De Roxy is een begrip in Temse: van 1947 tot 1969 als cinema, sindsdien als cultuurcentrum. De theaterzaal erfde de voor- en nadelen van de voormalige bioscoop. Het vrijkomen van het aanpalende pand Stationsstraat 27, ex-café Monty (dat langs de achterzijde uitgaf op de Roxy), bood een unieke kans om de beperkingen op te vangen, vandaar dat het gemeentebestuur het pand aankocht, renoveerde, uitbreidde en inrichtte ten dienste van de Roxy. Het ‘Artiestenfoyer Roxy’, zoals het nu heet, betekent een wezenlijke opwaardering van Temses cultuurtempel bij uitstek.

Bernard Montgomery (1887-1976), bijgenaamd Monty, Brits generaal en veldmaarschalk, was in WO II de militaire hoofdrolspeler aan de zijde van generaal Eisenhower, opperbevelhebber van de Geallieerde Strijdkrachten. Zijn door de oorlog verworven populariteit had tot gevolg dat meerdere straten en pleinen naar hem Montgomery werden genoemd, terwijl cafés, cinema’s, feestzalen, een brouwerij, bier… zijn bijnaam Monty kregen. Zo ook een café in Temse en Steendorp.
Gemeentearchivaris Digna Coppieters spitte in het verleden van de Stationsstraat en kwam tot de bevinding dat op de plaats van café Monty al rond 1900 een drankgelegenheid was. Zij werd in 1907 door de brouwersfamilie De Brabander (Tielrode) aangekocht en verbouwd naar plannen van Charles Nissens (architect gemeentehuis Temse). Toen op 14 oktober 1944 een vliegende bom op de ernaast gelegen cinema viel (en 9 mensen doodde), werden 30 huizen totaal verwoest. Ook het café. Na WO II liet de familie De Brabander een nieuwe herberg optrekken, die van start ging onder de naam Monty. Samen met de cafés Bonanza Bar en Zanzibar (in de nabijgelegen A. Wautersstraat) speelde de Monty verscheidene jaren een hoofdrol in het uitgangsleven van de jeugd.
De Monty werd van 1947 tot 1970 uitgebaat door het echtpaar Arthur Toté (1913-1983) en Germaine Van Mieghem (1918-2016), samen met hun kinderen Freddy, Sonia en Sylvana. Na hen volgden verschillende uitbaters en in 1978 eindigde de 30-jarige geschiedenis van de herberg. Het gebouw bleef eigendom van de familie De Brabander tot 1985.
Toen de eigenaars-bewoners in de lente van 2012 het huis te koop stelden, trok
dat de aandacht van het gemeentebestuur. Het gebouw paalde langs de achterzijde immers aan theaterzaal Roxy en aankoop kon het ruimtetekort in de Roxy compenseren.
Het gemeentebestuur liet deze buitenkans niet ontglippen en startte in de herfst van 2012 gesprekken, die uitmondden in de aankoop van het gebouw. De aankoop werd goedgekeurd door CD&V, N-VA en Vlaams Belang, terwijl SP.a-Groen en Open VLD zich onthielden.
Het Artiestenfoyer Roxy werd officieel geopend op vrijdag 29 september jl. De verbouwing, nieuwbouw en inrichting zijn volledig afgestemd op de Roxy. Er zijn kleedruimten voor de artiesten (met alles erop en eraan), bergruimte en een polyvalente zaal. Deze laatste is rechtstreeks verbonden met de Roxy.
De naam Roxy, vleivorm van Roxane, was vele jaren één van de meest verspreide namen van theaters, cinema’s en feestzalen. Roxy was de bijnaam van de Amerikaan Samuel Rothafel (1882-1936), één van de prominente figuren van de Amerikaanse filmbusiness.
Hij beheerde de grote New Yorkse bioscoopcomplexen en introduceerde meerdere baanbrekende vernieuwingen in de filmindustrie. In 1927 opende hij in New York City nabij Times Square het naar hem genoemde, wereldberoemde Roxy Theatre, een luxueus cinema- en showcomplex met 6.000 zitplaatsen. De naamgeving kreeg wereldwijd navolging. De building werd in 1960 gesloopt, maar de naam leeft verder.

Luc De Ryck

Een gedachte over “Van generaal Montgomery naar artiestenfoyer Roxy

  1. Kleine correctie over Monty, de “hoofdrolspeler” in WO II: hij was een ware prima donna, maar qua oorlogsefficiëntie kwam hij veel tekort bij de Amerikaanse generaals. Trouwens zijn noordelijke opmars via Nederland dreigde faliekant af te lopen en Eisenhower riep de hulp in van Patton om de Duitsers te stoppen (Ardennenoffensief). Churchill bespeelde Eisenhower om Patton af te remmen ten voordele van Monty om gedeelde roem te oogsten. Monty teerde op zijn Afrika-successen en in de UK was hij de held, maar Patton kon hem niet luchten omwille van zijn kapsones.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.