d’office.
Na haar carrière als actrice heeft Jobert zich ingezet om kinderen vertrouwd te maken met klassieke muziek (Bach, Mozart, Beethoven, Chopin…). In 2014 verscheen haar autobiografie Les baisers du soleil. De titel van deze memoires verwijst naar haar fameuze sproeten. (Wikipedia)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.