« Er beweegt niet veel in Aaigem » zingt Jan De Wilde op zijn laatste elpee en hij kan het weten, want hij heeft er zijn doeninge gevestigd. Maar blijkbaar zit hij met zijn neus dan toch iets te veel in de spruitjes, want anders had hij wel gemerkt dat er wel degelijk iets beweegt in dit godvergeten dorp — of zou het maar (schone) schijn zijn?

Aaigem is hoe dan ook de thuishaven geworden van het Gezelschap van de Schone Schijn, blijkbaar een ad hoc-toneelgroep onder de leiding van Anton Cogen (foto YouTube). Stelt men weliswaar nog andere producties in het vooruitzicht (« eerst zien en dan geloven », zei de blinde), dan is het immers overduidelijk dat Cogen deze productie heeft opgezet als eerbetoon aan de Fransschrijvende Vlaamse toneelauteur Michel de Ghelderode (Adhemarke Martens). Daartoe maakte Cogen een aantal mensen uit zijn onmiddellijke omgeving warm en dat is dan lokaal gezien het Aalsterse PACT en aanverwanten en op professioneel vlak het dramatische gezelschap van de BRT.
Nu is dat natuurlijk allemaal erg lofwaardig, maar die aanpak heeft er inhoudelijk toe geleid dat de productie, die de naam « De Ghelderode? Connais pas! » heeft meegekregen, gebukt gaat onder de didactische bedoelingen (*) en vormelijk, naast een eveneens erg schoolse aanpak van regie en acteerstijl, dat de twee recruteringsvelden van te ongelijk niveau zijn. Kan de ontwapenende verklaring van Michel Christiaens (« Ik ben Michel… Christiaens, een amateur-toneelspeler, zelfs niet eens een heel goede, ik ben gewoon gekozen omwille van mijn gelijkenis met Michel de Ghelderode » ons nog charmeren, dan gaan Walter De Donder en vooral Martien Verreycken toch zwaar onderuit. Deze laatste is zelfs ronduit ergerlijk in het fragment « Les aveugles » (want naast een half authentieke, half imaginaire biografie van de Ghelderode, worden vooral veel fragmenten uit zijn werk opgevoerd).
Het is natuurlijk niet prettig om zoiets te moeten schrijven, het verwijt gaat dan ook vooral naar regisseur, scenarist en « tekstkiezer » Anton Cogen die haar in die rol heeft gedrongen. Cogens fout bij dit project laat zich overigens in één woord samenvatten: barok. Overdaad dus. Waarom b.v. zich niet beperkt tot Doris Van Caneghem, Walter Cornelis, Francinne De Canne, Marleen Maes (met weliswaar haar typische « maniertjes ») en, inderdaad voornamelijk omwille van de fysieke gelijkenis, Michel Christiaens? Waarom niet wat kordater de schaar gehanteerd? Nu duurde de productie immers drie uur, zodat tijdens de pauze (na anderhalf uur asjeblief!) natuurlijk een leegloop van belang kon worden vastgesteld ! Of is het dan toch zo dat naast de schouwburgen men vooral op scholen mikt (**) en dat dan de « minder geschikte » passages eruit geknipt worden (een brave SM-passage b.v. of hele fragmenten in het Frans)? De vele flauwe grappen (PACT-cabaret?) wijzen alleszins in die richting.
Mits een strengere aanpak kan er echter wel iets goeds voortkomen uit deze voorstelling. In die zin lichtte b.v. het fragment uit „Pantagleize„ (niet toevallig met Van Caneghem en Cogen zelf) een tipje van de sluier op. (***)

Referentie
Ronny De Schepper & Tuur Devens, Goed kindertheater is ook goed voor volwassenen, De Rode Vaan nr.50 van 1987

(*) Aangezien Cogen toch didactisch te werk gaat, willen we er hem langs deze weg wel op wijzen dat, indien hij dan al meent de Marseillaise te moeten laten weerklinken als Baudelaire wordt vermeld, de Amerikaan Edgar Allan Poe niet gediend is met « God save the Queen » !
(**) De scholen (en eventueel ook de schouwburgen) die « De Ghelderode ? Connais pas! » in huis willen halen, kunnen dit doen op het nr. 053/62.58.44.
(***) BRT-regisseur Anton Stevens wijst er ons op dat een programma van zijn hand over de Ghelderode weldra op het kleine scherm zal te zien zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.