De Engelse zoöloog, publicist, kunstschilder, tv-presentator en tv-programmamaker Desmond Morris viert vandaag zijn negentigste verjaardag.

Al op jeugdige leeftijd had hij een levendige belangstelling voor de natuur en voor moderne beeldende kunst, met name voor het surrealisme. Hij begon een serieuze loopbaan als schilder en studeerde tegelijkertijd zoölogie in Birmingham. Zijn doctoraal behaalde hij vervolgens aan de Universiteit van Oxford waar hij onder leiding van Niko Tinbergen werkte aan een onderzoek naar het voortplantingsgedrag van stekelbaarzen.
Vanaf 1956 was Morris bij Granada Television verantwoordelijk voor de televisieserie Zoo Time. In dezelfde periode onderzocht hij het talent van chimpansees om schilderijen te maken. Het leidde tot enkele exposities.
Hij was van 1959 tot 1967 hoofd van de afdeling zoogdieren in de dierentuin van Londen (London Zoo) en publiceerde zowel wetenschappelijke als populair-wetenschappelijke boeken. The Naked Ape (1967), waarin hij menselijk gedrag beschrijft vanuit het standpunt van een zoöloog, maakte hem wereldwijd bekend. Het succes van het boek stelde hem in staat om zich enkele jaren op Malta te vestigen om zich volledig te wijden aan schrijven en schilderen.
Desmond Morris heeft zichzelf dus de status van beroemdheid gegeven door het schrijven van het boek « De naakte aap ». Min of meer ten onrechte want in feite bracht hij niets aan dat zijn « leermeester » Charles Darwin niet reeds op papier had gezet. Het grote verschil (en vandaar ook de grote populariteit) zat hem enkel in de verschillende tijdsomstandigheden : het Victoriaanse puritanisme waarvan Darwin veel nadeel heeft ondervonden had moeten plaats maken voor de « promiscuë » jaren zestig. Morris kon m.a.w. een kat een kat en een kut een kut noemen en meteen gingen miljoenen exemplaren van zijn boek over de toonbank, want we leven nog steeds in een erg verbale cultuur.
Sedertdien scheidt Morris geregeld een inderhaast biieengeschreven werkje af dat dan als ondertitel meekrijgt « van de auteur van De Naakte Aap ». En al zijn het dan geen miljoenen meer, ze zijn op die manier nog altijd goed voor een paar duizend.
Zo was er in 1969 « De mensentuin » (vertaling van « The human zoo »), waarin Morris het gedrag van de 20ste eeuwse stadsmens vergelijkt met dieren in gevangenschap. Alweer niet zo’n origineel uitgangspunt. Bovendien verklaart het biologische (gelukkig) niet alles. Op die manier staat zijn observatie van maatschappijstructuren nogal scheef. De aantrekkingskracht van Morris zit bijgevolg (net als bij De Naakte Aap cfr. de titel toen en de omslag nu : een naturistenstrand) nog steeds in de vergelijking van sekspatronen bij mens en dier. Ook moeten we hem een zeker vermogen tot “pregnant formuleren” meegeven. Consumentenadvies : te lezen als ontspanning of als er echt niets beters voorhanden is; wetenschappelijk enkel interessant voor totaal oningewijden.
Morris schreef daarnaast over voetbal, wijdde een volledig boek aan het lichaam van de vrouw, maakte televisieprogramma’s en publiceerde over beeldende kunst. Ondertussen bleef hij zijn schilderijen exposeren. Zijn werk is inmiddels opgenomen in diverse museale collecties.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.