Vandaag is het 55 jaar geleden dat de legendarische Amerikaanse horrorfilmregisseur Tod Browning is overleden.

Tod Browning wordt natuurlijk op de eerste plaats herinnerd voor “Dracula” met Bela Lugosi in de hoofdrol. Hij had deze rol reeds vertolkt in de toneelversie door de Engelsman Hamilton Deane, die dateerde uit 1925. In 1931, het jaar van James Whales “Frankenstein”, doet Tod Browning, de gewezen assistent van D.W.Griffith voor “Intolerance”, dan ook een beroep op deze Hongaarse Shakespeare-acteur om in zijn filmversie de rol te creëren (in 1938 was er ook een luisterspelversie van Orson “war of the worlds” Welles met hemzelf in de titelrol). Lugosi was dus in tegenstelling tot Max Schreck uit “Nosferatu” van Murnau een seksueel zeer aantrekkelijk man en hij heeft op die manier zeker bijgedragen tot de “erotisering” van de Dracula-figuur. Lugosi’s carrière werd door het succes wel gelimiteerd tot louter rollen die aan de Dracula-figuur refereerden. Enerzijds deed hij daarover zijn beklag, anderzijds liet hij zich bij zijn dood in 1956 wel in zijn Dracula-kostuum begraven…
Het verhaal is overbekend. De Nederlandse dokter van Helsing wordt door de directeur van een inrichting bij zijn dochter geroepen, omdat zij aan een vreemde ziekte lijdt. Dokter en directeur staan voor een raadsel, tot zij beginnen vermoeden dat hun Transsylvaanse buren er iets kunnen mee te maken hebben. De zwart/wit film weet op indrukwekkende wijze te balanceren tussen horror en romantiek door te focussen op de seksuele aantrekkingskracht en de individuele conflicten van de personages. Browning focust hier op het thema van de lichamelijke onzuiverheid in Bram Stokers Dracula, die het gevolg zijn van verboden seksualiteit. De vampier is het prototype van de seksueel actieve man, die met zijn onzuiver, seksueel geladen lichaam de Victoriaanse moraal besmeurt en ruïneert. Onschuldige, reine dames komen in verval door zich over te leveren aan dit onweerstaanbare monster.
In “Freaks” (1932), een bizarre en fascinerende film toont Browning een jaar later het reilen en zeilen van een reizend kermisgezelschap en de vriendschap onder de ongewone leden ervan. De horrorfilm-meester verzamelde hiervoor een ongelooflijke rolbezetting van echte “freaks”: Siamese tweelingen, dwergen, hermafrodieten en wezens zonder ledematen zoals Johnny Eck, “The Boy With Half a Torso” en Randian, “The Living Hindu Torso”. Voor de Sideshow Freaks werden geen speciale effecten noch vervormende make-up gebruikt. De freaks zijn écht. De distributie van “Freaks” werd toentertijd stopgezet omwille van zijn al te hoge horrorgehalte, maar ondertussen is de film uitgegroeid tot een ware cultklassieker. Cleopatra is een mooie trapeze-artieste die haar relatie met Hercules verborgen houdt om te trouwen met de hopeloos verliefde Hans, die erfgenaam is van een grote som geld. Na de trouwpartij en na de erfenis tracht Cleopatra Hans te vergiftigen, maar de Freaks komen achter haar snode plannen en tonen zich solidair in het straffen van de “femme fatale” en haar minnaar Hercules. Wellicht op basis van deze goede bedoelingen wordt deze film van Tod Browning (die zelf nog van huis was weggelopen om in een circus te gaan werken) een klassieker genoemd, maar in mijn ogen zijn de grenzen van de goede smaak hier overschreden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s