Vanessa-Mae Vanakorn Nicholson werd geboren in Singapore op dezelfde dag als Paganini, maar dan wel pas in 1978.

Ze volgde piano vanaf haar vierde, en viool vanaf haar vijfde. Als ze zeven is en de BBC-wedstrijd “Young Musician of the Year” wint, kiest ze resoluut voor de viool (“omdat ik dan op mijn eigen instrument kan spelen“). Als ze acht is gaat ze in de leer bij Lin Yao-Ji in Peking, later bij Andrievsky. In 1990 brengt ze een eerste CD uit met de London Mozart Players, gevolgd in 1991 door “Kids Classics” met het Nieuw Belgisch Kamerorkest. Het is toen dat ik haar voor het eerst heb gezien op het benefietconcert voor “Kom op tegen Kanker” in de Antwerpse Elisabethzaal. Op dat moment kan ze toch nog min of meer ongedwongen kind zijn. Daarom zijn de foto’s die mijn toenmalige vriendin heeft genomen waarop ze nog met een beugel in de mond prijkt, zo leuk. Helaas zijn die foto’s bij die vriendin gebleven en daarom moet je het maar met bijgevoegde publiciteitsfoto doen.
In de GVA van 2/6/98 brengt ze die beugel ook zelf ongecompliceerd ter sprake brengt, al is het dan om te “bewijzen” dat “seks nooit deel (heeft) uitgemaakt van het promotionele plan: ik tekende bij EMI toen ik veertien was, en ik droeg een beugel op dat moment. Ze konden vooraf onmogelijk voorspellen hoe ik er op m’n zeventiende zou uitzien.”
In 1992 volgt een derde CD met vioolconcerto’s van Tsjaikovski en Beethoven, begeleid door het London Symphony Orchestra. Als de verwachte doorbraak uitblijft (ze speelt op een bepaald moment zelfs eens met Stef Bos!), brengt ze in 1995 zowaar een popversie uit van het Toccata en Fuga van Bach. Ik hoop dat ze de mensen van Sky de auteursrechten laat geworden, want het arrangement is volledig dat van hen, alleen speelt zij nu natuurlijk de eerste viool. Van dan af wordt ze gepromoot als een popvedette. Haar Lolita-figuur wordt zodanig uitgespeeld dat ze zonder te liegen zelfs kan weerleggen dat ze haar muziek “met haar billen en borsten” zou verkopen. “Ik héb niet eens borsten,” jammert ze immers.
Toch geeft ze af en toe ook blijk van vedetten-allures. Zo moet ze omwille van een bijgelovige bevlieging altijd door een plas water het podium op. Een medewerker moet er maar voor zorgen dat er een plas beschikbaar is. Wellicht gaat dit gebruik terug op haar debuut toen ze ongetwijfeld nog in haar broek plaste…
Toen in haar puberteit de merchandising door haar ouders (haar Chinese moeder is pianiste; haar Britse vader altviolist) onthutsende allures aannam, voorspelde ik “dat ze recht op een depressie, druggebruik of misschien zelfs zelfmoord afstevende”. Gelukkig is het zo ver niet gekomen, maar haar carrière als “echte” klassieke violiste kan ze ondertussen wel vergeten.
Bij het begin van het nieuwe millenium maakte de ondertussen 21-jarige Vanessa Mae komaf met de betuttelende rol van haar moeder, die ondertussen het restaurant Toit du Monde in Val d’Isère is gaan uitbaten. Zij het dan dat dit vooral gebeurde omdat ma bezwaren had tegen haar vriendje, de veel oudere zakenman Lionel Catalan.
Daarna werd het lange tijd stil rond Vanessa, tot ze plotseling opdook in Sochi voor de Olympische Winterspelen 2014. En niet om een gastoptreden te verzorgen, nee, wel degelijk om deel te nemen aan de reuzenslalom. Ze is de enige vertegenwoordigster van Thailand en dat is ook de reden waarom ze daar is. Landen die zich niet hebben kunnen plaatsen, kunnen uiteindelijk wel één deelnemer afvaardigen als die dan aan een aantal (uiteraard veel lagere) selectienormen voldoet. En Vanessa zou die dan gehaald hebben omdat ze uitzonderlijk mocht deelnemen aan een wedstrijd voor juniors in Slovenië (ze was daar eigenlijk veertien jaar te oud voor, maar ook dat zag men maar even door de vingers). Ze nam in Sochi deel onder de naam van haar Thaise vader (Vanakorn) en werd uiteindelijk laatste. (In de marge blijkt ook dat ze nog altijd bij Catalan is.)
Maar wat lees ik nu in de respectabele krant “The Guardian” van 11/11/2014? “The violinist Vanessa-Mae, who made her Olympic debut in Sochi this year at the age of 35, has been banned from competitive skiing for four years for fixing races.
An International Ski Federation hearing panel “found to its comfortable satisfaction that the results of the four ladies’ giant slalom races that took place on 18 and 19 January at Krvavec were manipulated”.
The FIS said that without the manipulation she “would not have achieved the necessary FIS point performance level to be eligible to participate in the Olympic Winter Games”.

Ronny De Schepper

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.