Het is vandaag precies honderd jaar geleden dat de Nederlandse charmezanger Eddy Christiani werd geboren. Hij was één van de “vergeten doden” van 2016. En dat totaal ten onrechte, want niet alleen zijn zijn grootste successen ook nu nog prettige meezingers, hij zal vooral de geschiedenis ingaan als gitarist.

In 1939 was hij de eerste Nederlandse artiest die een elektrische gitaar (Epiphone model Electar Model M) bespeelde. Zijn gitaarsound werd bepalend voor het geluid van het Orkest Frans Wouters (met John de Mol op accordeon en Theo van Brinkom op viool). In 1941 nam hij als eerste Nederlandse gitarist een elektrische gitaarsolo op in Ons Gebouw in Hilversum. ‘The Windmill’ was een door hemzelf geschreven instrumentaal nummer. In 1943 moest hij wegens problemen met de Kultuurkamer onderduiken en ging hij naar België. Na de bevrijding van Brussel ging Eddy Christiani in een Engels legerorkest de Army Troupers spelen. Achter de frontlinies trok hij mee Duitsland in. In Bonn kon hij zich aansluiten bij de beroemde Cold Stream Guards (The Guards Divisional Dance Orchestra). In Hamburg trad Eddy als gastsolist met zijn elektrische gitaar op voor de BFN (British Forces Network). In 1946 keerde hij terug naar Nederland.
De populariteit van Eddy Christiani nam in de periode na de oorlog reusachtige vormen aan. Hij werd een waar popidool. In 1952 was hij de eerste Nederlander met een gouden plaat op 78 toeren met Zeemanshart. Andere bekende hits van Eddy Christiani waren Zonnig Madeira (1938), Ouwe Taaie (1943), Mariandel (1947), Op De Woelige Baren (1948), Kleine Greetje Uit De Polder (1950), April in Portugal (1951), Spring Maar Achterop (1952), Daar Bij De Waterkant (1953), Rosemarie Polka (1953) en Hoe je heette dat ben ik vergeten (1954).
In 1962 ontdekten veel jonge aankomende gitaristen, dat het zangidool van hun ouders ook opwindende gitaarstukken kon spelen. Zijn single Little Geisha / Du, Du Liegst Mir Im Herzen paste helemaal in de stijl van de Nederlandse gitaargroepen (Shadows- en Indorock-bandjes). Eddy speelde de nummers op zijn Gretsch gitaar (model Chet Atkins Nashville) en ze waren in een schitterende lange echo sound gedompeld. Zijn instrumental Wild Geese werd in 1963 met succes door The Jumping Jewels gecoverd. Eddy Christiani werd in 1962 en 1963 door de lezers van het maandblad Muziek Parade uitgeroepen tot de populairste Nederlandse gitarist. Vanwege zijn uitbundig gebruik van echo-effecten kreeg hij in sommige kringen de bijnaam “Eddy Christianianiani”.
Na the British Invasion verdween Christiani van het voorplan (hij bleef voornamelijk aan de kost komen door met het combo van Tonny Eyk bij Willem Duys voor de muziek te zorgen in het tv-programma “Voor De Vuist Weg”. Maar net zoals bij ons Freddy Sunder, bleef hij achter de schermen erg actief als studiogitarist. Zo wordt er o.m. gefluisterd dat de gitaarsolo’s op de eerste Golden Earrings-singles eigenlijk van zijn hand zijn…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.