Morgen zal het al vijftig jaar geleden zijn dat de Engelse zangeres Mary Hopkin “Opportunity Knocks” heeft gewonnen, een talentwedstrijd op de BBC, vergelijkbaar met “Idool” of “The Voice”. Supermodel Twiggy belt Paul McCartney om hem op haar te attenderen en, inderdaad, hij biedt haar een contract aan op Apple, het platenlabel van The Beatles.

De eerste single die ze uitbrengt, “Those were the days”, is meteen wereldwijd een enorme hit. Als auteur staat een zekere Raksin aangegeven. Aangezien niemand weet wie dat is, wordt er verondersteld – naar analogie met “Woman” van Peter & Gordon dat zogezegd door een zekere Webb was geschreven – dat het een pseudoniem is voor Paul McCartney zelf. Helaas, wij (want ik was er ook bij) waren allemaal verkeerd, want mijnheer Raksin bestond wel degelijk. Hij was o.a. de orchestrator voor de filmmuziek van Charles Chaplin. Die werd “the whistler from Hollywood” genoemd omdat hij wel pakkende melodieën kon verzinnen (“Smile” voor “Modern Times” b.v. of “Limelight” voor de gelijknamige film of “This is my song” voor “The countess of Hong Kong”), maar aangezien hij geen muziek kon schrijven, floot hij de melodie voor aan mijnheer Raksin die dat dan allemaal netjes op papier zette.
Toch is het ook een raadsel waarom dan die naam van Raksin als componist stond aangegeven, want in feite betrof het hier een oud Russische lied (“Dorogoj dlinnoju”) van Boris Fomin en tekstschrijver Konstantin Podrevskii. Die Russische oorsprong is trouwens heel goed te horen, ook in de versie van Mary Hopkin, en kwam vele jaren later dan ook terecht terecht (tweemaal in een verschillende betekenis) op de CD “From Russia with love” van Helmut Lotti.
Haar volgende single “Goodbye” was wél een compositie van McCartney (officieel van Lennon/McCartney zoals dat in die tijd nog altijd ging). Beide nummers staan op talloze verzamelalbums, maar Wikipedia waarschuwt ons dat dit vrijwel altijd heropgenomen versies zijn, omdat Apple bijna nooit toestemming geeft voor het uitbrengen van haar nummers op dergelijke albums.
21 Eurovision_Song_Contest_1970_-_Mary_Hopkin_1Hopkin vertegenwoordigde het Verenigd Koninkrijk in 1970 tijdens het vijftiende Eurovisiesongfestival (zie foto) en bereikte met het liedje “Knock, Knock Who’s There?” een tweede plaats.
Mary bracht in totaal drie lp’s uit op het Apple-label: Postcard, Earth Song Ocean Song en natuurlijk Those Were the Days.
In 1971 trouwde Hopkin met platenproducent Tony Visconti. Onder de naam Hobbyhorse bracht ze in samenwerking met haar man “Summertime Summertime” uit. Het nauwelijks twee minuten durende zomerhitje werd in 1972 een succes in ons land en in Nederland en Duitsland. Zij zong daarna veel minder om voldoende tijd te hebben voor haar gezin. In 1981 zijn Hopkin en Visconti gescheiden en kon ze de draad weer oppikken, maar dat is om een of andere reden niet gebeurd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.