Niet enkel Petula Clark viert vandaag haar 85ste verjaardag, maar ook de Gentse jazzlegende Freddy Saget. Toen hij 75 werd, werd dit uitgebreid gevierd in café “Het Zuiden van Europa” op de Gentse Vrijdagsmarkt samen met zijn All Stars, waarvan ook zijn zoon Xavier deel uitmaakt. “Het Zuiden van Europa” was toen het café van Dirk Dauw en enkele jaren eerder moest ik in opdracht van Dirk, die toen mijn baas was op de Gentse redactie van Het Laatste Nieuws, Freddy Saget gaan interviewen. Dit interview had plaats in de Lazy River Jazz Club, waar ook Xavier aanwezig was.

Freddy Saget is zeven jaar jonger dan zijn broer Gus(taaf), die pas overleden is ten tijde van het interview en waaraan Freddy dan ook nog met tranen in de ogen terugdenkt. Het was ook Gus(taaf) die het pseudoniem Saget bedacht heeft, want eigenlijk heet de familie Saegeman, maar dat is nu juist een totaal ongeschikte benaming voor zo’n muzikale familie. Zowel Freddy als zijn zoon Xavier hebben deze naam dan ook overgenomen.
Het is ook Gus die zijn jongere broer inspireerde om in zijn muzikale voetsporen te treden. Met optredens in alle grote Europese bigbands van na de oorlog (vernoemen we enkel nog maar Kurt Edelhagen en Fud Candrix) was deze klarinettist en altsaxofonist voor zijn jongere broertje een echte held.
Chalet du Sud
Freddy zelf volgde eerst wel een klassieke opleiding en ook na zijn studies aan het Gentse conservatorium startte Freddy Saget zijn muzikale carrière nog in de muziekkapel van de Zeemacht. Eerst als klarinettist, later werd hij zelfs onderkapelmeester. Tevens was hij tweede solist bij de Gentse opera, toen Bart Lotigiers (1914-1995), de opa van Helmut, daar de baas was. En voor wie denkt dat “crossover” een modern verschijnsel is, in dat operaorkest zaten nog andere jazzmuzikanten zoals Aimé Demydt en Roger Renard.
Net als deze laatste had Freddy Saget ook een dansorkest, waarmee hij vanaf 1956 alle vrijdagen in de legendarische Chalet du Sud speelde. Zoals de benaming al aangeeft, lag deze danszaal naast de tennisvelden op het Zuid, want die buurt zag er toen nog helemaal anders uit dan nu. Het Chalet zelf is bijvoorbeeld rond 1961-62 verdwenen om plaats te maken voor de verkeerswisselaar.
Eigenlijk is dit typische muziek die op cruises e.d. wordt gespeeld, maar dat plezier is Freddy jammer genoeg nooit te beurt gevallen. “Als lid van de kapel van de Zeemacht was ik ook milicien en wij kregen geen verlof om op cruise te gaan, hé!”
Gekroonde hoofden
Alhoewel in de Verenigde Staten de rock’n’roll de jazz reeds aan het verdringen was als populairste muziekvorm, bleef hier te lande de dansmuziek nog altijd dicht aanleunen bij de jazz. Af en toe een walske ertussen en dat was het zowat. Toch voelde Freddy Saget steeds meer de behoefte om “echte” jazz te gaan spelen. In 1986 was het dan zo ver. Toen richtte hij zijn All Stars op. Toch kunnen ook deze All Stars een veelzijdig repertoire aan. “We passen ons aan aan het publiek,” zegt Freddy en dat bleek ook tijdens het concert in de Lazy River, waar de nadruk wel heel sterk op dixieland lag. Slechts sporadisch klonk een flard bossa nova door.
De All Stars hebben ook o.a. Gilbert Bécaud, Dalida (Yolande Gigliotti, 1933-1987) en recent nog Johnny Logan begeleid. “Die brachten hun eigen ritmesectie mee, maar voor de blazers zorgden wij,” zegt Freddy fier. En hij heeft redenen te over om fier te zijn: zowel koning Boudewijn als koning Albert hebben immers de All Stars horen spelen. Weliswaar “op verplaatsing”, jammer genoeg niet op het Koninklijk Paleis zelf. De All Stars hebben dan ook zowat overal opgetreden in België en ook in het buitenland, vooral Nederland.
Ondertussen zijn de tijden alweer veranderd en heeft zoon Xavier zelfs een diploma van “licentiaat in de jazzmuziek” op zak, behaald aan het Gentse conservatorium overigens, kort nadat de eerste lesgever daar, Philippe Venneman, zo tragisch om het leven kwam. Met dat diploma op zak geeft Xavier, die in Wondelgem woont, les in Roeselare en Izegem. Freddy zelf geeft ook nog altijd les in zijn eigen woonplaats, Merelbeke. “Die klassieke opleiding bij Jean Tasteneau is me goed van pas gekomen,” zegt Freddy. “Mijn grote voorbeelden Benny Goodman en Artie Shaw hebben beiden ook het concerto van Mozart opgenomen b.v. Gemakkelijke muziek bestaat immers niet. Maar het grote verschil is dat men jazz echt moet aanvoelen.”

Ronny DE SCHEPPER

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s