Vijf jaar geleden verscheen in de Gazet van Antwerpen een artikel waaruit moest blijken dat volgens de jaarcijfers van Sabam de uit het buitenland verkregen rechten met 14% waren gestegen. Lees: Belgen worden steeds vaker gedraaid in het buitenland. Dat is alleszins een grote vooruitgang tegenover de periode dat ikzelf me nog met deze problematiek heb bezig gehouden. Bij die Belgen zou uiteindelijk dan toch ook de Australiër Gotye (foto) behoren, zoals mag blijken uit de rest van dit artikel in de Gazet van Antwerpen. Nu volg ik de moderne muziek maar van op een heel verre afstand en dus vraag ik me af: wat is er van deze Gotye geworden? En zou de “Belgische” muziek het nu nog altijd zo goed doen?

In 2007 haalde Sabam een omzet van 231 miljoen euro. De daaropvolgende jaren zakte dat bedrag telkens, vooral door de snel dalende cd-verkoop. In 2011 bedroeg de omzet nog 141,1 miljoen euro. Vorig jaar keerde het tij en inde Sabam voor 146,2 miljoen euro aan auteursrechten. Die eerste stijging in vijf jaar laat zich deels verklaren door het groeiende buitenlandse succes van Belgische muziek.
“Werken van bij Sabam aangesloten auteurs zijn in 2012 vaker in het buitenland gespeeld, op radio, op tv of tijdens optredens”, verduidelijkt Sabams communicatiemanager Jerome Van Win de stijging van 14% van rechten uit het buitenland tegenover de Gazet van Antwerpen. En dat terwijl ook vorig jaar al een stijging werd genoteerd van 11%.
Gotye
Welke artiesten voor die aanzienlijke stijging verantwoordelijk zijn, kan Van Win niet zeggen. “Dat mag ik wettelijk niet meedelen, maar op onze website kan iedereen wel de database met alle aangesloten auteurs natrekken”, geeft hij mee.
Of Milow, die in zowat heel Europa heeft opgetreden, en Gotye, die met Somebody that I used to know een wereldwijde hit heeft gescoord én bij Sabam is aangesloten, een fors aandeel in de omzet hebben? “Dat is een conclusie die ik niet honderd procent kan bevestigen”, aldus Van Win.
De communicatiemanager stipt wel aan dat het hogere zakencijfer van Sabam nog een andere reden heeft: de toename van het aantal festivals en concerten in België. Dat zorgt voor meer nummers die live worden gespeeld, en dus ook meer `publieke uitvoeringsrechten’. Die zijn met 6% gestegen.
Online
Ondanks de eerste omzetstijging in vijf jaar is Christophe Depreter, algemeen directeur van Sabam, niet euforisch. De mechanische reproductierechten, onder meer op cd- en platenverkoop, daalden opnieuw met ruim 7%. De inning van onlinerechten, zoals op downloads en streaming, wordt verondersteld die daling te compenseren, maar vertegenwoordigt nog steeds amper 1% van het omzetcijfer. “Die onlinerechten stijgen met 500.000 euro. Hoewel dat procentueel een stijging van 53,5% is, blijven de cijfers schandalig laag”, stelt Depreter vast, nog steeds in de Gazet van Antwerpen.
Sabam beheert de auteursrechten van ruim 38.000 Belgische auteurs. Vorig jaar keerde de vereniging aan de aangesloten auteurs 98,3 miljoen euro uit. Sabam vertegenwoordigt in België 43,7 miljoen werken van binnen- en buitenlandse auteurs.
(Gazet van Antwerpen, 29 mei 2013)
Van al dat cijfermateriaal word ik, net zoals vroeger, nog altijd niet veel wijzer. Wat mij dus vooral van dit artikel bijblijft, is het lidmaatschap van Gotye bij Sabam. Dat zou hem uiteindelijk toch tot een echte Belg maken en is de vergelijking die ik elders met Bob Geldof maak totaal uit den boze. En dan zou ook de top tien van Belgische platen in de Billboard-hitparade als volgt wijzigen:
1.Gotye: Somebody that I used to know: zevenmaal op nr.1
2.Soeur Sourire: Dominique (1963): viermaal op nr.1 (*)
3.Technotronic: Pump up the jam (1989): 2
4.The Chakachas: Jungle fever (1972): 8
5.DHT feat.Edmée: Listen to your heart (2005): 10
6.Lasgo: Sometimes (2003): 11
7.Rocco Granata: Marina (1959): 31
8.The Waikikis: Hawaï Tattoo (1964): 33
9.Plastic Bertrand: Ca plane pour moi (1978): 39
10.Soulsister: The way to your heart (1997): 41
Raymond Thielens had daar op 29 mei 2013 de volgende bedenking bij: “Deze hitparade is zinloos omwille van het verschil tussen de decennia. De financiële uitgave van mensen wijzigt naargelang ze in een periode zitten van economische crisis of economische opgang zoals in de jaren ’60 en ’70, voorafgegaan door een decennium van heropbouw na de oorlog. Bovendien is Billboard “nowadays” niet meer wat het geweest is. Zelfs de muziek tout court, want tegenwoordig produceren dj’s monsterhits door aan knopjes te draaien zonder enig benul van enig instrument te kunnen bespelen. Je zou je kunnen afvragen wat dat nu nog met muziek te maken heeft.”

Ronny De Schepper

(*) Rudy De Saedeleir op 30 juni 2013: “Ter info: ‘Dominique’ van The Singing Nun stond vier weken op nummer één in de VS. Bron: boek ‘Joel Whitburn’s Top Pop Singles 19855-1986′ (exclusief gebaseerd op de charts van Billboard).”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.