Terwijl ik Barbara Trapido aan het lezen was, las mijn vrouw Elizabeth Strout. Als we in gesprekken onze lectuur vergeleken, kwamen we tot de constatatie dat beide werken vele overeenkomsten vertoonden. Aangezien ik erg tevreden was over Barbara Trapido, besloot ik daarom daarna ook Elizabeth Strout aan te pakken. Man, was dat een vergissing!

Terwijl Barbara Trapido een zeer ingenieuze constructie gebruikte, die op het einde alle puzzelstukken netjes in elkaar deed passen, is Elizabeth Strout een rechttoe-rechtaan vertelster (*). Maar dan niet in de betekenis van b.v. onze Vlaamse traditie van Gerard Walschap, Walter Van den Broeck en zelfs Tom Lanoye. Nee, Strout gaat op de typisch Amerikaanse manier te werk. Dat wil zeggen: ze begint met “en toen ging ik naar daar en daar deed ik dat”, meestal nog gevolgd door “en daarmee bedoel ik dan…”
En zo gaat dat maar door, bladzijden aan een stuk (gelukkig was “My name is Lucy Barton”, want dàt was het boek dat we hebben gelezen, slechts een korte roman, eerder zelfs een wat lang uitgevallen novelle), want iemand is vergeten de kraan dicht te draaien. Ze vertelt zelf in het boek dat ze dat zo geleerd heeft op die vreselijke cursussen creative writing waaraan ik zo’n hekel heb, tenminste als we gemakshalve het ik-personage met de schrijfster mogen gelijk stellen, wat naar ik meen terecht mag gebeuren, ook al zie ik dan weer weinig overeenkomsten met de biografie die Wikipedia aan haar heeft gewijd:
Elizabeth Strout (born January 6, 1956) is an American novelist and author. She is widely known for her works in literary fiction and her descriptive characterization. Born and raised in Portland, Maine, her experiences in her youth served as inspiration for her novels–the fictional “Shirley Falls, Maine” is the setting of four of her six novels.
Strout’s first novel, Amy and Isabelle (1998) met with widespread critical acclaim, became a national bestseller, and was adapted into a movie starring Elisabeth Shue. Her second novel, Abide with Me (2006), received critical acclaim but ultimately failed to be recognized to the extent of her debut novel. Two years later, Strout wrote and published Olive Kitteridge (2008), to critical and commercial success grossing nearly $25 million with over one million copies sold as of May 2017. The novel won the 2009 Pulitzer Prize for Fiction. The book was adapted into a multi Emmy Award-winning mini series and became a New York Times bestseller. Five years later, she published The Burgess Boys (2013), which became a national bestseller. My Name Is Lucy Barton (2016) was met with international acclaim and topped the New York Times bestseller list. Lucy Barton later became the main character in Strout’s 2017 novel, Anything is Possible.
Maar goed, het Wikipedia-mannetje of -vrouwtje is blijkbaar vooral geïnteresseerd in hoeveel keer men langs de kassa mag passeren en dat is nu eenmaal geen criterium in mijn appreciatie. Het is Strout overigens gegund, want als we nogmaals de ik-persoon met de schrijfster mogen gelijkstellen, dan is ze blijkbaar van arme afkomst. “She comes from nothing,” zoals ze zelf een paar keer schrijft.
En dat is dan het enige aspect dat ik in dit boek kon appreciëren. Dat ze het dan b.v. over een andere arme Amerikaanse familie heeft, namelijk de Presleys uit Tupelo. Want wij kennen natuurlijk allemaal de legende Elvis Presley en dan lezen wij in de Wikipedia’s van dienst dat hij “van arme afkomst” was, maar eigenlijk ga je daar zo aan voorbij. En in dit boek wordt die armoede tastbaar gemaakt. En hoe kinderen daarop worden aangekeken. En hoe dit hen drijft tot tomeloze ambitie, zij het als rockster dan als schrijfster. En dan heb ik ook al mijn zinnen begonnen met “en” zoals zijzelf ook zo vaak doet. En zo is de cirkel rond.

Ronny De Schepper

(*) Dit lijkt me tevens het essentiële onderscheid tussen Engelse en Amerikaanse literatuur te zijn, maar misschien mag ik niet zo veralgemenen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.