Het is vandaag 65 jaar geleden dat Florence Price is overleden. Ze was de eerste Afro-Amerikaanse vrouw van wie een compositie werd gespeeld door een gerenommeerd orkest. Op 15 juni 1933 werd haar eerste symfonie immers uitgevoerd door het Chicago Symphony Orchestra en werd gedirigeerd door Frederick Stock.

Florence Beatrice Smith was de dochter van muziekleerkracht Florence Gulliver en tandarts James H.Smith. Ze gaf haar eerste pianoconcert op 4-jarige leeftijd en haar eerste compositie werd gepubliceerd toen zij 11 was.
Op 14-jarige leeftijd studeerde Price af aan het Capitol High School als beste van haar klas. Ze ging piano en orgel studeren aan het New England Conservatory Aanvankelijk deed ze alsof ze van Mexicaanse afkomst was om zo de vooroordelen die heersten tegenover afro-Amerikanen te omzeilen. Aan dit conservatorium studeerde ze compositie en contrapunt bij componisten als George Whitefield Chadwick en Frederick Converse. Haar eerste strijkerstrio en vroegste symfonie dateren van deze periode. Met onderscheiding behaalde ze haar diploma als organist en leerkracht in 1906.
In 1910 verhuisde ze naar Atlanta, waar ze de leiding over het muziekdepartement van Clark Atlanta University op zich nam. In 1912 trouwde ze met advocaat Thomas J.Price, waarna ze terugkeerde naar Little Rock. Na een aantal racistische incidenten in Little Rock (met name een lynching in 1927) verhuisde de familie naar Chicago.
Financiële problemen leidden tot een echtscheiding tussen Florence en Thomas J.Price in 1931. Florence bleef alleen achter met haar twee dochters. Om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen, werkte ze als organist voor bioscopen die stomme films speelden. Ook componeerde ze liedjes voor radioreclame onder een pseudoniem. Tijdens deze periode verbleef Price bij vrienden. Uiteindelijk trok ze in bij Margaret Bonds, eveneens een zwarte pianiste en componiste. Dankzij deze vriendschap kwam Price in contact met de schrijver Langston Hughes en contra-alt Marian Anderson. Beiden waren bekende figuren in de toenmalige kunstwereld. Zij hielpen Price in het boeken van haar successen als componist. Price en Bonds bouwden samen nationale erkenning op voor hun composities en uitvoeringen.
Florence Price gebruikte veel melodieën en ritmes die kenmerkend waren voor de muziek van de zwarte gemeenschap. Haar Concert Overture on Negro Spirituals, symfonie in e mineur en Negro Folksongs in Counterpoint voor strijkkwartet zijn goede voorbeelden. Haar melodieën waren geïnspireerd door de blues en vanuit haar diepe religiositeit schreef ze vaak muziek die materiaal uit de afro-Amerikaanse kerk gebruikt.
Op 3 juni 1953 overleed Price aan een beroerte in Chicago. Na haar dood werd het merendeel van haar werk overschaduwd door nieuwere componisten die meer voldeden aan de veranderlijke smaak van de tijd. Een deel van haar werk is verloren gegaan. Doorheen de tijd kregen vrouwelijke afro-Amerikaanse componistes echter meer aandacht: dit geldt ook voor Price. In 2009 werd een grote verzameling werken en administratie van Price teruggevonden in een verlaten, vervallen huis in St. Anne, Illinois. Deze bevatte veel partituren, waaronder haar twee vioolconcerten en haar vierde symfonie. (Wikipedia)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.