Het is vandaag 55 jaar geleden dat Ernest De Bock, de pionier van de cinema in Temse, is overleden.

De eerste cinema werd in Temse gestart in 1911. Het was de Gaumont van Ernest De Bock, drukker, die samen met zijn vader vóór Wereldoorlog I het kantonnale weekblad “De Telefoon” uitgaf. De Gaumont was gevestigd in de August Wautersstraat, waar zich in de jaren zestig de Bonanza-bar, uitgebaat door Roger De Kerf, bevond.

Twee jaar later, in 1913, dook de eerste concurrent op. Louis Corthals, tot dan werkzaam in de drukkerij van Edward De Landtsheer, startte met “Het Goede Zaad”, eveneens in de August Wautersstraat. Na de Eerste Wereldoorlog veranderde de naam in Olympia. Toen de zaal, die dienst deed als bioscoop en als feestzaal, in 1921 grondig vernieuwd werd, werd de naam gewijzigd in Scala.
Enkele maanden vóór de officiële opening van de Scala had Ernest De Bock zijn Gaumont in de August Wautersstraat verlaten en een nieuwe cinemazaal geopend in de Stationsstraat. Odeon was de naam van de nieuwe bioscoop (waar nu de gemeentelijke schouwburg staat). De Odeon van Ernest De Bock en de Scala van Louis Corthals leverden verscheidene jaren een felle concurrentiestrijd.
Nadat Leon Corthals (1880-1964) gedurende enkele jaren (1929-1936) ook de Odeon had gehuurd, verliet hij Temse (1936). Hij verkocht de Scala aan Ernest De Bock, vestigde zich in het Brusselse en werd de vennoot van zijn schoonzoon, Gaston Soudan, die zich inmiddels in de cinemawereld had ingewerkt. Op het hoogtepunt van zijn werkzaamheden baatte hij 35 bioscopen uit, waarvan er verscheidene zijn eigendom waren. Van die 35 werden er 5 door Leon Corthals geleid.
Als eigenaar van de Odeon en de Scala was Ernest De Bock van 1936 af heer en meester van het cinemagebeuren in Temse. In 1944 werd de Odeon totaal vernietigd door een vliegende bom. In 1945 liet hij op dezelfde plaats een nieuwe cinema bouwen: de Roxy.
In datzelfde 1945 startte een gewezen medewerker van hem met een eigen cinema: Henri Van Daele begon in de Oeverstraat met de uitbating van British Palace. In 1964 gaf hij de uitbating over aan Maria De Rycke.
De cinema’s Roxy en Scala overleefden Ernest De Bock slechts enkele jaren. In 1969 eindigde hun geschiedenis. De Roxy werd verkocht aan het Gemeentebestuur van Temse en kreeg de functie van gemeentelijke feestzaal (foto).

De Scala werd verkocht aan een zakenman en kreeg een winkel- en magazijnfunctie. British Palace bleef films vertonen tot in 1979. Het gebouw werd toen door het Gemeentebestuur onteigend in het kader van het project Hogen Hof. Na 68 jaar had Temse geen eigen bioscoop meer, een trend die zich trouwens in het hele land doorzette. Van de circa 1.500 cinemazalen van zowat 30 jaar geleden, zijn er nog slechts een 500-tal over.

Luc De Ryck

P.S. Er was ook nog cinema Buffalo in de Gasthuisstraat (tegen de hoek van de Pastoor Boelstraat en de Gasthuisstraat), maar dat was eigenlijk geen ‘zuivere’ cinema, maar een parochiale feestzaal waar ook films werden gespeeld, derhalve hoort zij in strikte zin niet thuis in het cinema-overzicht. Ik ben nog naar ’t Buffaloke (zoals wij het noemden) geweest – ik herinner mij zelfs een film: ‘De achtervolging van Sikketoe’ (of zoiets). Ook de chirofilms van Willy De Wilde zijn er vertoond (1959 Het geheim van de zwarte map, 1961 De kandelaar). Beide films zijn enkele jaren geleden gerestaureerd en op dvd gezet, in beide gevallen begeleid door een brochure. In die tijd (jaren ’50) was een film voor ons als een oase in de woestijn.

Een gedachte over “Ernest De Bock (1877-1963)

  1. De Roxy had de naam van een familiebioscoop te zijn waar zelden films met het KNT label werden vertoond (Kinderen Niet Toegelaten), terwijl British Palace alles projecteerde en bijgevolg de naam kreeg, zeker later, van “sex”cinema. Daar was wel een achterliggende reden voor: de 2 operators van de Roxy, Roger Van De Velde en zijn helper Jos Temmerman (één van de stichters van Broebelke) vertelden mij toen dat ze instructies kregen om te “knippen” in de originele pellicule van de spoelen, om ze na vertoning terug te herstellen om terug te sturen naar de distributeur. Het hoeft niet gezegd wat ze moesten verwijderen. Daardoor kregen beide cinema’s een “eigen” publiek. Cinema Scala lag zowat in het midden van het bed.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.