Het is vandaag al 25 jaar geleden dat de Argentijnse balletdanser Jorge Donn is gestorven aan aids.

In 1963 wordt hij lid van het Ballet van de XXste Eeuw geleid door Maurice Béjart en creëert de hoofdrollen in de balletvoorstellingen la Neuvième symphonie (1964), Roméo et Juliette (1966), la Messe pour le temps présent (1967), Nijinsky, clown de Dieu (1971), Notre Faust (1975) en vooral Bolero (1979). Hij was hiermee ook de eerste man die de Bolero danste. Béjart had dit ballet immers eerst in 1961 voor Duska Sifnios gechoreografeerd. Na het overlijden van Donn werd deze sterrol overgenomen door Sylvie Guillem (°1965), die in de school van de Parijse opera door Rudolf Noerejev was ontdekt en die ook de eerste danseres was waarvoor Forsyth een ballet schreef.
In 1977 zag ik “La Traviata” in een regie van Béjart, met zijn lievelingsdanser Jorge Donn in een bijgeschreven rol. Dit zou de eerste opera worden die ik in de Munt zou zien, ik geloof zelfs mijn eerste opera überhaupt, aangezien ik daar samen met mijn eerste vrouw naartoe ben gereden met een bus vanuit Sint-Niklaas.
In 1984 zag ik hem blijkbaar ook aan het werk in “Dionysos” (getuige deze recensie uit De Rode Vaan), al herinner ik mij daar eerlijk gezegd niets meer van.
« Dit ballet (..) begint met een grote stoet (de geboorte van de tragedie)… Vervolgens verplaatsen we ons naar een Griekse taveerne (..) waar we kennismaken met een jonge Griek, verschillend van de anderen, die de toekomstige Dionysos zal worden. Dan zien we het ontstaan van de mythe, met de ontmoeting tussen de Germaanse held en de jonge Griek : zo krijgt de relatie Wagner-Nietzsche zijn dimensie (..) en ons de banden toont tussen Cosima-Ariadne en Nietzsche die op het laatste wegvlucht. De tragedie bereikt haar hoogtepunt als Nietzsche Wagner doodt parallel met Dionysos die door de Titanen wordt gedood. Het slottafereel toont ons de heropstanding van de symbolische God ».
Slechts licht ingekort is dit de synopsis die je in het programmaboekje van « Dionysos » kan vinden (in werkelijkheid betreft het trouwens een programmafolder voor het Internationale Filmgebeuren) en, eerlijk gezegd, buiten het feit dat hiermee « verklaard » wordt waarom er naast muziek van Manos Hadjidakis ook werk van Wagner wordt gebruikt, ben je daar niks mee. Integendeel zelfs, we lezen ook b.v. dat « steeds de perfecte driehoek wordt gevormd, de driehoek van de Vader, de Moeder en de Zoon die verliefd is op de moeder en rivaal is van de vader die hij nochtans liefheeft en eerbiedigt » en dit zorgt meer voor verwarring dan voor opklaring. Er worden immers prachtige solo’s gedanst (Jorge Donn !), gevoelige pas-de-deux (de legende van Zeus en Semele) en extatische ensembles (de Bacchanten; de scène in het café), maar voor zover we ons kunnen herinneren wordt er slechts éénmaal met een trio gedanst en dan wel door… drie mannen.
Waarom dit alles dus niet aan kant schuiven, de geest uitschakelen en zich gewoon laten drijven op z’n zinnen : kijken naar ongelooflijke beeldenrijkdom van Béjart, luisteren naar de aangrijpende muziek en opgaan in de extatische sensualiteit die van het hele ballet uitgaat. Dát is tenslotte Dionysos !
Na het vertrek van Béjart naar Lausanne wordt Jorge Donn zelf artistiek directeur van het Ballet van de XXste Eeuw. Dat, en zijn eigen dansgroep Europe Ballet zijn echter geen succes, daarom reist hij Béjart achterna om als danser te werken voor het Ballet Lausanne.
Jorge Donn vertolkte ook de rollen van de dansers Boris Itovitch en Sergei Itovitch (gebaseerd op de danser Rudolf Noerejev) in de film Les Uns et les Autres uit 1981 geregisseerd door Claude Lelouch. Ook in déze film brengt hij de Bolero van Ravel ten uitvoer.

Referentie
Ronny De Schepper, De zeer schone uren van recensent Sjagrijntje, De Rode Vaan nr.43 van 1984

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.