Vandaag precies negentig jaar geleden ging de musical “Show Boat” van componist Jerome Kern en tekstschrijver Oscar Hammerstein II in première, de eerste musical waarbij blanken en zwarten samen op de scène stonden. Op de koop toe zongen die zwarten in het openingslied van de originele show: “We niggers are working in the cotton fields, while the white folk are dancing”.

Later werd deze tekst afgezwakt en nog later, in een latere filmversie (George Sidney, 1951) met Kathryn Grayson, Howard Keel en Ava Gardner als Julie La Verne waren op aanstoken van songschrijver Billy Rose (die uiteraard liever zijn eigen nummers gebruikt zag) op uitzondering van “Old man river” alle nummers van Jerome Kern gewipt. De argumentatie van Rose was dat “de mensen de muziek reeds beu gehoord waren”.
Therefore, what is considered the definitive film version of the musical Show Boat is the one with Irene Dunne as Magnolia (een rol waarmee ze op Broadway werd ontdekt door William Le Baron, het productiehoofd van RKO), Helen Morgan als het tragische mulattenmeisje Julie la Verne and Paul Robeson singing Old man river (James Whale, 1936).
Een en ander belette trouwens niet dat er zich af en toe toch nog racistische incidenten voordeden. Zo weigerde Clifton Webb te groeten samen met Ethel Waters in een show van Irving Berlin. Toen Berlin daarvan hoorde, verbood hij het groeten gewoonweg. Dan draaide Webb uiteraard bij.

Ronny De Schepper

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.