Vijftig jaar geleden kwam Paul Geerts (Turnhout, 16 mei 1937) in dienst bij Studio Vandersteen, op dat moment een tekenteam van 26 mensen. Op bovenstaande foto van Sjakkelien Vollebregt (ANEFO) ziet men hem links samen met Willy Vandersteen zelf bij de voorstelling van de poster “Angst op de Amsterdam” op 12 juni 1985.

Datzelfde jaar verscheen de strip waarmee Geerts had gesolliciteerd (“De Verdwenen Smirrel”) in de Ohee-reeks.
Alhoewel Geerts dus ook scenario’s schreef, werd hij oorspronkelijk ingeschakeld als “inkter” voor de “Suske en Wiske”-reeks. Het eerste verhaal dat hij als zodanig afwerkte, was “De Charmante Koffiepot” uit 1969. Paul Geerts in De Morgen van 30/3/1995: “Er is wel een tijd geweest dat ik wat meer agressiviteit in Suske en Wiske heb gestoken. Dat kwam doordat ik in mijn eigen leven door een diep dal ben moeten gaan en vanuit mijn emoties ben beginnen schrijven. De agressiviteit tussen Lambik en Sidonie, tussen Suske en Wiske, die was echt bitsig. Ik deed dat onbewust. Daar is kritiek op gekomen. Toen heeft Vandersteen ingegrepen. Hij zei dat ik daar zeer voorzichtig mee moest zijn. Het sentiment en de vriendschap: ze moesten wél aan bod komen, oude waarden zoals verdraagzaamheid, vriendschap en hulpvaardigheid moeten in de verhalen behouden blijven.”
Van dan af begon Vandersteen hem meer en meer bij de scenario’s te betrekken, aangezien hijzelf zich eerder op “Robert en Bertrand” en “De Geuzen” wou toeleggen.
Alhoewel in 1970 ook nog Ronald Van Riet en Robert Merhottein (Merho) bij de Studio Vandersteen kwamen, kan men zeggen dat vanaf “De Gekke Gokker” (1971) Geerts de spilfiguur was. Merho zou in 1977 dan ook vertrekken om “Kiekeboe” op te starten.
Al die tijd was Geerts verantwoordelijk voor de scenario’s (zoals “De Toornige Tjiftjaf“), die dan door Willy Vandersteen eventueel werden bijgewerkt (in 1988 nam deze met “De Wervelende Waterzak” nog eenmaal het roer over). Bij de dood van Willy Vandersteen op 28 augustus 1990 was Geerts dan ook volledig klaargestoomd om “Suske en Wiske” te laten verder leven. Dat de oplage na de dood van Vandersteen is verviervoudigd heeft echter meer met een efficiënte merchandising te maken dan met de intrinsieke kwaliteit van de verhalen (Paul Geerts in Graffiti van september 1995: “Zowel kwantitatief als kwalitatief ligt de drempel zeer hoog. Als er b.v. snoepjes worden gemaakt, dan moeten die eerst door ons geproefd worden: vallen die niet in onze smaak dan krijgt die fabrikant geen toestemming.”).
In september 1994 werd Geerts in een Italiaans ziekenhuis geopereerd om een tumor uit zijn achterhoofd te verwijderen. Geerts verwerkte die ervaring in “Robotkop”. Daarin kijken Tante Sidonie, Jerom, Suske en Wiske ontzet toe hoe tijdens een gelijkaardige operatie bij Lambik de hartmonitor stilvalt. Lambik is niet meer. Hij komt in de hemel terecht waar Sus Antigoon, het Spaanse Spook, de feetjes Lili, Lolo en Lala uit “De Zingende Zwammen” en tal van andere creaties van Vandersteen en Geerts zelf hem verwelkomen. Net op het moment dat een gelukzalige Lambik besluit te blijven, klinkt een vastberaden stem die hem zegt dat dit onmogelijk is. Het is Willy Vandersteen, zittend op een wolkje, die met een sigaar en een whiskyglas in de hand zijn geesteskind vertelt dat het nog te vroeg is om te sterven. Hij moet immers nog vele avonturen beleven en “lezertjes blij maken”…
Geerts speelde vooral in op de actualiteit. Het bekendste voorbeeld is ongetwijfeld “De rebelse Reinaert” uit 1998, waarin zowel de hormonenmaffia, het Agusta-schandaal, de sluiting van de Renault-fabriek in Vilvoorde als… Marc Dutroux de revue passeren.
Vaak gebeurde het echter ook op een verschrikkelijk nadrukkelijke en moraliserende manier. De reeds schaarse grappen werden nog schaarser en toen in het nieuwe millenium de strip begon te dalen naar 350.000 exemplaren, weet men dit (terecht) aan het allerbelabberste scenario van nr.268 “De Koeiencommissie” (over de dolle koeien-ziekte) en nr.269 “Big Mother” (over het tv-programma “Big Brother”). Daarom trok Helena, de oudste dochter van Willy Vandersteen, Erik Meynen en Marc Verhaegen aan als nieuwe scenaristen. “De Europummel” was de titel van hun eerste verhaal “nieuwe stijl”, al dient te worden opgemerkt dat de “hippere” kledij van Suske en Wiske (Wiske met een blote navel!) nog van Geerts dateert. Geerts in De Morgen: “Marc Verhaegen heeft een andere persoonlijkheid als ik. Tot op een bepaalde hoogte ben ik bereid hem te volgen, maar toch waak ik erover dat hij de geest van Vandersteen bewaart. In zijn eerste album De Slimme Slapjanus heeft hij zo’n grote zijsprong gemaakt dat wij wekenlang negatieve brieven mochten ontvangen. Het was echte kolder, hé. Nu, dat vind ik ook wel leuk, maar… de mensen protesteerden.” Tot en met 2002 zou Paul Geerts de hoofdtekenaar van “Suske en Wiske” blijven. In De zeven schaken eerde hij zijn voorganger Willy Vandersteen. In dit verhaal komt een geheimzinnige hypnotiseur voor; aan het eind blijkt dat Geerts zelf te zijn. In De verdwenen verteller werd hij zelf geëerd door zijn opvolger Marc Verhaegen. Ook in De krasse kroko komt hij voor, een hommage-album aan Paul Geerts ter gelegenheid van zijn zeventigste verjaardag. Geerts trad erin op als personage en dat was zowaar de eerste keer dat zijn naam in een album verscheen. De reactie van Geerts: “Daar heb ik geen moeite mee gehad, integendeel, ik vond het erg behaaglijk dat ik al die tijd in de schaduw van Willy Vandersteen mocht vertoeven. Zijn naam staat altijd boven de verhalen en dat mag nooit veranderen!”. Na zijn carrière bij Studio Vandersteen is Geerts weer gaan schilderen, zoals hij voor zijn loopbaan als stripauteur ook had gedaan.
Persoonlijk heb ik Paul Geerts één keer ontmoet. Dat was in “De Boerinnekes”, het fameuze café van de Antwerpse opera, waar hij werd geïnterviewd door Geert Stadeus. Aangezien ik Geert uiteraard niet wilde storen bij zijn werk, is het bij een handdruk en een paar beleefdheidsfrasen gebleven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.