De Britse filmregisseur Nicolas Roeg viert vandaag zijn negentigste verjaardag.

Nicolas Roeg werd in 1928 geboren in Londen als zoon van Nederlandse immigranten. Zijn carrière begon in 1943, toen hij zich als zestienjarig jochie aanmeldde bij de Londense filmstudio’s. Na achtereenvolgens als runner, grip, clapper loader, camera operator en assistent-cameraman te hebben gewerkt, begon hij in 1958 te werken als director of photography.
Roeg trok als snel grote aandacht bij veel filmregisseurs vanwege zijn originele camerastandpunten, en ook werd hij geroemd om zijn kleurgebruik dat al zijn latere films zou kenmerken. Roeg hield ervan om beelden te vervreemden: doodnormale dingen en gebeurtenissen zo in beeld brengen dat ze voor ons als heel bizar overkomen: surrealisme dus. Met groot succes werkte Roeg als cameraman aan Lawrence of Arabia, Fahrenheit 495, The Masque of the Red Death en Casino Royale. Het succes van deze films gaf Roeg de gelegenheid om zelf te gaan regisseren.
In 1970 maakte Roeg samen met collega Donald Cammel de psychedelische thriller Performance, waarin de hoofdrol vertolkt wordt door Mick Jagger. Deze film werd een groot succes, maar wekte tevens veel controverse op vanwege het zeer expliciet tonen van geweld, sadisme, drugsgebruik en perverse seks. De film groeide uit tot cultklassieker.
Vervolgens maakte hij de films Walkabout (1972), Don’t Look Now (1974), The Man Who Fell To Earth (1976) en Bad Timing (1979). Alle vier deze films waren zowel commercieel als artistiek zeer succesvol. Alle films werden cultklassiekers. Roeg was nu een regisseur met een grote schare cultfans achter zich.
In de jaren tachtig behaalde Roeg echter veel minder succes en waardering. Eureka (1983) en Track 29 (1985) waren grote flops. Net zo min als Castaway (1987) en Regeneration (1989) behaalden deze films nooit meer het niveau van Roegs oude werk.
Roeg maakte in 1990 een ongebruikelijke stap naar de conventionele cinema met The Witches, een door Disney geproduceerde verfilming van de gelijknamige roman van Roald Dahl. The Witches is de enige conventionele film van Roeg en de film bevat geen enkel kenmerk van zijn regiestijl. Ironisch genoeg was The Witches het grootste succes uit Roegs carrière.
In 1993 verfilmde Roeg Joseph Conrads roman Heart of Darkness. Een roman die eerder de basis vormde voor Apocalypse Now en ook door Orson Welles bewerkt werd. Roeg kwam voor de pinnen met een zeer eigenzinnige interpretatie van de roman. Hoewel de film goede kritieken kreeg, konden veel kijkers zich niet vinden in Roegs visie op het verhaal en de film flopte.
Sinds het floppen van Hearth of Darkness heeft Roeg de filmwereld vaarwel gezegd en maakt hij alleen nog maar producties voor de tv.
Roeg is getrouwd met Theresa Russell, een actrice die in veel van zijn films voorkomt, en is de vader van de acteur Maximilian Roeg.
In de films van Roeg staan huwelijk en relaties altijd centraal. Zijn films gaan vaak over de negatieve eigenschappen van de mens, maar ook over spiritualiteit en drugs. Altijd worden zijn films gekenmerkt door één of meerdere gewaagde seksscènes. Ook in technisch opzicht is zijn werk vernieuwend te noemen: Roeg experimenteert met ongewone camerastandpunten, tegendraadse montage-ideeën en het vreemd in beeld brengen van veelal exotische locaties. Roeg gebruikt in zijn films vaak psychedelische popmuziek van bekende artiesten, en ook spelen beroemde popartiesten (onder anderen Mick Jagger, David Bowie en Art Garfunkel) dikwijls zelf een hoofdrol in zijn films. (Wikipedia)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.